האם שיגור השיהאב-3 האיראני בלון ניסוי לפני שיגור טיל עם רש"ק גרעיני?

אמש הגיע דיווח מארה"ב כי ביום רביעי האחרון בצעה איראן ניסוי שיגור טיל בליסטי מדגם שיאהב – 3 היכול לפגוע במטרות הרחוקות יותר מ-1000 ק"מ מאתר השיגור.

גורמי מודיעין מערביים מעריכים כי שיגור הטיל הבליסטי נועד לבחון שיפורים שהוכנסו במנגנוני הטיל על מנת להגדיל את טווח הפגיעה וכן את דיוק הפגיעה.

סביר גם, על פי ניסיון העבר כי איראן גם מנסה לשלוח מסרים למערב בעצם שיגור דגם זה ספציפי לאוויר.

יש הטוענים כי איראן ,על רקע שלל הדיווחים הזורמים המצביעים כי ארה"ב מכינה מכה צבאית נגד איראן , רומזת שאם היא תותקף יש בדיה לפגוע בכל בסיס או מתקן אמריקאי בטווח של 1000 ק"מ משטחה. ואם יצטרפו מדינות נוספות ,הידועות כבנות בריתה של ארה"ב , לתקיפה זאת הרי שגם הן יכולות להיפגע מעצם הימצאותן בטווח הטיל.

מומחים טוענים כי טיל השיאהב-3 מסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני.

הפרשן הצבאי של אתר נציב.נט, גיא א. , מעיר כי "זה הטיל האיראני היחיד שמסוגל לשאת ראש גרעיני ,או נכון יותר, להכניס מנגנון גרעין לטילים אחרים זו כבר טכנולוגיה שלא קיימת באיראן. הראש הקרבי  של טיל השיהאב-3 גדול מספיק כדי לתכנן על בסיסו מנגנון גרעיני בגודל ומשקל סבירים.
מדובר בעוד איתות ״אנחנו כאן״ ואיומי שכונה של איראן. המקבילה בבאר שבע זה רימון הלם.

פרשנים במדינות ערב רואים את השיגור בפרספקטיבה קצת שונה.

יש הטוענים כי ניסיון שיגור טיל השיאהב-3 ע"י כוח החלל של משמרות המהפכה האירנים הוא רק ניסיון להעריך את תגובת המערב לקראת ניסוי שיגור טיל השיאהב-X , גרסת טיל בין יבשתי משופר היכול לשאת ראש נפץ גרעיני על ידי משטר האייטולות האיראניות ממרכז הניסויים הראשי  לשיגור טילים בליסטיים בשארוד –  #Shahrud .

יש לציין כי באוגוסט 2018 אירעה רעידת אדמה באזור שארוד בעוצמה של 4.4 מדרגות בסולם ריכטר ובספטמבר 2018 ארעה עוד רעידת אדמה בעצמה של 3.6 בסולם ריכטר.

מפת אזור רעידות האדמה:

מרכז הניסויים הראשי  לשיגור טילים בליסטיים ליד העיר שארוד:

כתיבת תגובה