השבוע שבין ה-5.8.19 ל- 12.9.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- עליית מדרגה בטרור מעזה- בדמות שיגור מטענים מרחפנים, לצד ירי רקטות לעבר ישובי העוטף ואף לכיוון אשדוד ואשקלון במהלך כנס בחירות של ראש הממשלה.

*- ישראל ממשיכה בתגובה רופסת בדמות הפצצת מבנים ריקים ושדות נטושים.

*- המודכ"ל המצרי משגר שוב משלחת בניסיון להרגיע, ובמקביל מכחישים בחמא"ס, ידיעות לפיהן אחד מבכירי התנועה תיאם עם נציגי צה"ל דרכים למנוע ירי רקטות.

*- בית הדין של האיחוד האירופי בלוקסמבורג מכריז שהחמא"ס וגדודי "אלקסאם" אינם ארגון טרור, אבל נציג קטר לרש"פ טוען שהם "גנבים" של כספי הסיוע לתושבי הרצועה. ברקע, ביקורת גוברת על השחיתות של שלטון החמא"ס באזור.

*- תגובה פלסטינית רגועה יחסית להכרזת ראש הממשלה, בדבר כוונה לספח את בקעת הירדן, לעומת הפגנות זעם לאחר מות האסיר הרוצח בסאם אלסאיח בכלא. מתיחות גם בכלא רימון על רקע הצבת משבשי סלולאר.

*- התובע הכללי ברש"פ מורה על הגשת כתבי אישום כנגד 3 מבני משפחה של תושבת בית לחם שנרצחה על רקע "כבוד המשפחה", כן דווח על שני מקרי רצח לפחות, וניסיון לחטיפת ילד ברחבי איו"ש.

ובהרחבה:

המתיחות והאלימות ברצועה עלו השבוע מדרגה, כאשר החמא"ס מטילה למערכה באופן פעיל רחפן שהטיל חומרי נפץ על סיור צה"ל לאורך גדר המערכת. נכון שמדובר ברחפן פרימיטיבי יחסית, אך גם טרור הרקטות התחיל מפצצות מרגמה פשוטות, טרם שגורמי הטרור שיכללו את האמצעים הללו, וירו השבוע רקטות לעבר אשדוד ואשקלון בעת שראש הממשלה נאם בכנס בחירות, וצולם כשהוא מפונה לממ"ד ע"י מאבטחיו, תוך הבלטת ההשפלה הישראלית, כאשר ארגון טרור מבריח את ראש ממשלת ישראל.

בנוסף יירטו אנשי החמא"ס מזל"ט שנע באזור רפיח. ומי שלא מודע לסכנה שברחפנים, מומלץ לו לראות מה עושים באמצעים כאלה המורדים החות'ים בתימן לסעודים עם כל הנשק המשוכלל אותו רכשו במאות מליארדים.

פיגוע הרחפן התרחש זמן קצר לאחר מותם של שני מתפרעים בהפגנות יום השישי לאורך הגדר, כשבחמא"ס מצאו עצמם תחת ביקורת קשה מבית על השימוש הציני בדם הצעירים הנשלחים אל מותם. בחמא"ס התמודדו עם הביקורת באמצעות פיגוע הרחפן, שנועד להבהיר שהם לא שותקים נוכח הרג אנשיהם, ומנגד, הם פרסמו גילוי דעת התוקף את המבקרים, ובראשם אנשי הפת"ח המחלישים את המאבק הנחוש של תושבי הרצועה.

הנה תמונות מהפרות הסדר לאורך הגדר ברצועה בשישי האחרון:

בתוך כך, התפגר השבוע פעיל גא"פ, במהלך ניסיון כושל, לשגר רקטה לעבר ישראל. למרות זאת נרשם השבוע מספר רב יחסית של שיגורי רקטות מהרצועה לישראל, כשישראל מגיבה בהפצצת פחונים נטושים תלוליות עפר מחפירת המנהרות. פעיל חמא"ס התפגר גם כן השבוע בקריסת מנהרה.

הנה תמונות מאחת ההפצצות הישראליות ברצועה:

על רקע המתיחות הגיעה לרצועה משלחת של המודכ"ל המצרי, במטרה לראות כיצד לחדש את מהלכי הרגיעה. בעקבות המפגש הזה נפוצו שמועות לפיהן תופיק אבו נעים, הממונה על מנגנוני הביטחון ברצועה נועד עם אנשי בטחון ישראליים, כדי
לתאם מניעת ירי רקטות ע"י ארגונים סוררים ברצועה. אנשי החמא"ס מיהרו להכחיש שמועות אלו וטענו שמדובר בשמועות זדוניות.

לצד זאת, זוכה החמא"ס השבוע בהישג תעמולתי משמעותי, כאשר בית הדין של האיחוד האירופי בלוקסמבורג קובע שהחמא"ס והזרוע הצבאית שלו, "גדודי עז אלדין אלקסאם" אינם ארגוני טרור. כמה מעוותים שופטים יכולים להיות?

מנגד, סופגת החמא"ס ביקורת מנציג קטר ברש"פ, מחמד אלעמאדי, שביקש לקדם פרוייקט יוצר תעסוקה ברצועה, וגילה שבחמא"ס מבקשים לגזור קופון מהרווחים, מה שהביא לביטול הפרויקט. לאחר מכן תקף עמאדי בחריפות את החמא"ס והצבא המצרי, הגובים מיסים בעשרות מליוני דולרים מהסחורות ההומניטאריות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח. בחמא"ס דחו את ביקורתו של נציג קטר, וטענו שהמיסים שהם גובים הינם מינימליים, ומטרתם לממן את המנגנון הציבורי ברצועה, שאינו נתמך בידי הרש"פ. במקביל, גינו אנשי החזית העממית את השגריר עמאדי נוכח ביקורתו על הפלגים ברצועה, שאינם חותרים לפיוס ומותירים את המצוקה באזור.

דברי השגריר שאין היכול להכחיש את תרומתו הענקית לתושבי הרצועה מעוררים מבוכה קשה בחמא"ס, כמו גם שאלות על המשך התמיכה הכספית של קטר ברצועה.

בהקשר זה, הינה כתבה המציגה את הביקורת הציבורית כלפי שלטון החמא"ס בעזה מצד צעירים עזתיים ששברו את מחסום הפחד:

מכה נוספת קיבלו בחמא"ס מהממשל הסעודי שעצר השבוע את מחמד ח'ודרי, נציג החמא"ס בממלכה. בחמא"ס פרסמו גילוי דעת המגנה את המעצר וקורא לשחרור מיידי של ח'ודרי.

ומכאן למישור המדיני, כשבמוקד: הכרזת ראש הממשלה נתניהו על כוונתו לספח את בקעת הירדן. ראוי לציין, שבניגוד לדרמטיות בישראל, לא עוררה הכרזה זו תגובה משמעותית בצד הפלסטיני. אמנם הגינוי להכרזה הינו גורף מאבו מאזן עד אחרון החברים, וגם חלק ממדינות ערב הנתפסות כ"מקיימות קשרים עם ישראל", דוגמת סעודיה ואיחוד האמירויות, גינו את ההכרזה, אך פרט לדיבורים לא נראו כל פעילויות מיוחדות. יו"ר הרש"פ אבו מאזן הכריז על רקע זה, כי ההסכמים עם ישראל אינם תקפים עוד, אבל הכרזה דומה הוא כבר השמיע מספר פעמים בעבר.
בהקשר זה, טען בסאם אלצאחי, כי הועדה שהקימה ממשלת הרש"פ לביטול ההסכמים עם ישראל קבעה 3 צירי פעולה, שבמרכזן: הגברת המאבק העממי, והרחבת פעילות הועדות למאבק בגדר וההתנחלויות (שזה בקיצור, לא לעשות כלום, פרט להמשך הניסיון להשתלטות זוחלת על קרקעות בשטחי C.

השבוע גברה גם המתיחות על רקע מאבק האסירים, ובמיוחד לאחר מותו בכלא של האסיר בסאם אלסאיח משכם, מי שהיה שותף בחוליה שרצחה את בני הזוג הנקין והתפגר ממחלת הסרטן ממנה סבל. הפלסטינים מיהרו ליזום הפגנות מחאה במספר מוקדים, ובראשם אוניברסיטת ביר זית, בה הושבתו הלימודים והתארגנה תהלוכת מחאה לעבר מפקדת איו"ש שם התפתחו עימותים אלימים.

לצד זאת, דווח על מתיחות בכלא רימון, בעקבות הצבת "משבשי סלולאר", והגבלת שעות הפעילות של הטלפון הציבורי. האסירים במקום מאיימים בשביתת רעב, ומנהיגיהם נשלחו לבידוד בעקבות זאת.

במקביל להפגנות למען האסירים נרשם השבוע פיגוע דקירה של אב ובנו הישראלים שבאו לכפר עזון עתמה שבגזרת קלקיליה כדי לקבל טיפול שיניים בזול.

באיו"ש: התובע הכללי של הרש"פ הודיע על הגשת כתב אישום כנגד 3 מבני משפחתה של אסראא' אלע'ריב שנרצחה, ומותה עורר גל מחאה נגד תופעת הרצח על כבוד המשפחה. לדבריו, השלושה היכו את אסראא' למוות, אך לא על רקע כבוד המשפחה, אלא כתוצאה מבעיות נפשיות מהן סבלה. לדבריו נעצר גם "מרפא בכישוף" שהיה מעורב במקרה.

ועוד באיו"ש: תושב ג'נין נרצח ביריות. מושל האזור הכריז כי הרוצחים שנמלטו לישראל מוכרים למנגנונים ויילכדו בקרוב. זמן קצר לפני הרצח כתב הנרצח בפייסבוק, כי יש איום על חייו. משפחת זכארנה, עליה נמנה הרוצח יצאה בגילוי דעת, בו גינתה את הרצח, והודיע, כי המשפחה לא תעניק חסות לרוצח.
בנוסף, נורה למוות תושב הכפר עג'ה בגזרת יריחו, בסמוך לכפר בזאריה שבגזרת שכם על רקע נקמת דם.

ועוד בגזרת יריחו, ניסיון לחטוף ילד על רקע לא ברור סוכל בתחנת דלק בעקבות ג'בר. החוטף תושב הכפר סריס שבגזרת ג'נין שמעשהו צולם במצלמות אבטחה, הסגיר עצמו למש"פ.

הנה סרטון של ניסיון החטיפה:

https://www.facebook.com/search/top/?q=%D8%B9%D9%82%D8%A8%D8%A9%20%D8%AC%D8%A8%D8%B1&epa=SEARCH_BOX

ובקלקיליה, פיזרה המש"פ בכוח תגרת חמולות ועצרה 15 מן המעורבים.

ועוד באיו"ש: המש"פ ממשיכה להשמיד רכבים לא מורשים, והשבוע הושמדו מאות רכבים כאלה. עדיין מדובר ב"טיפה בים" הרכבים שהורדו מהכביש, והושמשו מחדש ברחבי איו"ש. מחיר רכב כזה, גם אם לזמן קצוב זול בהרבה משכירת רכב.

במישור הכלכלי: השבוע הוכרז על תחילת עבודה על פרויקט עצמאי להקמת תחנת כוח באזור ג'נין שתספק תעסוקה לחלק גדול, ובשיא תספק כ460 מגה ואט, שהם כרבע מהחשמל הנצרך ע"י הרש"פ.

עד כאן להשבוע: שבת שלום ושנה טובה.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה