טורקיה אינה מרוצה מההסכם עם ארה"ב על האזור הבטוח בסוריה

נשיא טורקיה, טייפ ארדואן, אמר כי טורקיה וארה"ב אינן רואות עין בעין בנוגע ל"אזור בטוח", המתוכנן בצפון סוריה.

ב"אזור הבטוח" ממוקמים חמושים כורדים המתנגדים לטורקיה, והם נהנים מתמיכתה של ארצות הברית במאבקם בטרור של דאע"ש בסוריה.

שעות לאחר הפרסומים ביום ראשון שהחלו סיורים משותפים של ארה"ב-טורקיה בצפון סוריה, נשיא טורקיה מתח ביקורת חריפה על ארצות הברית על כך שהיא מגנה על "קבוצת טרור", הפועלת באזור.

"אנו מנהלים משא ומתן עם האמריקאים על האזור הבטוח, אך אנו רואים בכל שלב שמה שאנחנו רוצים ומה שהכוונות שלהם זה לא אותו הדבר", כך אמר ארדואן.

"נראה כי בת בריתנו מחפשת אזור בטוח לארגון הטרור, ולא בשבילנו. אנו דוחים הבנה כזו", הוא הוסיף.

בדיווחים, מוקדם יותר היום, נמסר כי שישה כלי רכב משוריינים טורקיים חצו לסוריה בכדי להצטרף לכוחות ארה"ב. שני מסוקים סיירו מעל האזור, זאת בזמן שכלי הרכב הטורקיים עברו דרך פתח בקיר הבטון, שהוקם בין המדינות.

"אם לא נתחיל להקים אזור בטוח במזרח [נהר] הפרת עם חיילינו עד סוף ספטמבר, לא נותר לנו ברירה אחרת [אלא] ללכת בדרכנו. זה לא דבר שיש לעשות עם שלוש או חמש טיסות של מסוקים, חמישה או עשרה סיורים על הקרקע, ונוכחות לכאורה של כמה מאות חיילים באזור", כך אמר נשיא טורקיה.

בחודש שעבר הסכימו ארצות הברית וטורקיה להקים "אזור בטוח" ממזרח לנהר הפרת בין הגבול הטורקי לאזורים סורים, הנמצאים בשליטת מיליציות כורדיות, הנתמכות על ידי ארה"ב, וטורקיה רואה בהם טרוריסטים, המזוהים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK).

עם זאת, ממשל אסד בסוריה לא אישר את פעולותיהן הצבאיות של טורקיה וארצות הברית בשטח סוריה – סוריה דחתה את ההסכם בין ארה"ב לטורקיה, ותייגה אותו כהפרה של הריבונות שלה, הפרת שלמותה הטריטוריאלית וכן הפרת החוק הבינלאומי.

בתוך כך, ב-"CNN" דווח ביום שישי כי בני בריתה של ארצות הברית במאבק נגד דאע"ש, כוחות ה-"PKK", הזהירו כי הטרור חוזר לסוריה וכן ביקשו את תמיכתה המוגברת של ארצות הברית לסייע לכוחות שלהם, בזמן שהם מבקשים למנוע מדאע"ש להתבסס מחדש בסוריה.

עם זאת, שר שר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר כי קבוצת הטרור, דאע"ש, לא חוזרת להתבסס בסוריה, כך על פי הדיווח ב-"CNN".

קרדיט:אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה