דרום קוריאה פורשת מהסכם לשת"פ מודיעיני עם יפן בגלל "בעיות אמון"

בתוך הסלמת המחלוקת המרה בין דרום קוריאה ליפן, החליטה דרום קוריאה ביום חמישי להפסיק את הסכם שיתוף הפעולה בענייני צבא ומודעין עם יפן, ובכך למעשה לפתוח סכסוך חדש בשיתוף פעולה ביטחוני משולש בין ארה"ב, יפן ודרום קוריאה.

נשיא הבית הכחול של דרום קוריאה אמר ביום חמישי, כי אין זה אינטרס לאומי להמשיך בעסקה שנחתמה לצורך חילופי מידע צבאי רגיש עם יפן.

דרום קוריאה תודיע ביום שבת ליפן על החלטתה לנטוש את ההסכם, שכן זהו המועד האחרון בכדי לחדש את ההסכם לביטחון הכללי ולמידע צבאי, GISOMIA, כך נאמר בהודעתה של קוריאה הדרומית.

החלטתה של דרום קוריאה תחמיר את המתיחות בין סיאול לטוקיו, המעורבים במחלוקת, שבעיקרה נעוצה בשימוש של טוקיו בעבודות כפייה במהלך הכיבוש היפני בקוריאה.

המהלך הדרום קוריאני מאיים גם להעצים בעתיד את המחלוקות הגיאו-פוליטיות, הצבאיות והכלכליות בין ארה"ב, יפן, צפון קוריאה וסין.

הצהרת כוונתה של דרום קוריאה לנטוש את ההסכם עם יפן, ציטטה את החלטתה של יפן להסיר את סיאול מרשימת שותפי הסחר המהימנים שלה.

בהודעת הבית הכחול נמסר: "הרציונל היה כי נוצרה בעיה בביטחון הלאומי עקב הפרת אמונים", אך עם זאת לא הוצגו כל ראיות או הסברים לתמיכה בטענה זו.

"בנסיבות אלו: החליטה ממשלת דרום קוריאה כי שמירת ההסכם שנחתם, כדי להקל על חילופי מידע צבאי ורגיש, אינה משרתת עוד את האינטרס הלאומי שלנו", כך הוסיפה ההודעה של ממשלת דרום קוריאה.

הסכם הביטחון הכללי למידע צבאי, GSOMIA, נחתם בנובמבר 2016.

"אני מקווה שלא תהיה השפעה על המדיניות, אך תהיה לכך השפעה על פעולות צבא ומודיעין", כך אמר דייוויד מקסוול, אלוף משנה לשעבר בצבא ארה"ב, ששירת בדרום קוריאה.

"המידע ישותף דרך איש קשר אמריקאי, אלא אם כן הדרום קוריאנים או היפנים יחמירו את המצב על ידי הוספת אזהרות – כמו המידע שהם מספקים לנו – לא ניתן לשתף אותו עם צד שלישי", הוסיף מקסוול.

שרת החוץ של דרום קוריאה, קנג קיונג-ווה, אמרה כי ההחלטה לפרוש מ- GSOMIA היא: "סוגיה נפרדת מהברית של דרום קוריאה עם ארה"ב", כך על פי סוכנות הידיעות של דרום קוריאה.

ההחלטה, לדבריה, התקבלה בגלל "סוגיית אמון" בין סיאול לטוקיו.

יפן הוציאה בחודש שעבר את דרום קוריאה מה"רשימה הלבנה", הכוללת את שותפי הסחר המהימנים שלה, וכמו כן הגבילה את ייצוא החומרים, המשמשים לתעשיית ההיי-טק בדרום קוריאה.

החומרים משמשים לייצור מוליכים למחצה ותצוגה בסמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים, המשמשים "עמוד התווך" של הכלכלה הדרום קוריאנית.

לעיתים נראה כי המהלכים של יפן יכולים להיות כנקמה על הפסיקות האחרונות של בתי המשפט בדרום קוריאה, פסיקות המורות לחברות יפניות לפצות את הקוריאנים שנאלצו לעבוד בכפייה במהלך הכיבוש של יפן את קוריאה.

*- אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה