צבאות טורקיה וסוריה מרכזות כוחות עצומים מול קווי העימות באידליב

נראה כי כל הכוחות הלוחמים במחוז המורד-אידליב הולכים לקראת התנגשות צבאית בלתי נמנעת.

רוסיה וסוריה,שהחליטו להתעלם מהסכמות עם הטורקים,הולכים וכובשים עוד ועוד שטח במחוז אידליב שסוכם בין פוטין וארדואן כי טורקיה תנהל אותו בשלב הזה.

תמונה

טורקיה, המרגישה כי מתעלמים מנוכחותה, לא שוקטת על שמריה, ומזרימה כוחות צבא עצומים משטחה  לתוך שטח המורדים הנאמנים לה כדי לתמוך בהם כנגד האופנסיבה הצבאית הגדולה שמפעיל צבא סוריה יחד עם המיליציות האיראניות ובחיפוי חיל האוויר הרוסי. רוסיה, שלא חוששת כרגע שטורקיה תבטל את עסקת האס-400 , לאחר שכל המערכת כבר סופקה להם , מקיימת למעשה עמוד אש בדמות הפצצות אוויריות בלתי פוסקות על ציר התקדמות הטורים הצבאיים הטורקיים, תוך שהיא "מקפידה" מידי פעם להמטיר גשם של ריקושטים על הכוחות הטורקיים על מנת לעכב התקדמותם ואולי לעודד אותם למחשבה שנייה האם הם רוצים לצעוד עמוק יותר אל "מרכז הביצה הטובענית" בסוריה.

Doc-P-615061-637008923277325244.jpg

גורם רשמי במשרד החוץ הסורי חשף ,כי כלי רכב טורקיים עמוסי תחמושת, אמצעי לחימה ואמצעים אחרים, חצו את הגבול הסורי-טורקי, ונכנסו לעיר שראק, בדרך לחאן שייחון במחוז אידליב, כדי לתמוך במיליציית אל-נוסרה.

תמונה

"דמשק מגנה בתוקף את ההתערבות הטורקית הבוטה הזו", אמר הגורם והדגיש, כי "זה מאשר מחדש, את המשך התמיכה הבלתי מוגבלת ,שמספק המשטר הטורקי לקבוצות טרור."

סוכנות הידיעות הרשמית של SANA ,ציטטה את המקור באומרה, כי "דמשק מטילה את האחריות על המשטר הטורקי להשלכותיה של הפרה בוטה זו, של הריבונות ,האחדות ושלמותה הטריטוריאלית של סוריה, המהווה הפרה בוטה, של הוראות החוק הבינלאומי."

הגורם הדגיש, כי "התנהגות אגרסיבית זו של המשטר הטורקי, לא תשפיע בשום דרך, על קביעתו ונחישותו של הצבא הסורי, להמשיך לרדוף אחר שרידי הטרוריסטים בחאן שייחון ומקומות אחרים, עד לרגע פינוי השטח הסורי כולו מנוכחות הטרור."

הפגזות סוריות ורוסיות מנסות לעכב את טור האספקה
המצפה הסורי לזכויות אדם דיווח על ההפגזה הסורית והרוסית כדי למנוע את התקדמות השיירה הטורקית, והמידע מאשר כי הכוחות האופוזיציה הסורית ממתינים לשיירה הטורקית, בעיר מערת אל-נעמאן  שבמחוז אידליב.

אל-ערביה ציטטה אתרי חדשות אופוזיציונרים כי שיירה טורקית של 28 כלי רכב, ובהם 7 טנקים, 6 רכבים ומשאיות שהובילו תחמושת, פנתה לעיר מערת אל-נעמאן. מטוסי קרב של המשטר הסורי תוקפים את כוחות המורדים  שחיכו לתגבורות הטורקיות. כתוצאה מכך יש הרוג אחד ו3 פצועים.

תמונה

גם באתרי האינטרנטהשונים מדווחים על שיירת צבאית טורקית המכילה טנקים, משאיות ומשוריינים בכביש הבינלאומי ליד העיר מערת אל-נומן שבכפר אידליב כשפניהם דרומה.
סוכנות הידיעות הטורקית – "אנטוליה" דיווחה, ביום ראשון, על הגעת תגבורת של יחידות "קומנדו טורקיות" לפרובינציה חאתי הדרומית במטרה לחבר ליחידות צבאיות טורקיות המוצבות בגבול סוריה.
על פי "אנטוליה" יחידות הקומנדו שהגיעו לאזור "קרק חאן" של מחוז חתאיי, שהגיעו מבסיסים שונים בתוך המדינה, פנו לגבול עם סוריה, בליווי אמצעי ביטחון כבדים.
המקורות הצבאיים אמרו לסוכנות  "אנטוליה" כי כוחות הקומנדו נשלחו, כדי לתגבר את היחידות המוצבות בגבול סוריה.

Doc-P-593074-636949345646886619.jpg

בינתיים הצבא הסורי מרחיב את שליטתו בכפר חאן שיחון. סוכנות הידיעות הסורית – SANA דיווחה ביום ראשון, כי "יחידות של הצבא הסורי, המשיכו בהתקדמותן  לעבר עמדות המורדים החמושים של " ג'בהת אל-נוסרה " וקבוצות שנתמכות על ידי ארצות הברית בכפרי אידליב, והרחיבו את שליטתם באזור הכפרי המערבי של חאן שיחון בדרום מחוז אידליב, לאחר שסבלו מאבדות " .

על פי דיווחי הסוכנות הסורית  פעולות הצבא הסורי התמקדו בפריצת הביצורים ואזורי הפריסה של לוחמי אל-נוסרה, לכיוון כפר דיון וסבג'יה שבאזור כפר חאן שייחון, מה שהביא למותם ופציעתם של רבים מהחמושים ובריחתם של השאר.

ה- HTS, או ג'בהת אל-נוסרה, שולט  ברוב חלקי מחוז אידליב ובחלקים של מחוזות שכנים, כמו גם פלגים חמושים וקבוצות אופוזיציה פחות חזקות.

גורל אזור מחוז אידליב וסביבתו נקבעו בהסכם רוסי-טורקי מספטמבר 2018, שקבע הקמת אזור מפורז המפריד בין אזורים שבשליטת צבא סוריה ובין יחידות המורדים. הוא גם קובע את הסגת הנשק הכבד והבינוני, של כוחות האופוזיציה, ונסיגת הכוחות הלוחמים מהאזור המדובר, אך יישומו לא הושלם.

בינתיים מאות מכוניות עמוסות ציוד ומשפחות בורחות מאזורי הקרבות לעבר שטח טורקיה. במחוז אידליב חיים כיום 4 מיליון נפשות שלא ששות לראות את המשטר הסורי משתלט שוב על חייהם.

תמונה

מוקדם יותר החודש, דמשק הסכימה להפסקת אש לפרק זמן של ארבעה ימים, לפני שהחליטה לחדש את הפעולות הצבאיות, והאשימה את הפלגים בהפרת ההסכם ותקיפת בסיס האוויר של חמימים שבשליטת רוסיה, וכן תקיפת כוחותיה במחוז לטקיה והחוף.

Doc-P-617901-637018120444926875.jpg

 

כתיבת תגובה