אתר "ערב 48":התקיפות הישראליות האחרונות בסוריה-הרקע

על פי הניתוח הישראלי, הריגתו של מפקד חיזבאללה זוהיר זידאן לפני יומיים דרומית לסוריה, והתקיפה על בסיס צבאי בתל אלחרה בכפר דרעא הדרומי אמש, מגיעה במסגרת המלחמה של ישראל על מה שמכונה "תיק הגולן" – כך טוען אתר החדשות בשפה הערבית "ערב-48".

זידאן, מהעיירה בקוניטרה, נהרג בדרום סוריה ביום ראשון, כשמכוניתו נפגעה ישירות מטיל שנורה באזור סאסא בדרום מערב דמשק. העיר סאסא נמצאת פרברי דמשק,בין סאסא – לקלייה ובתקרית  נהרגו 2 אזרחים, כך נמסר מהסוכנות הרשמית הסורית סאנא.

טיל שנורה לעבר מכונית אזרחית באזור סאסע שבמרחב קוניטרה הרג את הנהג ותינוק שהיה לצדו .אפשר והיה זה כלי טיס ישראלי שירה את הטיל. ישראל לא התייחסה לתקרית בהמשך , והצבא הישראלי סירב להגיב על מה שפורסם.

הכתב הצבאי של עיתון הארץ, יניב קובוביץ ', כתב כי זידאן היה חבר בחיזבאללה והיה חלק מפרויקט רמת הגולן, שמבקש לבנות תשתית צבאית לאורך הגבול עם ישראל בגולן הסורי הכבוש. וכן עסק בגיוס מתנדבים מכפרים הסמוכים לגבול עם ישראל, לאיסוף מודיעין על תנועות צה"ל בצפון ומשתמש בבתיהם כדי להסתיר מטעני חבלה מאולתרים, כלי נשק קלים, מקלעים וטילי נ"ט לשימוש בזמן מלחמה במידת הצורך.

מקורות סורים דיווחו כי זידאן ביקר בלבנון מספר פעמים, ושינה את זהותו במעבר בין סוריה ללבנון מספר פעמים. לאחר פרסום "תיק הגולן" על ידי הצבא הישראלי לפני ארבעה חודשים, הוא זומן ללבנון ואז הוחזר לסוריה. המסמכים שהיו ברשותו ונמצאו ברכבו , הצביעו על כך שהוא נושא את השם "מוחמד נג'י".

לדברי יניב קובוביץ , שירותי הביטחון הישראלים עוקבים אחר "תיק הגולן" זה זמן רב ובוחנים אותו, ובמיוחד את דמויותיו הבולטות.

הוא ציין כי התקיפה בשעות המוקדמות של יום רביעי, בבסיס צבאי בתל-חארה בפרברי דרעא שבדרום סוריה, יוחס לישראל, וציין כי האתר שם הוא הפעיל באזור.

עוד ציין כי יומיים לפני ההתנקשות בזידאן, אתר ה- דיילי ביסט האמריקני פרסם ראיון עם מפקדים בחיזבאללה, שטענו כי החיזבאללה החל לפרוס כוחותיו בדרום לבנון וברמת הגולן בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל.

"לפני פרוץ המלחמה בסוריה, חיזבאללה רצה לפתוח חזית ברמת הגולן נגד ישראל, אך ממשלת סוריה הציבה קו אדום לחיזבאללה, אך היום כבר אין קווים אדומים", ציטט הכתב הצבאי.

חיזבאללה הגיב בעבר להתנקשות במנהיגיו, באמצעות פעולות צבאיות נגד חיילי צה"ל. אולם בשלב זה חיזבאללה לא הצהיר שום דבר לאחר ההתנקשות . לטענת הכתב הצבאי, מוקדם להעריך האם חיזבאללה מאמין בישראל שהיא האחראית להתנקשות ומבקש להגיב לכך, ויכול להיות שהוא מחכה לזמן נוח לתגובה.

הוא ציין כי שירותי הביטחון הישראליים עוקבים אחר התגובה האפשרית על ההתנקשות, ש"העלתה את רמת המתח בחזית הצפון בימים האחרונים. "

במרץ האחרון פרסם הצבא הישראלי את "תיק הגולן" של חיזבאללה. הנהגת חיזבאללה החליטה, בשיתוף עם איראן, להקים "מיליציית שכירי חרב", לדברי קופוביץ ', ובינתיים מפעילים שם כוח לוחם קטן שעובד על השגת מודיעין והסתרת נשק, שישמש את גורמי חיזבאללה בעת הצורך. בשנת 2018 הוחלט לחדש הקמת כוח לוחם של מתנדבים מתושבי האזור לאורך הגבול.

הוא ציין כי האחראי ל"תיק הגולן ", עלי מוסא עבאס דקדוק-علي موسى عباس دقدوق, המכונה אבו חוסין סג'יד, ידוע לשירותי הביון. הוא ביקר בסוריה בקיץ שעבר כדי להמשיך בהקמת התשתית לאחר שקודמו, ג'יהאד מורנייה, נהרג מפגיעת טיל ישראלי במכוניתו בשנת 2015, שעל פי המודיעין הישראלי הוא האחראי לתשתיות החיזבאללה ברמת הגולן. בדצמבר אותה שנה נהרג סמיר קונטאר בפיצוץ מסתורי, שלפי ההערכה הוא החליף את מורנייה הבן בתפקיד.

ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו, אמר בנאום בנוגע לאיראן ולחיזבאללה: "אנחנו יודעים מה אתם עושים ואיפה, אבל זה רק קצה הקרחון במישור הצבאי ממה שקורה בסוריה".  "הקמת רשת הטרור היא חלק נוסף בפעילות האיראנית נגד ישראל", אמר.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה