רוסיה וסין מסמנות לדרום קוריאה וארה"ב שהן לא "נמר מנייר"

China and Russia’s sky-high strategy

ב-23 ביולי 2019 ערכו מטוסי קרב של רוסיה וסין – מפציצים בעלי יכולת גרעין ארוכת טווח בליווי מטוסי קרב ומטוסי מעקב – 'סיור משותף' לחופה המזרחי של סין וחופי יפן.

הסיור האווירי המשותף בין רוסיה וסין סימן את הפעילות המשותפת הראשונה אי פעם של חילות האוויר של שתי המדינות מעבר לגבולות שלהן.

מפגן הכוח בשמי צפון מזרח אסיה נועד לאותת על כוחו, ההולך וגובר, של הקשר האסטרטגי בין סין לרוסיה.

היעד העיקרי של מפגן הכוח היה לבצע פעילות הרתעה על דרום קוריאה.

מסלול הסיור, שעברו מטוסי הקרב של רוסיה וסין, עבר מעל איי דוקדו (טקשימה), אחד האזורים הרגישים ביותר פוליטית במזרח אסיה.

איי דוקדו עומדים במחלוקת בין דרום קוריאה ליפן, ולכן פעולת הסיור המשותף של רוסיה וסין גרמה למהומה.

דרום קוריאה ויפן טענו שתיהן, כי מטוס צבא רוסיה, שהשתתף בסיור המשותף של רוסיה וסין, הפר את המרחב האווירי של דוקדו פעמיים, מה שהביא את דרום קוריאה לירות מאות יריות אזהרה.

יחד עם זאת רוסיה וסין הצהירו כי המשימה התקיימה מעל המים הבינלאומיים ולא הפרה שום ריבונות במרחב האווירי.

בין אם התרחשה הפרה ממשית של המרחב האווירי ובין אם לאו, המשימה המשותפת הראשונה בין חילות האוויר של רוסיה וסין היא בעלת משמעות דיפלומטית ואסטרטגית גדולה.

על ידי ביצוע פעולה הסיור המשותף בשמי צפון מזרח אסיה, רוסיה וסין מעבירות את המסר, כי 'השותפות האסטרטגית' שלהם אינה "נמר נייר" – הברית בינהן הופכת לכוח פוליטי-צבאי שיש לתת לו חשיבות.

מלבד הצגת הקשרים הפוליטיים-צבאיים התמחזקים בין רוסיה לסין, הייתה לסיור המשותף מטרה מעשית לשפר את יכולת הפעולה הדדית של חילות האוויר של שתי המדינות.

בנוסף, על פי מקורות ברוסיה, המטרה הייתה גם לאסוף נתונים צבאיים, יקרי ערך, על מערכת ההגנה האווירית של דרום קוריאה באמצעות התגרות מכוונת, המבקשת את תגובתה של דרום קוריאה, מה שנקרא בעגה הצבאית הרוסית: "פיצוח הקיפוד".

רוסיה וסין מנהלות כעת משא ומתן על הסכם שיתוף פעולה צבאי חדש. ההסכם החדש יחליף את ההסכם הקודם שנחתם בשנת 1993, וככל הנראה ישקף רמה חדשה בשותפות הפוליטית-צבאית שלהן.

אין ספק, הסיור המשותף ב-23 ביולי מבשר את שעשוי עוד לבוא. המשימות הצבאיות של סין ורוסיה מחוץ לגבולותיהן אמורות להימשך בהיקף נרחב יותר ומתוחכם יותר בחודשים הקרובים.

במידה ויתאפשר לשותפות הצבאית של סין ורוסיה להמשיך במגמת העלייה שלה, היא בהכרח תשפיע על הסדר הביטחוני במערב האוקיאנוס השקט.

הפעולות המשותפות של רוסיה וסין, ככל הנראה, מבקשות לאתגר את מערכת הבריתות של ארה"ב בהודו פסיפיק, ובכך לשנות את האיזון האסטרטגי באסיה.

למעשה, לא רוסיה ולא סין יכלו לבצע את הסיור מעל איי דוקדו באופן אינדיבידואלי – הן לא יכלו לקוות לעבור מעל המרחב האווירי של האיים ללא שיתוף פעולה, באמצעות סיור משותף, שיכל לעקוף את ההגמוניה האמריקאית באוקיינוס השקט.

צפון מזרח אסיה היא כיום הבמה המתאימה ביותר להפעלת ברית צבאית בין רוסיב לסין. גם לרוסיה וגם לסין יש נוכחות ישירה באזור, שם הן שומרות על פוטנציאל צבאי ניכר, ושם הן יכולות להשלים זו את זו.

בהשוואה לשתי בנות הברית העיקריות של ארה"ב, יפן ואוסטרליה, רוסיה וסין רואות בדרום קוריאה "חוליה חלשה" ברשת הבריתות של ארה"ב באסיה.

מפגן העוצמה הצבאית היה רק אחד מהדרכים להשפיע על דרום קוריאה. כלכלת דרום קוריאה תלויה מאוד בסין. יתרה מזאת, הקשרים המתגברים בין סין ורוסיה עם צפון קוריאה מעניקים להן כוח להשפיע על המצב בחצי האי הקוריאני.

ייתכן שרוסיה וסין מחפשות להפוך את דרום קוריאה למדינה נייטרלית שתימנע ממדיניות, שרוסיה וסין רואות בניגוד לאינטרסים שלהן. במידה ותושג "פינלנדיזציה" זו תיהיה מכה משמעותית לארצות הברית, הן בצפון מזרח אסיה והן ברחבי העולם.

  • פינלנדיזציה – מונח גאו-פוליטי מתחום היחסים הבינלאומיים המיוחס לתופעה של הרחבת השפעה פוליטית של מדינה אחת על מדינה אחרת שכנה באמצעים עקיפים.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה