המסע המוקדם של זריף בעצרת האו"ם – רוחות מלחמה ושלום

ביום שישי ה-20 בספטמבר הגיע שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לניו יורק כדי להשתתף בפתיחת העצרת הכללית של האו"ם, שמתחילה היום, יום שלישי ה-24 בספטמבר – זריף הגיע לניו יורק שלושה לילות לפני פתיחת העצרת הכללית של האו"ם.

למעשה, העצרת הכללית של האו"ם נפתחה ביום שלישי של שבוע שעבר, אך העצרת תגיע לשיאה בשורת נאומים בולטים של מנהיגי העולם שיחלו מהיום.

משתתף קבוע, הנוהג לפקוד את את בימת עצרת האו"ם דרך קבע, ייעדר הפעם, והרי הוא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שביטל את השתתפותו בעצרת בשל המשבר הפוליטי בישראל – למרות זאת צפוייה, גם לנו הישראלים, עצרת או"ם דרמטית במיוחד.

בינתיים, הגעתו המוקדמת של זריף לניו יורק אפשרה לו לקיים דיונים בנושא המתיחות עם ארה"ב: וכן "להרים קרנו" כפי שכבר הצהיר בעבר:

"עיתונאים אמריקאים ואפילו מגישים בטלוויזיה לא יכולים לחכות לראיין אותי [זריף] באיראן או באירופה".

כמו כן, זריף עסק גם בדיונים עם דיפלומטים של מדינות שונות בנושא תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, הקלה בסנקציות שמטילה ארצות הברית על איראן וכן בנושאים אחרים.

רוחות של מלחמה

כאשר התייחס זריף לסיכויים למלחמה בין ארה"ב לאיראן הוא אמר:

"לא… אני לא בטוח שאנחנו יכולים להימנע ממלחמה. אנו בטוחים שלא נתחיל במלחמה, אך אני בטוח שמי שיפתח במלחמה [הוא] לא יהיה זה שיסיים אותה – זה אומר שלא תהיה מלחמה מוגבלת".

"העובדה היא… כי החות'ים [בתימן] הם שקיבלו את אחריות לכך [תקיפת מתקני הנפט בסעודיה]. אם מישהו אחר עשה זאת, עליהם [ארצות הברית וסעודיה] לחפש את האשם ההוא – זו לא הייתה איראן, ואם ארצות הברית מאמינה שזה לא החות'ים, הם צריכים לחפש מי עשה את זאת", אמר זריף כאשר התייחס להטלת האשמה על איראן בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה.

"אילו התקיפות האלו התרחשו משטח איראן המנהיג העליון היה צריך לאשר אותן – אבל זה לא התרחש מאיראן", הסביר זריף.

"האמריקאים לא הודיעו לנו ולא נועצו בנו. אנחנו לא יודעים על סמך מה זה מתרחש [מטילים על איראן את האשמה בתקיפה] – אז… ניקח את זה [הפרטים] מהאו"ם. אנו בטוחים שאם האו"ם יבצע חקירה חסרת פניות וללא הטיות, התוצאה תהיה שהיא [התקיפה] לא הושקה מאיראן", ציין זריף כאשר התייחס לחקירה שמבצעים חוקרי האו"ם על התקיפה בסעודיה.

כאשר התייחס זריף לרצונה של צרפת להיות מתווכת בין ארצות הברית לבין איראן טען שר החוץ האיראני:

"דיברנו עם הצרפתים – דיברתי בהרחבה עם נשיא צרפת פעמיים בשלושה ימים [האחרונים] ושוחחתי עימו על כך. הנשיא [ רוחאני] דיבר עם נשיא צרפת – [אך] ארצות הברית לא ששה לעסוק במה שנדרש".

תוך כדי התייחסותו לאפשרות של פגישה בין טראמפ לרוחאני אמר זריף:

"אנחנו מוכנים לדבר. אנחנו מוכנים לדבר אבל לדבר במונחים שלא ניהיה מוגבלים לתוקף של שנה, לשנה וחצי הבאות או החמש וחצי שנים הבאות. עלינו לדבר על משהו שהוא קבוע".

כשהוא נשאל על המיליציות בעיראק, הנתמכות על ידי איראן הדגיש זריף:

"אנו תומכים בממשלת עיראק – המיליציות האלו שאתה מדבר עליהן הן חלק מהממשלה העירקית. הישראלים תוקפים חלקים מצבא עיראק – הצבא הרשמי".

רוחות של שלום

במקביל, למרות האיומים "במלחמה אזורית" שמפזר זריף, בראיון שהוא העניק ל-CNN, תיאר שר החוץ האיראני גם את הסיכוי להסכם חדש עם ארצות הברית, שיביא להקלה בסנקציות, המוטלות על איראן מצידה של ארצות הברית.

