איראן : "מוכנים למלחמה כוללת"

איראן הביעה את נכונותה ל"מלחמה כוללת" במידה וארצות הברית או סעודיה יפגעו בריבונותה של איראן.

שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, הצהיר בראיון ל-CNN כי ארצות הברית הודיעה על סנקציות "ברמה הגבוהה ביותר אי פעם" והחלה בפריסת חיילים בממלכה הסעודית.

זריף הצהיר בראיון כי ארצו לא תדון עם ארצות הברית אלא אם תקבל הקלה מלאה מהסנקציות, כפי שהוסכם במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

זריף התעקש כי איראן לא תקפה את מתקני הנפט של סעודיה, ואיים כי תקיפה צבאית של ארצות הברית או סעודיה תוביל ל"מלחמה כוללת".

"אני מצהיר אמירה מאוד רצינית על הגנת המדינה שלנו. אני מצהיר הצהרה רצינית מאוד שאנחנו לא רוצים לעסוק בעימות צבאי", אמר זריף.

זריף הדגיש כי תגובה צבאית המבוססת על "הטעיה" תגרום "להרבה נפגעים, אך לא נצמצץ להגן על הטריטוריה שלנו".

בתוך כך, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסיין סלאמי, פרסם מצידו גם הוא אזהרה דומה:

"היזהרו, תוקפנות מוגבלת לא תישאר מוגבלת – אנו נרדוף אחר כל תוקפן", כך אמר סלאמי בשידור הטלוויזיה הממלכתית של איראן בסוף השבוע.

מוקדם יותר אמר שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, כי סעודיה "בטוחה" שהמל"טים לא הגיעו מתימן, כפי שטוענים המורדים החות'ים.

"התקיפה הגיעה מהצפון. זה נעשה בכלי נשק איראניים, ולכן אנו רואים את איראן כאחראית לתקיפה הזו. סעודיה תנקוט באמצעים המתאימים על סמך תוצאות החקירה, כדי להבטיח את ביטחונה ויציבותה", אמר שר החוץ הסעודי.

באותו הקשר, על פי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" שציטט ביום ראשון גורמים המכירים את הנושא, המורדים החות'ים בתימן מזהירים כי איראן מתכננת עוד תקיפת טילים על מתקני הנפט בסעודיה.

על פי הדיווח, המורדים החות'ים בתימן הזהירו את דיפלומטים זרים כי איראן מכינה תקיפת טילים שהיא המשך לתקיפה הקודמת.

איראן מראה מוכנות לשוחח עם סעודיה ומדינות המפרץ כפי שהביע היום (א) נשיא איראן, חסן רוחאני, שתוך התייחסות עקיפה לסעודיה הוא אמר, כי איראן מוכנה לסלוח על טעויות העבר של שכנותיה ולהושיט את יד הידידות כלפיהן. כמו כן רוחאני אמר כי איראן תציג השנה באו"ם יוזמה לשיתוף פעולה אזורי בכדי להבטיח שלום במיצר הורמוז, כך דווח ב-IRNA.

בהתחשב ברוחות היוצאים מאיראן, מצד אחד רוחות של "מלחמה כוללת" ומצד שני קולות של "פיוס", ובהתחשב בכך שהסנקציות שמטילה ארצות הברית על איראן מתחילות להפעיל לחץ משמעותי על המשטר האיראני, וכן בהתחשב בכך שארצות הברית וסעודיה יעשו בוועידת האו"ם מאמץ להוכיח כי איראן היא זו שאשמה בתקיפה על מתקני הנפט בסעודיה, נראה שבעלי האינטרסים תולים את מבטם על ועידת האו"ם השבוע שתוצאותיה יקבעו הרבה את עתיד האזור והעולם.

האיראנים כבר הודיע למנהיגי העולם "תחזיקו אותנו" אנחנו מוכנים ל"מלחמה כוללת" – סביר כי האיראנים עשו זאת כדי להפעיל הרתעה על מנהיגי העולם שלא לקבל את עמדותיה של ארצות הברית וסעודיה, אך יחד עם זאת יש לשים לב לעובדה כי האיראנים בינתיים נותנים משמעות לקיום ההבטחות והאיומים שלהם בפועל.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה