הקונפליקט בין איראן-ארה"ב וישראל- טור דעה

על מנת לבחון את הדברים, ולהבין את שמתחולל כרגע בין ארה"ב לאיראן צריך להזכיר את הדברים הבאים: למעשה, סוריה עברה 3 מצבים במלחמה שמתחוללת שם. מצבים שגרמו להארכת הלחימה בשנה וחצי. על שניים מהם אחראים הכוחות הפרו איראניים שברחו מפני כוחות דאעש והותירו מאחוריהם את כל העמדות, פעם נוספת, אחראים חיילי צבא אסד שגם הם ברחו מפני כוחות דאעש והותירו מאחוריהם את כל העמדות. אז מה שווים הסורים והאיראנים, אנחנו כבר יודעים! (כלומר: לולא התערבות צבא רוסיה במלחמה בסוריה, התוצאות היו ידועות!)
עכשיו, למצב כיום:
חיזבאללה פינה מסוריה כמחצית מכוחותיו בחזרה ללבנון, התהליך? הם עוזבים. מה עם האיראנים? הדבר שהאיראנים הכי חוששים ממנו זה ההיתקלות עם ישראל בשטח סוריה או לבנון, התוצאות של היתקלות כזאת ידועה להם היטב. לכן כל קונפליקט עם ארה"ב או מי שזה לא יהיה. הכלל הוא: רק עם ישראל לא להתעסק! כי אז כל המשחק הזה פשוט יסתיים בשבילם, מה שנקרא: game over.
יש משפט מפורסם ששגור בפי כמה מהמעצמות בנושא ישראל, המשפט הולך כך: לישראל אין פצצות אטום! אבל היא לא תמנע מלעשות בהן שימוש אם תצטרך בכך! האיראנים מבינים שאם יהיה קונפליקט ישיר עם ישראל ,ארה"ב יכולה שלא להחליט לתקוף מטרות באיראן, אבל ישראל תעשה זאת, ובשמחה. (לגבי הדרך: אז יש כמה דרכים לתקוף באיראן, בישראל נערכו מס' אימונים על מבצע שכזה)


בגדול, צריך להבין את חלוקת התפקידים.
הפקודה שלא לתקוף באיראן? קיבל נשיא ארה"ב בעצמו. אבל החלטה להוריד כטב"מ? זאת כבר החלטה של מפקד (בשטח) על נושאת המטוסים. ארה"ב הכריזה במפורש: אנחנו לא רוצים קונפליקט צבאי מול איראן! כל הפעולות של ארה"ב במפרץ הפרסי זה רק לצורך מעקב, ואבטחת כוחותיה באזור. הם אף הכריזו שאין ביכולתם, והם לא מתכוונים לספק אבטחה למעבר בטוח במפרץ הפרסי עבור אניות סוחר של מדינות אחרות. מי שיחפוץ לאבטח את הנתיבים עבור אניותיו, מוזמן לעשות זאת בעצמו.
מי שמכיר את המזרח התיכון, יודע שיש מושג שנקרא "בזאר המזרח התיכון" ובתוך המושג הזה יש מושג שנקרא "בזאר פרסי". ה"בזאר הפרסי" מיוחד בזה שהמחיר הריאלי זה בערך פי 10 או 20 נמוך ממה שדרשו בתחילה. מה שקורה עכשיו בין ארה"ב לאיראן זה סחר בחוקי "הבזאר הפרסי", אלו ואלו רוצים שיחות ומו"מ, אבל כל אחד נוקב במחיר שלו!
מי לא רוצה להילחם באיראן? הפנטגון. צבא ארה"ב לא רוצה להילחם באיראן. ארה"ב, אף פעם לא רצתה להילחם באיראן ראשית, כי היא יודעת שזאת מלחמה ללא כל מטרה בסופה. ושנית, התוצאה של מלחמה כזאת, תביא לבערה שכלל לא ברור איך יכבו אותה אח"כ. לארה"ב ניסיון רב בלפתוח מלחמות ולהגיע לתוצאה ההפוכה ממה שרצו להשיג. מי עוד לא רוצה מלחמה עם איראן? הכלכלה של ארה"ב, וכלכלת אירופה. טראמפ לא מעוניין להרוס את ההישג שהביא מתחילת כהונתו, צמצום משמעותי במבקשי העבודה בארה"ב. כל קונפליקט צבאי שארה"ב תהיה מעורבת בו וידליק את כל האזור, יפגע בכלכלה של ארה"ב וגם בזאת של אירופה. ובשלל השיקולים שנשקלים בטרם יציאה למלחמה, שיקול זה תופס מקום נכבד מאד.
יש עוד נקודה מעניינת שלא נוגעים בה הרבה: איראן למעשה ממשיכה לסחור עם הנפט שלה, בדרכים כאלה ואחרות… יוצאת אונייה עם הנפט מהנמל באיראן (מתי תגיע ליעדה? איפה מתרחשת עסקת ה back to back? אף אחד לא יודע.) לכן מבחינה אקונומית? איראן יכולה עוד לשאת את הלחץ של ארה"ב. כי המטרה של הלחץ הזה הוא להחליף את השלטון באיראן, וזה לא אפשרי בלחץ כלכלי בלבד , מה גם שלאיראן אין כל מטרה להילחם, מה היא תשיג? לסיכום: גם לארה"ב וגם לאיראן אין כל אינטרס במלחמה.

בנוגע למצב שאיראן תנסה להגיע במהירות לנשק גרעיני? ישראל כבר הודיעה שלא תאפשר את זה. האם זה באמת ישים? או שאלה הצהרות בעלמא?

מה העמדה הרוסית בנושא איראן גרעינית? אז האמת היא שכרגע היא דיי חצויה. כי מצד אחד היא מבינה היטב שנשק גרעיני לאיראן זה רע, רע מאד אפילו. אבל מצד שני, איראן כבר כמעט שם, ואיראן לא מאיימת עליה, רוסיה עצמה מרגישה בטוחה, מה שהיא לא מרגישה מארה"ב. היא רואה את פריסות נאט"ו על גבולותיה, הצבת נשק אמריקאי וכוחות של צבא ארה"ב באירופה בנקודות בעייתיות מבחינתה, ומרגישה מאויימת.
בכלל כשבאים לדון בנושא איראן גרעינית, צריך גם לזכור שנשק גרעיני השיגו מדינות קרובות יותר גיאוגרפית לארה"ב. פקיסטן למשל, דרום אפריקה (לא ברור בסיוע מי..) כן, לאיראן יש אסטרטגיה להגיע לנשק גרעיני. צריך להבין שאיראן זאת מדינה בת 4,000 שנות היסטוריה, הזמן לא "אץ רץ" להם הם מלאי סבלנות (מרשימה, יש לציין..) הם יחכו בסבלנות הידועה שלהם. העשרת האורניום שאיראן הכריזה עליה בפומבי, זה נעשה בשביל העיתון. הם לא הגיעו אפי' להעשרה של 5% אחוז. מתי שהם יתחילו לאסוף מאות ק"ג של אורניום מעושר 30 % ויותר? אז זהו, כי מ30% עד הפצצה זה 30 יום! לכן, כרגע איראן לא שם…

אגב, אפשר לומר שגם טורקיה תעשה מאמץ להגיע לנשק גרעיני.

לכן אם באים לבחון את המצב כרגע? כרגע המצב הוא ששני הצדדים רוצים הסכם חדש. וארה"ב תלך על הסכם חדש עם איראן. במצב היום, בשביל שלאיראן יהיה נשק גרעיני, הם צריכים שנה! אבל הם כרגע מבחירה לא ילכו על זה. בעוד 10 שנים? הם יצטרכו 3 חודשים בשביל להגיע לפצצה גרעינית, כי יהיו צנטריפוגות חדשות (רוסיה מפתחת כאלה כבר היום) האיראנים גם יפתחו צנטריפוגות משלהם ב10 השנים הבאות גם ללא מרוץ מהיר לגרעין כרגע. זה לא בוער להם ברגע זה, כאמור.
למעשה, מה שעומד במוקד המתיחות בין ארה"ב ורוסיה בנושא המירוץ לחימוש גרעיני זה שארה"ב מצידה מאשימה את רוסיה, שנושא הגרעין התפשט לכל עבר מיד עם נפילת והתפוררות "ברית המועצות" ושהרוסים לא עשו כל מאמץ למנוע את התפשטות הידע והטכנולוגיה הגרעינית. רוסיה מצידה, מאשימה את ארה"ב ב"עצימת עין" למדינות כמו פקיסטן ועוד.. כשנתנה להם לרוץ אל הגרעין, ואף סייעה להם בעצמה. ועוד נקודה מרתקת: רוסיה מאשימה את ארה"ב שההתפשטות של הנשק הגרעיני והמירוץ אליו החל מיד עם שימוש ארה"ב בנשק הזה נגד אנשים חיים, הפצצות על הירושימה ונגאסקי (לא ניסוי!) או אז מדינות הבינו שלמעשה, על מנת לשרוד הם חייבים גם כזאת יכולת משל עצמם.
לאיראן כיום יש את הטכנולוגיה והידע המלאים על מנת להגיע אל הנשק הגרעיני. היא קיבלה זאת מפקיסטן, וצפון קוריאה. הדילמה שלהם? זה העיתוי. כרגע, הם החליטו לא לעשות, בגלל סיבות משלהם. אבל הנשק הגרעיני שלהם יושג במוקדם או במאוחר.

קרדיט:@king_david

 

כתיבת תגובה