ישראל וארה"ב לוחצות להעניק לכוח יוניפי"ל סמכות גדולה יותר

בזמן שמועצת הביטחון של האו"ם צפוייה להצביע ביום חמישי בשאלה, האם להאריך את המנדט של כוח האו"ם הזמני בלבנון (יוניפי"ל), ישראל וארה"ב לוחצות להעניק, לכוח צבא האו"ם בלבנון, סמכות גדולה יותר.

שלא כמו בשנים הקודמות, השנה מועצת הביטחון של האו"ם תבחן רשמית את גודל הכוח, ולדברי גורמים באו"ם היא אף תשקול קיצוצים.

למרות תקציב שנתי של 490 מיליון דולר, ארצות הברית וישראל טוענות כי הכוח הפך ללא רלוונטי בגלל הדומיננטיות של קבוצת הטרור האיראנית, בדרום לבנון ובסמוך לגבולות ישראל.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מתכנן ללחוץ על האו"ם להעניק ליוניפי"ל סמכות רבה יותר להתנגד לחיזבאללה. דנון גם יבקש מממשלת לבנון לצמצם את הברחות הנשק לקבוצות טרור כמו חיזבאללה, שבנתה מנהרות לישראל ואוגרת כלי נשק, שהיא מבטיחה לעשות בהם שימוש נגד ישראל.

בעוד ישראל "רואה בממשלת לבנון האחראית הבלעדית לפעילות הטרור של חיזבאללה על אדמתה, יוניפי"ל עדיין נדרשת לקחת אחריות ולפעול בכוח מכריע במסגרת המנדט שלה", אמר דנון.

מפלגת חיזבאללה היא שותפה בקואליציה בפרלמנט הלבנוני, כאשר נשיא לבנון הנוכחי, מישל עאון, הוא בין תומכי המפלגה.

"בעוד שהאינטרס הישראלי מושג ברובו, [כוח] יוניפי"ל עדיין צריך להיות מסוגל לממש את המנדט שלו בחופשיות וללא הגבלה", הוסיף דנון.

דובר שגרירות ישראל בארה"ב, אלעד סטרומאייר, אמר לאחרונה:

"חיזבאללה מגביל את יוניפי"ל למלא את תפקיד כוח שמירת השלום של האו"ם… עם ההצבעה הקרובה במועצת הביטחון של האו"ם, יש לנו את האפשרות להעניק לכוחות יוניפי"ל בפועל את מה שהם אמורים לקבל, במקום לחדש אוטומטית את המנדט שלהם".

ארה"ב הביעה גם היא את טענתה ואמרה, כי על שומרי השלום למסור פרטים נוספים ולדווח לאו"ם בדבר המגבלות שהטיל עליהם חיזבאללה.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה