צה"ל תקף בסוריה – סוכל פיגוע בצפון. מזווית אישית ובלעדית

בחסדי ונסי ה' מתברר כי סוכל פיגוע בצפון שהיה אמור להתרחש כבר ביום חמישי בשבוע שעבר.
הפיגוע היה אמור להיות מוצא אל הפועל על ידי אנשי המיליציות האיראניות בסוריה. מיליציות אלו ספגו בחודש האחרון סדרת תקיפות על בסיסיהן בעיראק, ואיבדו אנשים רבים וציוד רב. על פי פרסומים זרים רבים ישראל אחראית לתקיפות בעיראק, והן בוצעו על מנת למנוע את הקמתם של בסיסי טילים איראנים בעיראק.

נראה כי באיראן רצו להוציא פיגוע נקמה על התקיפות, שיבוצע ע"י אנשי המיליציות שבסוריה, על מנת להעביר מסר לישראל ולעולם שהם לא ישלימו עם התקיפות, ולא יתנו לישראל לפגוע בבסיסים שבעיראק (וגם לא בתימן). יש לציין כי על פי הדיווחים הזרים, לפחות חלק מהתקיפות בעיראק נעשו ע"י מל"טים תוקפים של ישראל – יתכן שמדובר על מל"טי ה"איתן" – שיש להם יכולת נשיאה של חימוש כבד לטווחים ארוכים במיוחד (גם עד איראן). ולכן, תכננו כנראה באיראן פיגוע בסגנון של "עין תחת עין" – דהיינו שהמיליציות האיראניות יתקפו אתרים בישראל באמצעות מל"טים. בסוף השבוע פורסמה ביומון האיראני המקורב למשטר "כיאן" פרשנות ולפיה ישראל לא צריכה להיות מופתעת אם היא תותקף במל"טים תוקפים: "אל לישראל להתפלא אם בימים או הלילות הקרובים היא תותקף במל"טים, שכן היא הביאה זאת על עצמה בכך שתקפה בעומק עיראק. המל"טים יתקפו את האזורים החיוניים והביטחוניים שלה".

על פי הפרסום של דובר צה"ל, הפיגוע אמור היה לצאת אל הפועל כבר ביום חמישי, אך הוא סוכל. יתכן שהסיכול היה באמצעות פעולות סייבר ו/או לוחמה אלקטרונית ששיבשה את פעילותם של המל"טים. אולם המודיעין הישראלי זיהה הכנות לניסיון פיגוע נוסף, וניתנה הוראה על "סיכול רועש" – ותקיפה אווירית מסיבית, במספר גלי תקיפה, יצאה אל הפועל במוצאי שבת קודש. נראה כי יעדי הטרור שהותקפו ספגו מכה קשה. אולם, הנוכחות האיראנית בסוריה היא רחבה, ולכן בצה"ל נערכים לתגובה אפשרית ח"ו, הועלתה כוננות בחיל האוויר וביחידות שונות, וסוללות כיפות ברזל נפרסו בצפון. ביחד עם זאת חשוב להדגיש כי איראן אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל בעת הזו בה היא נמצאת תחת לחץ בינ"ל חזק מאוד.

כמו כן, גם המיליציות האיראניות, למרות שתכננו פיגוע באמצעות מל"טים, מוגבלות אף הן באופי הפעילות. הדבר ניכר מאופי הפיגוע שתוכנן שהוגבל רק לשיגור של מל"טים, ולא כלל ירי של רקטות שמצויות בשפע בידיהן. ומכאן, שגם על המיליציות הללו הטילה איראן מגבלות, והדבר מלמד, להערכתי, על כך שאיראן אינה מעוניינת בהסלמה אזורית, משום שלו היא הייתה מעוניינת בלחימה של ממש, אזי הייתה ניתנת הוראה למיליציות לשגר רקטות ח"ו.

מבחינה צבאית אזורית, העובדה שמדינות רבות, בראשן ארה"ב ובריטניה, פורסות כיום כוחות צבא (בעיקר ימי) באזור המפרץ הפרסי, מהווה יתרון חשוב עבור ישראל, ומגבילה את יכולת הפעולה של איראן.

יש לציין כי חיזבאללה פרסם שמעוזיו בביירות הותקפו אף הם במשך הלילה ע"י רחפנים, והוא אף פרסם סרטונים של "רחפנים ישראלים" שלדבריו הופלו. נכון לעכשיו, לא ברורה מידת האמינות של הדיווח, וישראל לא נטלה אחריות על אירוע זה (בניגוד לתקיפה בסוריה). יתכן גם שחיזבאללה מנסה בצורה שקרית לביים אירוע, ולהראות שישראל היא זו שתוקפת באמצעות מל"טים, ועליה מוטל האשם.

יש לחזור ולהדגיש את דבריו הקדושים של הרבי ש"ארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר בעולם" – ובחסדי ונסי ה', עינינו הרואות כיצד סוכל פיגוע גדול בצפון הארץ, הן ביום חמישי, והן במוצאי שבת. בימים שעברו, לפני שנים, סיכולים כאלו היו נשמרים בסוד, אולם בתקופה הנוכחית, בה הפרסום של כל אירוע קורה כל כך במהירות, הציבור בישראל נוכח במו עיניו לראות את הנסים הגלויים, ואת שמירת ה' על עם ישראל בכל מקום ומקום, ובפרט בארץ הקודש.

קרדיט: אבישי אפרגון, ראש ישיבת "דרכי תמימים" בתל אביב, פרשן לעניני צבא ובטחון, שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד

סוריה:אתרי התקיפה מאמש:

מצגת: תקיפת אתרים איראנים בעקבות איום הכטב"מים

כתיבת תגובה