בראיון תיאר זריף את ההצעה להסכם שאיראן תוותה – הצעה שתבטיח את מסגרת הסכם הגרעין משנת 2015, ההסכם ממנו נסוג טראמפ, במאי 2018.

לדברי זריף, איראן מוכנה לחתום על פרוטוקול נוסף, בו טהרן תאפשר בדיקות פולשניות יותר למתקני הגרעין במדינה במועד מוקדם יותר מזה שנקבע בהסכם שנחתם בשנת 2015.

לטענתו של זריף איראן הסכימה כי המנהיג עליון, עלי חמינאי, יפעיל גם איסור על נשק גרעיני בחוק האיראני – מהלך כזה מהתייחס לאחת ההתנגדויות העיקריות של טראמפ לעסקה הקיימת, סעיפי ההתיישנות, המאפשרים לאיראן לחדש את הרמות הגבוהות של העשרת אורניום, כאשר יתסיים התוקף של סעיפים אלו.

בתמורה, טראמפ יצטרך להסיר את הסנקציות שארצות הברית מטילה על איראן ולקבל את אישור הקונגרס, אמר זריף.

"אנו מוכנים [לפגישה], זאת במידה והנשיא טראמפ יהיה רציני לגבי הסכם קבוע לצמיתות", השיב זריף.

"איראן מעולם לא הייתה מדינת נשק גרעיני – אלא באופן קבוע הם מציגים זאת כפי שהם רוצים לשמוע, אמר שר החוץ האיראני בראיון ל-CNN.

זריף הדגיש כי נקיטת צעדים להידוק הפיקוח על תוכנית העשרת האורניום של איראן תצטרך לקרות "בתמורה למה שאמר [טראמפ] שהוא מוכן לעשות – וזה ללכת לקונגרס ולאשר את זה, וזה אומר שהקונגרס יסיר את הסנקציות".

שר החוץ האיראני גם אמר, במסעו המוקדם בעצרת האו"ם, כי לא ניתן לפסול את האפשרות לפגישה בין טראמפ לנשיא איראן, חסן רוחאני, בשולי העצרת הכללית של האו"ם.

כשנשאל זריף אם ישנה אפשרות כי שני המנהיגים (טראמפ ורוחאני) ייפגשו, הוא ענה: "בתנאי שהנשיא טראמפ מוכן לעשות את מה שצריך".

תגובתה של ארה"ב

בתגובה לדבריו של זריף, אמר השליח המיוחד של ארצות הברית לאיראן, בריאן הוק:

"שר החוץ [האיראני] זריף עושה עבודה טובה מאוד בהצגה שגוייה של טבעו האמיתי של המשטר האיראני – הם [המשטר האיראני] מחויבים מאוד למערכה שלהם: ייצוא אלימות וייצוא המהפכה, [וזאת] תוך ערעור הריבונות של מדינות אחרות".

"אנו ממשיכים להשאיר את הדלת פתוחה לדיפלומטיה. [אך] בינתיים קמפיין הלחץ הכלכלי שלנו יימשך", ציין הוק.

רוחות מלחמה ושלום

במהלך נאומו, בעצרת הכללית של האו"ם, צפוי רוחאני לפרט את התוכניות של איראן לרגיעה באזור. זריף התייחס לכך בראיון שהעניק ל-CNN ואמר:

"אנו מאמינים שעלינו להתחיל לעבוד יחד למען השלום, לבנות אמון ולהביא לביטחון שיביא לרגיעה, לקיים החלפות [סחר] ואפילו לברית אי-תוקפנות [במפרץ פרסי]".

"ענף הזית תמיד היה על השולחן – אך אנו מראים אותו שוב", הוסיף זריף.

בשבוע שעבר זריף איים ב"מלחמה כוללת" במקרה של תקיפה צבאית אמריקאית או סעודית על איראן.

זריף ציין בפני ה-CNN כי איראן קיוותה להימנע מעימות, והוסיף כי טהרן מוכנה לשוחח עם יריבותיה האזוריות: סעודיה ואיחוד האמירויות, אך יחד עם זאת זריף ציין כי המשטר באיראן לא יקיים שיחות עם ארצות הברית אלא אם כן טראמפ יאפשר הקלה מלאה מהסנקציות, כפי שהובטח לאיראן במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

ביום שישי הודיעה ארצות הברית כי תשלח כוחות נוספים יחד עם מערכות הגנה אוויריות וטילים משופרים לסעודיה ולאיחוד האמירויות, זאת בתגובה לתקיפה על מתקני הנפט המרכזיים שלה.

מזכיר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר על תגובתה הצבאית של ארצות הברית לתקיפה על סעודיה:

"כפי שהבהיר הנשיא [טראמפ], ארצות הברית אינה מבקשת סכסוך עם איראן. עם זאת, יש לנו אפשרויות צבאיות אחרות ורבות, במידה ויהיה צורך בכך".

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה