השבוע שבין ה-13.8.19 ל- 19.9.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- שביעות רצון ברש"פ מתוצאות הבחירות בישראל, ומנפילת הסיכוי לממשלת ימין,שהתעתדה להחיל את החוק הישראלי בבקעה. מנגד, ממשלת הרש"פ מתכנסת בכפר פצאיל, ומכריזה על תכנית להגברת הנוכחות הפלסטינית באזור.

*- החמא"ס ממשיכה במדיניות של אלימות בגבול הרצועה, ללא שבירת כלים, ואף מדווחת שמנעה חדירת מחבל לשטח ישראל. מנגד, מתרחבת תעשיית טרור הרחפנים ברצועה, והשבוע הפילו אנשי החזית העממית רחפן של הג'האד האסלאמי, אותו חשבו בטעות לרחפן ישראלי.

*- למעלה ממאה אסירים שובתים רעב בבתי הכלא בישראל, במחאה על הצבת משבשי סלולאר. ועדיין נהנים האסירים בבתי הכלא מכר פעולה נרחב, כשהשבוע דיווח שאסירי הגא"פ בבתי הכלא בחרו לעצמם הנהגה חדשה.

*- נמשכת המחאה על התנכלות לנשים, כשהשבוע מתפרסם סיפור על מורה מהרצועה שהוכתה באלימות ע"י בני משפחתה, במטרה לאלצה לחזור לבעל ממנו החליטה להתגרש.

*- המשך גילויי אנרכיה. שוטר נדרס במכוון ע"י עבריינים בראמאללה. נמשכת ההשתוללות בכבישים, והשבוע היא גבתה את חייהם של ארבעה צעירים מהכפר בני נעים בנפת חברון.

*- עונת בציר הענבים ואריית התאנים באיו"ש בשיאה, וברצועה החלה עונת ציד השלוים. במקביל, נשלמות ההכנות למסיק הזיתים שיחל בעוד כחודש.

ובהרחבה:

גם בשטחי הרש"פ היתה דריכות לא מועטה לקראת הבחירות בישראל, למרות הקו הרשמי והפומבי לפיו אין הבדל בין נתניהו לגנץ מבחינת הפלסטינים. למרות קו זה, אין ספק שניכרת שביעות רצון רבה ברחוב הפלסטיני מתוצאות הבחירות בישראל, למרות חוסר החד משמעיות שלהן, כמו שהגדירה הכותרת של היומון "אלקדס": נתניהו הובס, וגנץ לא ניצח. בכל מקרה, הפלסטינים מבינים שמהלכים משמעותיים כמו החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ואזורי התיישבות נוספים צפויים להיתקע, ואולי גם להיבלם לחלוטין.

קודם לכן, קיימה ממשלת הרש"פ ישיבה מיוחדת בכפר פצאיל שבבקעת הירדן, ופירסמה תכנית לחיזוק העמידה והנוכחות הפלסטינית באזור.

יצויין, שבסקר אינטרנטי שקיים אתר החדשות הפלסטיני "מען" חזו 52% מהנשאלים, כי נתניהו יובס בבחירות אלו. לנוכח זאת ראוי לציין סקר נוסף המתפרסם השבוע מטעם המרכז הפלסטיני למחקרים וסקרים, לפיו 63% מהנשאלים מעריכים, כי אין עוד סיכוי לכינון מדינה פלסטינית עצמאית.

ומכאן לרצועה: לאחר שורת איומים שהשמיעו הפלגים הפלסטינים, לפיהן לא יבליגו כלפי תוקפנות ישראלית מול "מפגיני הגדר", נרשמו השבוע כמה עשרות פצועים אך לא הרוגים בהפגנות הגדר ברצועה בשישי האחרון. אנשי החמא"ס הבהירו במעשים שהם לא חותרים לעימות לפני הבחירות, ופרסמו, כי מנעו חדירת מחבל שניסה להסתנן לשטח ישראל מתוך הרצועה.

מנגד, אנשי החזית העממית התפארו שהצליחו להפיל מזל"ט ישראלי, והפכו לבדיחה, כשהתברר שמדובר ברחפן שהטיסו אנשי הגא"פ.

הנה כתבה על תעשיית הרחפנים שארגוני הטרור ברצועה החלו לפתח:

לצד זאת, דווח על 7 פצועים מרקטה שנורתה לעבר ישראל ופגעה בבית בתוך הרצועה.

ברקע לדברים יצויינו פרסומים בעתונות הערבית אודות מתיחות בין חמא"ס לתורכיה, על רקע מידע מודיעיני שקיבלו התורכים לפיו החמא"ס מהדקת את הקשר שלה עם האיראנים. נראה שהתורכים לא מצטערים על הפרסום, אבל הקשר בין חמא"ס לאיראנים אינו דבר שהתורכים לא מכירים מזה זמן, ובטח שקשר כזה לא מטריד את תורכיה, שבעצמה מקיימת קשרי מודיעין הדוקים עם איראן.

ועוד ברצועה, השבוע יזם ועד עובדי אונר"א הפגנות ענק בעזה בעד המשך פעילות אונר"א, ובתמיכה במנכ"ל המושחת שלה קרינפול.

הנה תמונות:

ובאיו"ש נרשמו השבוע מספר התנגשויות אלימות לאחר כניסת כוחות צה"ל לערים וכפרים, לצד הריגת מחבלת שניסתה לבצע פיגוע דקירה במעבר קלנדיה. הארוע שצולם ופורסם, עורר טענות לפיהן המחבלת נורתה ללא הצדקה.

הנה הסרט שצילמו עוברי אורח פלסטינים במקום:

בתוך כך, המאבק בבתי הכלא מתגבר. כ160 אסירים שובתים רעב, בעקבות הצבת משבשי סלולאר בחלק מבתי הכלא וטענות לפיהן ישראל לא עומדת בסיכומים עם האסירים, כשלצד זאת, שובתים רעב גם מספר עצירים מנהליים במחאה על מאסרם.

ברקע לדברים: הג'האד האסלאמי מכריז שאנשיו בכלא קיימו בחירות פנימיות ובחרו בעבדאללה אלעארדה למנהיגם. אלעארדה שנידון רק ל- 26 שנות מאסר,מחליף את זיד אלבסיסי.

במישור הפנימי: אבו מאזן מכריז על הוצאת מספר שופטים לפרישה מוקדמת, על בסיס המלצת המועצה המשפטית העליונה, אותה הקים. בכך, הוא מהדק את שליטתו על המערכת המשפטית.

לצד זאת מינה אבו מאזן מושל חדש לסלפית – עבדאללה כמיל, שהחליף את אבראהים אלבלוי, המושל היוצא.

ובג'נין נכנס פאיז אבו סעדי לתפקיד ראש עיריית ג'נין חדש, בבחירות שקיימה מועצת העיר לאחר התפטרות מחמד אבו ע'אלי, ראש העיריה הקודם.

וברצועה: יחיא סראג', ראש עיריית עזה החדש מכריז, כי חובות העיריה נאמדים ב- 270 מליון ₪, והיא לא מצליחה לתפקד כמעט. לדבריו, העיריה משלמת ל- 1400 העובדים רק מחצית משכרם. בתוך כך אנשי מחנה דחלאן ברצועה, המכנים עצמם הזרם הרפורמיסטי, נועדו עם ראש העיריה והתחייבו לסייע לו בכל מה שניתן.

ועוד מהרצועה: מורה מעזה נחטפה והוכתה קשות בתוך בית הספר בו עבדה, ע"י בני משפחתה על רקע כבוד המשפחה. מדובר בגרושה, שמשפחתה ניסתה לאלצה לחזור לגרוש שנהג להכותה.

בראמאללה התקיימה בתוך כך השבוע הפגנה של ארגוני נשים בדרישה לחקיקת חוק להחמרת הענישה במקרי אלימות כנגד נשים.

לצד זאת, דווח על התאבדות תושב רפיח, נשוי בן 27, כתוצאה מהמצוקה הכלכלית בה היה נתון.

ועוד בתחום הפנים באיו"ש: שוטר מראמאללה נפצע, לאחר שרכב לא חוקי דרס אותו במהלך סיור שקיים באזור "עין אום אלשראיט". לצד זאת, נמשך הקטל בכבישים, וארבעה צעירים מבני נעים נהרגו בתאונה בכביש 60. בתאונה נוספת בגזרת טול כרם נקטעה יד של נהג רכב פלסטיני שהתנגש במשאית ישראלית.

במישור הכלכלי, תצויין עונת ציד השלוים ברצועה. השלוים מגיעים מן הים מותשים ונלכדים ברשתות המונחות לאורך החוף. באיו"ש, עונת בציר הענבים ואריית התאנים בשיאה, ולכל אורך הכבישים ניתן לראות דוכני מכירה של ענבים ותאנים במחירים מצחיקים. במקביל נקבע, כי עונת מסיק הזיתים תחל במחצית אוקטובר, כשהשנה צפויים יבולים יפים במיוחד, מה שמעלה את הפוטנציאל לעימותים במוקדי החיכוך.

הנה תמונות מציד השלוים ברצועה:

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה