מצרים בונה 7 תחנות כוח סולאריות ברחבי יבשת אפריקה

כחלק מהמחויבות של מצרים לסייע ליבשת אפריקה בתהליך הפיתוח שלה, מצרים החלה ביישום תחנות כוח סולריות בשבע מדינות באפריקה, פרויקט שהיא מקווה לסיים עד מרץ 2020.

"הארגון הערבי לתיעוש" (AOI), אחד הארגונים התעשייתיים הגדולים במצרים, יקים תחנות כוח סולריות באוגנדה, קונגו, טנזניה, אריתריאה, סומליה ודרום סודן, בהספקים של בין 2 ל-4 מגה וואט, כך על פי התקשורת המצרית.

תחנות האנרגיה הסולרית ישמשו עבור תאורה והתפלה, וימומנו באמצעות מענק מצרי בשווי 12 מיליון דולר, כך אמר מוחמד אל חייט, מנהל רשות האנרגיה המתחדשת של מצרים.

מצרים, אשר כבר בונה את אחד הפרויקטים הגדולים והשאפתניים בעולם בתחום האנרגיה הסולרית, מבצעת את פעולות היישום והאספקה, ​​בשיתוף עם משרד הייצור הצבאי שלה – בשבע מדינות בהן היא זיהתה את אזורי העדיפות שלה, ליישום תחנות כוח סולריות.

מצרים החליטה לאתר ולעצב כל תחנה, לבצע עבודות התקנה, בניה ותפעול, הסביר אל חייט.

"הארגון הערבי לתיעוש" תכנן והקים יותר ממאה תחנות כוח סולריות, עם יכולות שונות ברחבי מצרים, כבר החל משנת 2013.

בנוסף, "הארגון הערבי לתיעוש", ארגון מבוסס צבא, גילה עניין בפרויקטים של תעשייה הכוללים: מתקנים לטיהור מי שתייה, מתקנים להתפלה של מי ים ומתקנים לטיהור מי שפכים.

החלטתה של מצרים להקים תחנות כוח סולריות, בשבע מדינות אפריקה, מיועדת במידה רבה: לשיפור ביצועי האנרגיה המתחדשת של אותן מדינות.

יבשת אפריקה נקלעה לתקופות קשות בעקבות מחסור בכוח אנרגיה. הפסקות חשמל, יזומות ולא יזומות בתדירות גבוהה, גבו מחיר מעסקים וצרכנים מקומיים.

ההערכה היא שבאזור סאהל – סנגל, ניגריה, מאוריטניה, מאלי, בורקינה פאסו, ניז'ר, צ'אד, סודן ואריתריאה, כ -64% מהאוכלוסייה חיים ללא חשמל, מה שמפריע להתפתחות כלכלית וחברתית במדינות אלה.

על פי הערכות: העוני באפריקה, הנוצר כתוצאה מבעיות אנרגיה, עולה ביבשת בין 2% ל-4% בתמ"ג השנתי, כך מציינים נתונים של הבנק לפיתוח אפריקה (AfDB).

בינתיים, החלה יוזמה שתרתום את המשאב הסולרי החריג של אזור הסאהל. היזמה המוכרת כ"יוזמת המדבר לאנרגיה", מובלת על ידי הבנק לפיתוח אפריקה ושותפים נוספים, ונועדה להפוך את המדבריות של אפריקה למקורות אנרגיה חדשים.

אזור הסאהל הוא אזור צחיח למחצה, בקצה הדרומי של מדבר סהרה, המשתרע על פני יבשת אפריקה – מסנגל במערב ועד אתיופיה במזרח.

התכנית להפוך את המדבר לאנרגיה הודגשה לראשונה ביוני 2018, כאשר הבנק לפיתוח אפריקה, קרן האקלים הירוק, וקרן ההשקעות Africa50, חתמו על מכתב כוונות בשולי הישיבות השנתיות של הבנק האפריקאי.

נשיא הבנק לפיתוח אפריקה לשעבר, אקינווומי אדסינה, ציין כי יחד עם השקעה מהמגזר הפרטי, היזמה עשויה, בסופו של דבר, להפוך את המדבר האפריקאי לאזור הכוח הסולרי הגדול בעולם.

"יוזמת המדבר לאנרגיה" תסייע למדינות מתפתחות להסתגל לשינויי אקלים ולהפחתה בנזקי ההתחממות הגלובלית, תיצור גם תעסוקה ותמשוך מעורבות של המגזר הפרטי להשקעות באנרגיה מתחדשת באזור.

חשמל יהפוך זול יותר עבור משקי בית, וכן אנשים יעברו ממקורות אנרגיה לא בטוחים ומסוכנים, כמו נפט, הטומן בחובו גם סיכונים בריאותיים, בנוסף ל"תרומתו" על התחממות כדור הארץ.

קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה