ה"גזיטה" הרוסי: איראן רואה במעורבות ישראל במפרץ "איום ישיר על בטחונה"

העיתון הרוסי "גזיטה" מדווח כי איראן רואה בחברותה של ישראל בברית הצבאית  בחסות ארה"ב במפרץ הפרסי – "איום ישיר על ביטחונה הלאומי".

העיתון ציין כי איראן מתנגדת לנוכחות הישראלית במפרץ הפרסי והיא תממש את זכות ההגנה העצמית שלה, והוסיף כי הנציג הרשמי של משרד החוץ האיראני הזהיר הן את תל אביב והן את וושינגטון מההשלכות של צעד זה.

העיתון חשף כי הנושא של הקמת ברית ימית של מדינות המערב להבטחת בטיחות הניווט וההשייט המסחרי במפרץ הפרסי ובמצר הורמוז הועלה כבר לפני זמן רב.

באירופה הודיעה בריטניה על הצורך בסיורים במפרץ. לונדון קראה גם לבעלות ברית אירופאיות להקים ברית ימית חדשה ,להגנה על אניות סוחר במצר הורמוז.

העיתון הדגיש כי בריטניה נקטה צעד כזה, על רקע מעצרה של מכלית שנשאה את דגל בריטניה לאחרונה, מה שגרם לאירוע הזה להחמיר את המשבר בין המערב לטהראן באופן משמעותי. ארצות הברית הודיעה גם על כוונתה להקים ברית ימית בינלאומית להגנה על קווי הספנות במפרץ הפרסי.

מצד שני, היזמה האירופית שמה לה למטרה לבודד את בריטניה ומדינות אירופה אחרות מהאסטרטגיה של ארה"ב, ולהפעיל לחץ על איראן. חברי נאט"ו חוששים גם כי שיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית  בענייני המפרץ עשוי לגרור אותם למלחמה עם איראן, במיוחד לאור היחס האגרסיבי של וושינגטון כלפי טהרן.
מפקד משמרות המהפכה האיראנים, הגנרל חוסין סלאמי, צוטט באומרו כי "איראן אינה חוששת שוושינגטון תפתח במלחמה ". לדברי סלמי, מתנגדי איראן מותשים  מהתחרות עם טהראן ונמצאים בדילמה טקטית ואסטרטגית. לדברי מומחים, האמריקנים אינם מוכנים לכל עימות אמיתי וגלוי עם איראן.

באשר לאפשרות לסגור את מיצר הורמוז, לאיראן כבר היו הזדמנויות כאלה. איראן עשויה לסגור את מיצר הורמוז על ידי חיל הים שלה, שעשוי להשתמש במוקשים, ולפרוס יחידות אוויר או טילים. טהראן עשויה להחליט להטביע אניות גדולות במצרים כדי למנוע כניסה או יציאה מהמפרץ הפרסי.

בתגובה לפעולות כאלה  מדינות יכולות להוציא  לפועל פעולות תקיפה רחבות היקף, כולל תקיפות אוויריות,בשטח איראן. על בסיס זה יהיה קשה לחזות מה יהיו  ההשלכות של צעדים אלו. לא רק ארצות הברית, איראן וישראל, אלא כל המזרח התיכון,עלולים לגלוש לעימות.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

Doc-P-615740-637011082878682423.jpg

 

כתיבת תגובה