המוסד סיכל פעולת טרור בעלת השלכות בין לאומיות נרחבות באוגנדה

ב- 7 ביולי 2019 כוח משימה משותף של ביטחון הפנים (ISO) ופיקוד הכוחות המיוחדים (SFC) האוגנדיים,בפעולה ביטחונית חשאית במיוחד, יירטו ועצרו אזרח לבנוני בשדה התעופה הבינלאומי של אנטבה.
כמה ימים לאחר מכן ב -10 ביולי, הקונסוליה הלבנונית באוגנדה התלוננה במשרד החוץ באוגנדה על מעצר אזרח שלהם ללא נתינת דיווח על כך למדינתו וללא ייצוג משפטי . הם טענו כי מעצרם של אזרחים לבנונים שעושים עסקים באוגנדה ירתיע משקיעים פוטנציאליים אחרים להשקיע במדינה.
פרטים על המבצע וסיבת המעצר היו אז מעטים, אך כעת האתר אוגנדה פוסט השיג פרטים מדהימים מהדו"ח המודיעיני שחושף לראשונה כיצד שירותי הביטחון ,ככל הנראה,הצליחו לסכל תכנית לביצוע פעולת טרור בעלת השלכות בין לאומיות נרחבות.

האזרח הלבנוני, הנתון כרגע לחקירה ע"י שרותי מודיעין בין לאומיים הינו חוסיין מחמוד יאסין ,החשוד שהוא סוכן מוסווה של החיזבאללה שחי ועובד באוגנדה מאז שנת 2010. הוא נעצר כשניסה להעלות לטיסה ללבנון דרך אדיס אבבה . הוא הגיע לשדה התעופה של אנטבה מדאר א-סלאם שבטנזניה שעות ספורות קודם לכן.

החיזבאללה,מפלגה שיעית חמושה בלבנון ,היא ארגון טרור בינלאומי אשר משך עשרות שנים מבצע פיגועי טרור נגד מדינת ישראל ויעדים אחרים במזרח התיכון.

הגילויים המדהימים מחקירתו  על ידי כוחות הביטחון האוגנדים  התבררו אחרי קבלת סיוע מהמוסד הישראלי .

בגלל היחסים הפוליטיים והמודיעיניים ההדוקים בין אוגנדה לישראל, המוסד התריע לכוחות הביטחון האוגנדים על פעילותו של חוסין יאסין. לאחר מעקב אינטנסיבי אחריו שנמשך חודשים ארוכים, על ידי כוח משימה אוגנדי, ב-7 ביולי הוא נעצר בשובו מטנזניה.

מקור מודיעיני שדבר עם אתר החדשות בחשאיות, בגלל רגישות הנושא, אמר כי יאסין גויס למודיעין החוץ של החיזבאללה ע"י בכיר  מהארגון ששמו עלי ואהיב חוסיין  הידוע בכינויו אבו ג'יהאד.

החיזבאללה הורה לסוכנו יאסין לזהות מטרות אמריקאיות וישראליות באוגנדה ובכל האזור,לגייס אזרחים לבנונים החיים באוגנדה שיבצעו פעילויות עבורם ,ולהתרכז במיוחד באלו הנוסעים תכופות למדינות אירופה או לארה"ב, וכן לגייס אזרחים  מוסלמים אוגנדים הנוסעים לסעודיה למטרות דתיות (חאג') וכן אזרחים אוגנדים בעלי מוצא דתי אחר שיוכלו לבצע עבור החיזבאללה כל מיני משימות.

כמו כן גילה מקור מודיעיני כי הסוכן שנחשף  יאסין זיהה לפחות 100 אזרחים לבנונים הגרים באוגנדה  שהיו מועמדים לגיוס ע"י החיזבאללה. כמה מהם עבדו יחד עם ספקית התקשורת  " אפרי-סל " – Africell .

לדברי המקור, ממשלות ארה"ב וישראל, שמאז שנמסרו להן הודעה על ידי עמיתיהן האוגנדים על פרטי תכניותיו של סוכן החיזבאללה,הם דרשו להעמידו לדין באופן מידי, אך נותר לראות מה יחליטו הרשויות באוגנדה לעשות עם החשוד כסוכן הטרור הנמצא במעצר.

אוגנדה והאזור אינם זרים להתקפות טרור. ביולי 2010 תקפו טרוריסטים מארגון אל-שבאב צופי כדורגל בקמפלה כאשר צפו בגמר המונדיאל שנערך בדרום אפריקה, והרגו עשרות והותירו עשרות פצועים.

גם קניה נמצאת בשנה האחרונה תחת מתקפות טרור קטלניות בבירתה ניירובי ע"י טרוריסטים מארגון הטרור אלשבאב שגרמו לעשרות הרוגים ופצועים.

גם אוגנדה וגם קניה מחזיקים חיילים סומלים בתחומם ,היות והם חיילים מנוסים בלחימה נגד גורמי טרור ושסייעו למדינתם לבסס סדר ותחושת ביטחון בתוך ההתקוממות המתמשכת של ארגון אל-שבאב.

כתיבת תגובה