ההשלכות "החמורות" על ישראל בעקבות הכישלונות של סעודיה מול החות'ים

לכישלון מלחמתה של סעודיה בתימן יש השלכות חמורות על ישראל, מכיוון שבישראל חוששים שתכניתה של ארה"ב לבודד את איראן הולכת ומתרחקת, כך לפי פרסום העולה מהעיתון הישראלי, "הארץ".

"אתרי נפט בסעודיה ובאיחוד האמירויות הותקפו על ידי מל"טים ושדות תעופה בסעודיה הותקפו על ידי טילי סקאד. התוצאה הנראית לעין היא כי איחוד האמירויות נטשו את המלחמה בתימן והמאמץ הסעודי נכשל," כך כתב עיתון "הארץ" ביום שישי.

"ללא תמיכה צבאית מצד האמירויות, נראה כי השאיפה הסעודית להביס את המורדים החות'ים תיכשל באופן חד משמעי", כך כתב העיתון והוסיף: עבור התכנית, שאותה מובילות ארה"ב וישראל, כדי לבודד את איראן ובעלות בריתה האזוריות: "אלו לא חדשות טובות".

סעודיה ומספר בנות בריתה האזוריות, בעיקר איחוד האמירויות, פתחו במלחמה על תימן במרץ 2015, במטרה להחזיר לשלטון את ממשלתו של נשיא תימן לשעבר, הנתמך על ידי סעודיה, עבד רבו מנסור האדי, ולחסל את התנועות המתנגדות, החות'ים ואנסארוללה, הנתמכות על ידי איראן.

התנגדות הכוחות החמושים של תימן, בהובלת אנסאר-אללה, דחפה את המלחמה הסעודית לקיפאון, כאשר הכוחות החמושים בתימן מבצעים, כמעט מידי יום, מתקפות תגמול מתוחכמות יותר ויותר נגד הסעודים.

פעולות התגמול מצד הכוחות התימניים התגברו, לאחר שאיחוד האמירויות הודיעה ​​על נסיגה ההדרגתית של כוחותיה מהסכסוך של תימן, בעיקר מכיוון שאיחוד האמירויות מאמינה, כי המלחמה "בלתי ניתנת להשגה", כך עולה מהדיווחים בארה"ב.

סעודיה הסתמכה, באופן נרחב, על הכוחות של איחוד האמירויות בקידום מלחמתה בתימן.

המשקיפים מאמינים, כי ברית המדינות בהנהגת סעודיה עלולה להתפורר בסופו של דבר, בשל פילוגים פנימיים, אשר יתרחשו בעקבות חוסר הפיקוח של איחוד האמירויות על הפלגים השונים בברית.

טענתם של המשקיפים קיבלה משמעות כאשר, מוקדם יותר השבוע, דווח על עימותים בין הבדלנים, שנתמכו על ידי איחוד האמירויות לבין מיליציה, הנתמכת על ידי סעודיה.

על פי המאמר שפורסם ביום שישי ב"הארץ", הכישלונות במאמצי המלחמה של סעודיה תאפשר לחות'ים, שהשמיעו את התנגדותם כנגד ה"כיבוש הישראלי", להקל על ייצוא הנשק שלהם לקבוצות ההתנגדות הפלסטיניות ובנוסף: להגביל את נוכחותה של ישראל במצר האסטרטגי, באב אל מנדב.

  • באב אל-מנדב – הוא מיצר ימי המפריד בין אסיה (תימן שבחצי האי ערב) לבין אפריקה (ג'יבוטי ואריתריאה שבקרן אפריקה), ומקשר בין הים האדום למפרץ עדן שבאוקיינוס ההודי.

יחד עם זאת, המאמר ציין כי התוצאה החמורה ביותר של הניצחון, הכוחות החמושים בתימן, תהיה פירוק הדרגתי של מה שנועד להיות ברית אזורית נגד איראן.

נסיגת איחוד האמירויות ממאמצי המלחמה של סעודיה והמשא ומתן שאותו החלו לנהל מדינות הברית, שבראשה עומדת סעודיה, עם גורמים איראניים, מצביעים על כך שמדינות המפרץ הפרסי פתוחות "לשקול מחדש את המדיניות שלהן ביחס לאיראן".

אלה חדשות רעות עבור הברית האנטי-איראנית ובהתחשב בעובדה שגם מצרים פרשה השנה, מהברית הצבאית האנטי איראנית, כל אלו מצביעים על מגמה שצריכה להעסיק את נשיא ארה"ב ואת חברו הקרוב, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

עיתון "הארץ" הוסיף כי הפסימיות "זלגה" לישראל, למרות שלא נאמר על כך דבר בפומבי, בישראל גוברים הספקות לגבי הצלחת המדיניות האזורית של הממשל בארצות הברית.

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה