כוח השפעה סיני "רך" במזרח התיכון

יש לפתור את המתחים במפרץ הפרסי באמצעות שיחות ודרכי שלום – כל הצדדים צריכים להישאר רגועים ולהכיל איפוק, כך אמר נשיא סין, שי ג'ינפינג, לראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, אשר ביקר בסין ביום שני.

במהלך ביקורו של אל-מהדי בסין, בין היתר, הוא גם חתם על הצטרפותה של עיראק ליוזמתה של סין, המכונה: "חגורה אחת ודרך אחת".

במפגש של שי בבייג'ינג עם ראש ממשלת עיראק חזר שי על קריאותיו הקודמות לרגיעה, כך על פי ערוץ הטלוויזיה הממלכתי בסין.

"נכון לעכשיו המצב באזור המפרץ הפרסי ובמזרח התיכון מורכב ורגיש", כך אמר שי מבלי להזכיר ישירות את התקיפה על מתקני הנפט בסעודיה.

"על כל הגורמים הרלוונטיים להישאר רגועים, להפעיל איפוק ולפתור כראוי את ההבדלים שלהם בשלווה באמצעות דיאלוג ומשא ומתן על בסיס של כבוד הדדי, זאת כדי לשמור על שיתוף פעולה לשלום ויציבות אזורית", הוסיף נשיא סין.

"סין מוכנה לתקשר עם כל הצדדים בעניין הזה, כולל [עם] עיראק", הדגיש שי.

למרות שסין נחשבת כביכול שחקנית דיפלומטית בעלת פרופיל יחסית נמוך בהתנהלותה במזרח התיכון, לאחרונה החלה סין להדק את קשריה בתחום האנרגיה והכלכלה גם עם סעודיה וגם עם איראן, ובשל היריבות, רבת השנים, בין שתי המדינות סין נאלצת זה מכבר לנתב בזהירות את קשריה "בשדה הקרב" של המלחמה הקרה בין איראן לסעודיה.

נשיא סין שוחח ביום שישי עם מלך סעודיה, סלמאן, וגינה את התקיפה ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט בשטחה. שי גם קרא לחקירה אובייקטיבית והוגנת וכן קרא לכל הצדדים להימנע מנקיטת צעדים שיסלימו את המצב.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הוא אחד מהשחקנים המשמעותיים בעולם שדחף את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לסגת מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשנת 2015.

לאחר נסיגתו של טראמפ מהסכם הגרעין הוא החל בניהול של מדיניות "לחץ מירבי" נגד איראן, מדיניות שלמעשה הטילה את הסנקציות הכלכליות החמורות ביותר, אשר הוטלו על איראן או על כל מדינה כלשהי בהיעדר מלחמה.

במקביל, טראמפ הסתובב ברחבי העולם כשהוא מאיים על מדינות אחרות להפסיק לקנות נפט איראני, ואף איים בקנסות גבוהים כנגד כל חברה, בכל מקום בעולם שתשקיע או תסחור בנפט האיראני.

המצור הכלכלי והפיננסי על איראן היה אמור להוריד את איראן על ברכיה, לדחוק אותה מעיראק, סוריה ולבנון, וגם אולי אפילו לסלול את הדרך להפלתו של המשטר באיראן.

במקום זאת, נתניהו וטראמפ דחפו את איראן היישר לזרועותיה של סין, שמשקיעה במדינה 400 מיליארד דולר וכעת גם מגבירה את רכישת הנפט האיראני.

סין נראית מכוונת, כדי לשלב את איראן בכלכלתה, ביתר שאת, מאשר ראתה לנכון עד עכשיו.

על פי הצהרות אחרונות של גורמים סיניים נראה כי מדיניות החוץ של סין תומכת בממשל בשאר אל-אסד בסוריה, ובכך סין הופכת למעשה "שותפה שקטה" של איראן ורוסיה בעניין הסורי וכן במזרח התיכון.

בנוסף לכך, על פי דיווחים סין משקיעה בפיתוח תשתיות הנפט בעיראק, ולכן היא חוששת כי קבוצת הטרור דאע"ש תפגע בהשקעותיה בעיראק, וכן סין חוששת כי קבוצת הטרור תשפיע ברדיקליות על 20 מיליון מוסלמים החיים בסין – לפיכך באין לסין דו שיח יציב עם ארצות הברית, האינטרס של סין הוא לתמוך בממשלה שיעית "חזקה", המתנגדת לפעילי דאע"ש בעיראק ובסוריה, שגם בסוריה מנהלת סין לאחרונה, על פי הדיווחים, השקעות.

בפשטות: ה"חיבוק הצמוד" שאותו מחבקת סין את איראן, אינו מצריך שינוי מהותי במדיניות החוץ של המשטר האיראני.

למעשה, כתוצאה של ה"חיבוק הסיני" את איראן, איראן מצליחה להשיג שני אינטרסים בעלי ערך רב עבורה:

  • איראן שמה את מבטחה הכלכלי במדינה שהיא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם – סין.
  • איראן מצליחה לחזק את כוח ההשפעה שלה במזרח התיכון, שכן סין מאפשרת לה להמשיך במדיניותה הנוכחית במזרח התיכון, והיא גם בת ברית קרובה של רוסיה, שכוח השפעתה הולך ומתגבר במזרח התיכון.

בנוסף לכל זאת, סין מתעניינת מעט מאוד, אם בכלל, בזכויות האדם באיראן או בכוונות העתידיות של מדיניות החוץ של המשטר האיראני לגבי המזרח התיכון.

נצא מתוך נקודת הנחה, אפשרית ביותר, ונחשוב מה עלול להתרחש, עבור ישראל, במידה והסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשנת 2015, ישאר על כנו וארה"ב תקבל אותו בחזרה, כפי שהוא, אולי בנוסח קצת שונה.

בסיטואציה הגיאו-פוליטית שלמעשה התרחשה בעולם בעקבות עזיבתו של טראמפ את הסכם הגרעין – צרפת, גרמניה ואיטליה נאלצו לקיים "דו שיח מסיבי" עם הדיפלומטיה האיראנית.

למעשה, איראן השיגה נורמליזציה לדיפלומטיה ולכלכלה שלה בקרב מדינות, המנהלות עם ארצות הברית וישראל הבדלי גישות בתפיסת המדיניות, וכן בקרב מדינות בהן ארצות הברית נלחמת כלכלית ומטילה עליהן סנקציות.

בשל רצונן של המדינות, החתומות על הסכם הגרעין, לשמר את תנאי ההסכם שנחתם בשנת 2015, נוצר שילוב הדוק בין הכלכלה האיראנית לכלכלה האירופית, הרוסית והסינית.

במקרה בו ארצות הברית תקבל שוב את תנאי הסכם הגרעין שנתחם עם איראן בשנת 2015, הקשרים הדיפלומטיים והכלכליים שיצרה איראן בתקופה האחרונה יהיו בלשון המעטה: "לא באינטרס" הישראלי.

למעשה, לתמורות שהתרחשו ומתרחשות בעולם מאז שארצות הברית נסוגה מהסכם הגרעין ישנן השלכות גיאו-פוליטיות עמוקות – תמורות פוליטיות, דיפלומטיות וכלכליות.

התקווה של נתניהו וטראמפ הייתה כי איראן תאלץ למתן חלק מהמדיניות שלה על מנת לקיים קשרי מסחר יציבים יותר עם ארצות הברית ועם מדינות העולם – במקום זאת, הושג ההפך הגמור, גם כאשר איראן נסוגה מהתחייבותיה תחת הסכם הגרעין, קשרי הסחר שלה עם מדינות אירופה, רוסיה וסין מתגברים. לדוגמה: כמאה משקיעים צרפתים ביקרו לאחרונה באיראן במטרה להשקיע במדינה.

בנוסף לכל זאת בתרחיש שבו "מושתק האיום האיראני", על ידי כך שארצות הברית חוזרת לסוג מסגרת של הסכם גרעין "ישן-חדש" עם איראן, נתניהו מודע היטב כי בעבורו יסתיים התירוץ לא להתייחס ולטפל בסוגיה הפלסטינית ו"תכנית המאה" של ארצות הברית ככל הנראה תעבור שינוי משמעותי ואו תצא ל"גניזה".

ברור כי לנתניהו יש משקל רב בקרב מקבלי ההחלטות בממשל טראמפ, וכן נתניהו היה בין הנצים הגלויים נגד הסכם הגרעין ובכל הזדמנות אפשרית הוא גינה את ההסכם.

נתניהו אינו יכול לאפשר חזרה להסכם גרעין "ישן-חדש" עם איראן – במקרה כזה מדיניות החוץ שלו צפויה להתפס כסוג של כישלון.

נכון לעכשיו, התקוות של נתניהו וטראמפ מתחילות ב"תהלכי גסיסה" ההשקעות הכלכליות שמנהלת סין במדינות שיש בהן אינטרס איראני ורוסי, "משדרגות" ללא ספק את הברית בן שלושת המדינות.

בתוך כל זאת, לצעדים שמנהלות שלושת המדינות, בימים אלה, ישנם גם השלכות צבאיות אפשריות.

בדומה להשקעותיה של סין בפקיסטן: ב"שיטת העבודה" הסינית היא מאבטחת את עבודות התשתית שהיא מבצעת בעזרת כוחות הביטחון שלה – סוגייה שצפויה להוות הרתעה ולהגדיל את הסיכון עבור מדינות אחרות כמו ישראל או ארצות הברית לבצע תקיפה באיראן, שכן נוצרת התכנות להיתקל בסכסוך עם סין החמושה בגרעין.

לאחר שכשלה מדיניות ה"לחץ המרבי" של ארה"ב נגד איראן, נתניהו למעשה קיווה שטראמפ יבצע עבור ישראל את התקיפה באיראן, אך כעת ברור לו שזה כבר לא יקרה, ולגורם הזה נכון להוסיף גם את תוספת הלחץ הפנימי מבית, הצפוי להיות מופעל על נתניהו לאחר סיומה של מערכת הבחירות לכנסת בישראל. 

כעת, רוח הדברים שיוצאת מהבית הלבן והפנטגון מלמדת כי טראמפ אינו מעוניין לראות את ארצות הברית בעוד מלחמה במזרח התיכון.

למעשה, נראה כי טראמפ עשוי בסופו של דבר לקיים שיחות עם איראן, אירוע שמבהיל את נתניהו ומדיניות החוץ שלו עד מאוד, וכן גורם "כאב ראש" לא קטן לגורמי הביטחון בישראל.

צפו בראש הממשלה, בנימין נתניהו, אומר כי זה לא הזמן לנהל שיחות עם איראן, אלא דווקא להגביר עליה את הלחץ.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

 

 

One thought on “כוח השפעה סיני "רך" במזרח התיכון

  • 29/09/2019 at 16:40
    Permalink

    אחלה ניתוח מבחינת השחקנים והקשרים ביניהם.
    חסרים לי רק היקפי היכולות הכלכליות של המשתתפים.
    ברור שלסינים יתרות גדולות של מטבע חוץ. רק שהם עדיין זקוקים לגישה לשוק האמריקאי. האם זהו רק מהלך ליצור לחץ על שיחות הסחר?
    האם הברית המשולשתמרובעת הזו (סין, איראן, עיראק?, סוריה) יכולה לתמוך הדדית במשתתפיה לאורך זמן באופן בר קימא וצומח? או שזו ברית מצורעים שולית.
    שנה טובה.

כתיבת תגובה