מבזקי חדשות ליום 16-9-2019

*- התקיפות ששיתקו את תעשיית הנפט הסעודית בשבת בבוקר, בוצעו על ידי מל"טים איראניים ששוגרו מבסיסי חאשד אל-שעבי בדרום עיראק, כך אמר גורם בכיר במודיעין העיראקי.

*- בנקים איראניים וטורקיים עובדים על תוכנית להקמת אפיק פיננסי בין שתי המדינות על בסיס של מטבעות לאומיים במקום השימוש בדולר האמריקאי, זאת במטרה להתחמק מהסנקציות האמריקניות, כך אמר מזכיר הוועדה הכלכלית המשותפת של איראן וטורקיה, בהמן חוסיינפור.

*- חשבון טוויטר המזוהה עם חיזבאללה פרסם ביום ראשון אחר הצהריים תמונה של טיל חדש שלטענת ארגון הטרור הוא מסוגל להשמיד את כל אוניות הקרב הצבאיות.

"הטיל החדש שלנו מסוגל להשמיד את כל ספינות הקרב הצבאיות ולהרוג את כל מי שנמצא על הסיפון", כך כתב פעיל חיזבאללה, המפרסם לעיתים קרובות תמונות של אנשי צבא דרום לבנון (SLA) ומשפחותיהם שעברו לישראל, ומודיע כי הם נקראים למשפט.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמור לפגוש מחר (יום ב) את עמיתיו הטורקיים והרוסיים בשולי ישיבה תלת-צדדית עם סוריה וטורקיה.

הפסגה החמישית של שלוש המדינות בנושא סוריה ותהליך אסטנה תערך מחר (שני) וסדר היום שלה יעסוק במצב האחרון בסוריה, כך נמסר מאיראן.

הנשיא רוחאני ייסע לטורקיה ביום ראשון בערב.

*- טורקיה טוענת כי הפורום האסלאמי יתכנס היום לדון בתוכניות הסיפוח של ישראל.

בהצהרה אמר משרד החוץ של טורקיה כי ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי ייפגש בג'ידה לדיון ב"הצהרות נתניהו על הכוונה לספח את בקעת הירדן ואת ההתנחלויות הבלתי חוקיות בגדה המערבית".

ארגון השיתוף האיסלאמי יקיים ביום ראשון ישיבה יוצאת דופן לדיון בהכרזת ישראל על כוונתה לספח שטחים בגדה המערבית, כך אמר משרד החוץ הטורקי ביום שבת.

*- נתניהו: החלת ריבונות על התנחלויות 'תעלה' בתוכנית השלום של ארה"ב

לא ברור מיד אם הצהרת ראש הממשלה בישיבת הממשלה משקפת את תוכן היוזמה של ארה"ב או רק את כוונותיה של ישראל.

*- עיראק הכחישה ביום ראשון כי שטח מדינתה שימש לביצוע תקיפות על מתקני נפט בערב הסעודית.

*- ראש ארגון ההגנה האזרחית של איראן, רזה ג'לאלי, אמר כי יירוט של המל"ט האמריקאי מעל שטח איראן בחודש יוני מלמד כי הפנטגון חלש מכדי לפתוח במלחמה נגד איראן.

ג'אללי אמר בראיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן במוצ"ש, "יירוט המל"ט הראה כי פעולות צבאיות (נגד איראן) אינן אפשריות עבור האמריקאים. הדבר השאיר השפעות אסטרטגיות" (על החישובים של ארה"ב).

הוא ציין כי הפלתו של המל"ט האמריקאי הוכיחה את כוח ההרתעה המכריע של איראן לעולם ושמרה את החששות הרבים בקרב אויביה של איראן.

"מדינות אזוריות מסוימות שהזמינו את האמריקאים להתעמת עם איראן ויתרו על הטון העוין שלהן לאחר שיירטנו את המל"ט האמריקאי ובחרנו בהתנהגות ידידותית והם הבינו שהם יהיו עצי הסקה בשביל אש במקרה של מלחמה כלשהי", אמר ג'לאלי.

*- ממשל טראמפ הסכים לחשוף את זהותו של פקיד סעודי שמאושם במעורבות בפיגועי הטרור ב-11 בספטמבר.

ההסכמה הגיעה בעקבות קמפיין של משפחות הקורבנות, בו הם דחקו בממשל במשך חודשים לפרסם מידע הנוגע לחשד למעורבות של סעודיה בפיגועים, ושלחו לאחרונה מכתב לנשיא טראמפ שאמר כי זה יעזור להם "סוף סוף ללמוד את האמת המלאה ולהשיג צדק מסעודיה".

*- יועץ בכיר של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, מתח ביקורת על סעודיה ש-"העדיפה את האירופאים והלא-מוסלמים על פני טורקיה ומדינות מוסלמיות אחרות".

קרדיט:אברהם תמקר- מקבוצת נציב

כתיבת תגובה