הפיגועים בסעודיה: טילי שיוט וכטב"מים איראנים והביצוע ע"י החיזבאללה

לפני כיומיים נפגעו 2 בתי זיקוק גדולים לנפט במזרח סעודיה במה שהוגדר כ-"פעולת הטרור הגדולה ביותר בהיסטוריה של המזרח התיכון ".

למרות שבתחילה נטלו החות'ים מתימן את האחריות לביצוע תקיפת מתקני הנפט בסעודיה העולם סירב לקבל זאת וטען כי אין לחות'ים כל אפשרות ויכולת לתקוף מטרות במרחק שכזה , יותר מ-1000 ק"מ , עם נחיל של 10 כטב"מים תוקפים .

בעוד שגורם בכיר במודיעין העיראקי טען אתמול כי התקיפות ששיתקו את תעשיית הנפט הסעודית בשבת בבוקר, בוצעו על ידי מל"טים איראניים ששוגרו מבסיסי חאשד אל-שעבי בדרום עיראק האשים שר החוץ האמריקאי ,פומפאן , כי איראן עומדת מאחורי הפיגועים אך לא פירט את הדרך שלפיה בוצעה התקיפה.

ככל שנוקפים הימים, כרגיל במקרים מסוג זה, הולכים ומתרבים הגרסאות המנסות לתאר איך בדיוק בוצעו התקיפות נגד שדות הנפט בסעודיה ומי מאחורי.

היום טענו מקורות ערביים,כך לפי רשת טלוויזיה סוריה, כי מתקני הפקת הנפט של חברת אראמקו הסעודית ליד העיר אבקיק הותקפו בעזרת טילי שיוט שנורו ממגרים מתנעיים שתפסו עמדות ליד העיירה זובאיר – Zubair ,כ-10 ק"מ מערבית לעיר הנמל הדרומית בעיראק-בצרה. אותן מקורות טענו עוד כי טילי השיוט הונחו אל המטרה באמצעות כטב"מים איראנים שהמריאו מכלי שייט ששייטו באותו זמן במימי המפרץ הפרסי.

תמונה

האיראנים,בבואם להוציא לפועל פעולות טרור , מבצעים זאת באמצעות כוחות פרוקסי כדי שלא ניתן יהיה להאשים את האיראנים ישירות בביצוע פיגועי טרור.

גם במקרה הנוכחי,כך לפי מקורות , בוצע ירי טילי השיוט מדרום עיראק ע"י מומחים צבאיים של החיזבאללה שעברו הכשרה ארוכה באיראן . ככל הנראה המומחים מהחיזבאללה השתתפו הן בשיגור טילי השיוט מאזור דרום עיראק  והן בהפעלת הכטב"מים מהחפ"ק הימי במפרץ הפרסי. המקורות אף נקטו בשמו של אחד מבכירי כוח הטילים של החיזבאללה שהשתתף בתקיפה.

לבסוף מעיר המקור המדווח כי ממש לפני ירי טילי השיוט לעבר המטרות בסעודיה בוצעה התקשרות בין מפקדי החיזבאללה שפיקדו על המשגרים לבין המפקד העליון שלהם – חסן נאסראללה.

ככל הנראה, בעקבות המידע המודיעיני המפליל את איראן שישנו בידי האמריקאים , הביא היום את שר החוץ האמריקאי-פומפאו לשוחח בטלפון עם ראש ממשלת עיראק ולנזוף בו קשות על הכאוס הביטחוני המתרחש בדרום מדינתו והמאפשר לכוחות זרים לירות טילים לעבר מדינות אחרות מעל ראשו של הצבא העיראקי שהוא הכוח הצבאי היחיד המוסמך לפעול בשטח מדינתו.

ככל שיעבור הזמן אנו צפויים לעוד ועוד מידעים "סנסציוניים" שלא תמיד קרובים לאמת ויותר נכון יהיה להסיק מה בדיוק קרה מתוך אירועים שקורים בפועל יותר מאשר פרטים המתפרסמים באתרי החדשות ברחבי העולם.

תצלומי אוויר שהאמריקאים פרסמו משדות הנפט שנפגעו בסעודיה:

הערה: גם אם לא כל הפרטים שהגיעו מאמצעי תקשורת בסוריה אינם מדויקים במלואם הרי שלא ניתן להימנע מהסקת מסקנות ספציפיות לישראל . אם אכן החיזבאללה הם אלו שהוציאו לפועל את 2 פיגועי הענק האלו הרי שניתן לצאת מתוך נקודת הנחה כי במקרה והגנרל סולימני יחליט להוציא לפועל ירי עונשין לכיוון ישראל,על תקיפותיה הרבות נגד אנשיו בסוריה ובעיראק , באמצעות ירי טילים בליסטיים משטח עיראק הרי שתפקידם של כטב"מים של החיזבאללה בהנחיית טילים אלו למטרתם בישראל צפויה גם צפויה . 

וכן במקרה של עימות צבאי עם החיזבאללה יש להעריך כי דרך הפעולה שנבחרה בתקיפה בסעודיה הינה אפשרית גם לגבי ישראל.

מצגת: מרחק מעוף טילי השיוט בדרום עיראק לעבר המטרות בסעודיה:

 

 

כתיבת תגובה