איראן ממצמצת שוב:מוכנה לדון בעתיד תכנית הטילים הבליסטיים שלה עם ארה"ב

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי ניתן להכניס את נושא תכנית הטילים הבליסטיים של ארצו למשא ומתן החדש עם ארצות הברית ,אם וושינגטון תפסיק למכור נשק לבעלות בריתה במזרח התיכון.
זו הפעם הראשונה שפקיד איראני מתייחס לנושא זה.

הצהרה זאת נאמרה בראיון טלוויזיוני שנתן שר החוץ זריף לרשת אן בי סי ניוז שתשודר היום,יום שני בערב.
אירן התעקשה זה מכבר שתוכנית הטילים הבליסטיים, שנשלטת על ידי משמרות המהפכה, היא למטרות הגנה בלבד. הסכם הגרעין בשנת 2015 לא כלל את תכנית הטילים הבליסטיים.

זריף אמר עוד בראיון: «כלי נשק אמריקאים מגיעים לאזור שלנו, מה שהופך את אזורנו לנפיץ ביותר. אז אם הם רוצים לדבר על הטילים שלנו, הם צריכים להפסיק למכור את כל הנשק הזה. "
בהקשר אחר, סגן נשיא איראן, אישאק ג'הנגירי, הודיע כי חזרתה של טהרן להסכם הגרעין ויישום התחייבויותיה תהיה קלה ומהירה, אם הסנקציות של ארה"ב על יצוא הנפט שלה ייפסקו.

על פי סוכנות ISNA, ג'הנגירי קרא לאירופאים לקרוא לארצות הברית להפסיק לאלתר את הסנקציות על איראן במקום לדרוש מטהרן לחזור ולדון על עסקת גרעין חדשה.
"אם נחליט, ייקח רק כמה שעות כדי להשלים את כל ההתחייבויות שלנו, אבל במצב הנוכחי, האירופים צריכים לעמוד בהבטחותיהם" , אמר.
נשיא איראן, חסן רוחאני, הדגיש כי ארצו מוכנה לנהל משא ומתן עם ארצות הברית אם וושינגטון תפסיק את הסנקציות הכלכליות.

הערות ברקע הידיעה:

*- איראן יודעת היטב כי ארה"ב לא יכולה לוותר על הכנסה של מאות מיליארדי דולרים של מכירות נשק לבעלות בריתה במזרח התיכון לכן דרישתה זאת נועדה אך ורק לצרכי פנים לאמור אנחנו נוותר על תכנית הטילים הבליסטיים שלנו היות וגם לאויבינו לא יהיו טילים שכאלו.

*- הסכמת איראן להכניס את נושא הטילים הבליסטיים לסדר היום במשא ומתן החדש עם ארה"ב מצביע כי כרגע ידם של הרפורמיסטים על העליונה במאבק עם הקיצונים של משמרות המהפכה האיראנים שיפסידו הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בעצם שיתוק פרויקט פיתוח הטילים הנתונה בידם.

*- המצמוץ האיראני הולך ומתגבר ככל שעניבת החנק של הסנקציות האמריקאיות הולכת ומתהדקת על צוואר כלכלת איראן שסדקים נרחבים כבר מבתרים אותה ומתעצמים מיום ליום.

*- אנו צפויים לעוד הרבה ספינים בהצהרות הבכירים האיראנים בנושא חידוש המו"מ הגרעיני עם ארה"ב אבל לכולם כבר ברורה מנגינת הנושא שתלווה את התהליך. איראן תסכים להחמרת ההגבלות והפיקוח על מתקני הגרעין שלה והיא תאלץ להשבית,או להאט מאוד את פרוייקט הטילים הבליסטיים שלה.

*- אפשר והמצמוץ האיראני הבלתי פוסק בא על רקע הצטברות הכוחות הימיים של ארה"ב ובעלות בריתה במצרי הורמוז והתרבות הידיעות כי אפשר וארה"ב מתכננת מכה צבאית מוגבלת שתזרז את הבאת איראן לשולחן המו"מ ולא תאפשר להם "למשוך זמן".

כתיבת תגובה