השבוע שבין ה-23.8.19 ל- 28.8.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הדברים:

*- בחמא"ס מאיימים בהסלמה, מגבירים לחץ, ומקבלים 10 מליון דולר למשפחות נזקקות ברצועה, והבטחה לעוד 20 מהאיחוד האירופי. ועדיין נמשך ירי רקטות מהרצועה.

*- שני פיגועי מטען באיו"ש, שבאחד מהם נרצחת נערה ישראלית. בתקרית השנייה המטען מנוטרל במועד. וכוחות הביטחון פתחו במצוד אחר המחבלים.

*- לפחות שני פיגועי מטען והתאבדות מבצעים אנשי דאע"ש ברצועה כנגד החמא"ס על רקע ההתקרבות בין המודיעין המצרי לחמא"ס.

*- 1.3 מליון תלמידים פתחו את שנת הלימודים בבתי הספר של הרש"פ. נתון זה מעיד, שמספר תושבי איו"ש ואזח"ע הינו 4-4.5 מליון בלבד.

ובהרחבה:

אנשי החמא"ס איימו בהסלמה מחודשת, וקיבלו את מבוקשם- 10 מליון דולר מקטר שנכנסו בסוף השבוע לרצועה וחולקו השבוע למאה אלף משפחות נזקקות. לכך יש להוסיף החלטה של האיחוד האירופי להזרים עוד 20 מליון דולר לסיוע למשפחות נזקקות ברצועה.

הנה תמונות מחלוקת הכסף הקטרי ברצועה:

כל זה לא מנע התפרעויות אלימות לאורך הגדר בהפגנות יום השישי האחרון, המשך שיגור בלוני תבערה, וגם מספר תקריות של ירי רקטות ופצמ"רים לעבר ישובי עוטף עזה, כשהתקרית החמורה מכולן ביום ראשון, עת נורו מספר רקטות במהלך פסטיבל מוזיקה בשדרות. בחמא"ס מנסים לטעון שהדבר אינו בשליטתם, אבל לא נראה שהם מתאמצים באמת לשים קץ לכך, במיוחד שמדובר ככל הנראה בירי שביצעו פעילי הג'האד האסלאמי המצויים עימם בברית, אך מחוייבים לאיראנים באופן מלא.

יצויין, כי ישראל אמנם אישרה את כניסת הכסף הקטרי, אך מנגד הורתה לצמצם את כמות הדלק הנכנסת לרצועה, מה שהביא להשבתת אחת הטורבינות של תחנת הכוח ברצועה, ולצמצום שעות אספקת החשמל באזור.

כמובן שברקע, עומדת המתיחות מול האיראנים והחזבאללה בצפון, כולל הודעה של הפלגים ברצועה, כי במידה ותתפתח מלחמה בצפון, גם חזית הדרום לא תהיה שקטה, וזאת, לאחר ניתוק הקשרים בין החמא"ס לאיראן.

לצד זאת נזכיר שגם גזרת איו"ש לא היתה שקטה השבוע, ובפיצוץ מטען בירידה למעיין עין בובין (עין דני) סמוך לדולב נרצחה השבוע הנערה רינה שנרב הי"ד, כשאביה ואחיה נפצעו באורח בינוני וקשה. מטען נוסף אותר השבוע גם בעליה לאלון מורה, מה שמלמד על התפתחות סוג איום חדש יחסית בגזרה. ללא קשר, לפרסומים השונים אודות לכידת המפגעים ואמיתותם, כוחות צה"ל והשב"כ
פעלו השבוע במרץ וביצעו עשרות מעצרים, והוכיחו שהדרך היחידה לשמור על בטחון אוכלוסיית ישראל הינה בנוכחות בשטח, בניגוד לכל התיאוריות שהפיצו מומחי בטחון מטעם עצמם, לפיהם ניתן למסור את האחריות לביטחון לגורמים זרים ואף עוינים. ברקע לדברים בירכו אנשי החמא"ס ובראשם אסמאעיל הנייה את מניחי המטען במעיין, עדות לסוג האנשים עימם אנו מתמודדים.

הנה כניסה של כח צבאי לביתוניא להחרמת סרטי מצלמות האבטחה לאחר הפיגוע:

ואחרי כל זה נציין שהחמא"ס התמודדה השבוע עם אירוע לא פשוט, במסגרתו הופעלו מטענים לעבר כוחות שיטור של התנועה בעיר עזה, ולפחות 3 שוטרים נהרגו ו- 3 נוספים נפצעו (על פי פרסומים אחדים, הרבה יותר). בחמא"ס מטילים איפול על התקרית וסיבותיה, אך פתחו במעצר של אנשי התנועה הסלפית ודאע"ש (שרשמית אינה פעילה ברצועה, אבל בפועל קיימת ובועטת, ובעבר שיתפו אנשיה פעולה עם החמא"ס, טרם שזו העדיפה את הקשר עם המודכ"ל המצרי על פניהם). בהקשר זה תצויין הגעת משלחת חמא"ס בראשות באסם אבו נעים, הממונה על בטחון הפנים ברצועה, לשיחות עם אנשי המודכ"ל המצרי, יממה קודם לתקרית
זו. לאחר הפיגועים, ניסו אנשי החמאס לטעון, כי ישראל עומדת מאחורי המפגעים. כשהבינו שטענתם מעוררת גיחוך, החלו להפנות אצבע מאשימה כלפי מנגנוני הרש"פ, ובייחוד המודכ"ל בראשות מאג'ד פרג', ששילח את המפגעים הסלפים, תוך הטעייתם. ברש"פ מנגד, טענו, כי הפיגועים משקפים את זעם אוכלוסיית עזה משלטון החמאס.

הנה תמונות מהרצועה בעקבות התקרית:

במישור הפנימי יצוינו – תשלום משכורות מוגדלות לעובדי המנגנון הציבורי באיו"ש, לאחר שישראל העבירה לרש"פ כ- 2 מליארד ₪ מכספי המסלקה המוקפאים בעקבות החלטת הרש"פ שלא לקבל את הכסף, כתוצאה מהחוק המורה לקזז את הסכומים שמשלמת הרש"פ למשפחות המחבלים. לצד את, פורסם, כי שר האוצר הפלסטיני שוכרי בשארה העביר לקופת האוצר סכום של 81 אלף דולר, מתוקף החלטת יו"ר הרש"פ המחייבת את שרי הממשלה היוצאת להחזיר לקופת האוצר תוספות שכר שקיבלו בלא אישורו. בשארה הנוצרי הינו איש עסקים אמיד, והסכום הזה הינו סכום פעוט בהשוואה ליחסי הציבור שקיבל. שאר השרים מוצאים עצמם מתפתלים כדי לתרץ מדוע לא נקטו בצעד דומה, למרות שחלקם לא פחות עשיר ממנו.

בשכם התחלף ראש העיריה עדלי יעיש, המקורב לזרם האסלאמי, לאחר שנתיים בתפקיד, ובמקומו נכנס סמיח טבילה, איש הפת"ח, שניהל עד לאחרונה את חברת החשמל בצפון השומרון. זאת, מתוקף הסכם רוטציה שנחתם לפני הבחירות המוניציפליות האחרונות.

במישור בטחון הפנים יצויינו פציעת שתי נשים במהלך סכסוך חמולות אלים בחברון, רצח אישה מהכפר אבו דעיף באזור ג'נין בידי גיסה, על רקע סכסוך משפחתי, מבצע אכיפה של מנגנוני הרש"פ שהשמידו מאות רכבים לא חוקיים בגזרות בית לחם ושכם, ודריסה מכוונת של שוטר במהלך מבצע אכיפת חוק בכפר עזון עתמה שבגזרת קלקיליה.

הנה סרטון המתעד את המעשה:

بالفيديو :لحظة دهس شرطي في عزون عتمة خلال حملة على السيارات غير القانونية وفرار السائق الى الحاجز الاسرائيلي

פורסם על ידי ‏Marah FM | راديو مرح‏ ב- יום שישי, 23 באוגוסט 2019

שנת הלימודים בבתי הספר באיו"ש ורצועת עזה נפתחה ב- 25 אוגוסט ללא תקלות מיוחדות. משרד החינוך הפלסטיני מדווח, כי סך הכל הגיעו לבתי הספר כ- 1.3 מליון תלמידים, ובמידה ואומדים את מספר התלמידים בגילאי 5- 18 בכשליש ממספר התושבים, כי אז ניתן להעריך שבאיו"ש והרצועה מתגוררים בפועל כ- 4 – 4.5 מליון נפש, ולא המספרים המנופחים שמפיץ מנגנון הסטטיסטיקה הפלסטיני.

ולסיום בסוף השבוע הקרוב תחל השנה ההג'רית החדשה- השנה ה1441 להגירת מחמד ממכה למדינה, במקביל לראש חודש אלול. ברש"פ נקבע שבתון לרגל יום זה בשבת- 31 אוגוסט, שמקיף בעיקר את משרדי הממשלה.

שנה טובה.חודש טוב ושבת שלום.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה