המערך החשאי של החיזבאללה לשינוע כוחות וציוד בין לבנון וסוריה-פירוט

כיצד מעביר חיזבאללה את הכוחות והציוד שלו לתוך שטח סוריה, ומהן המעברים המשמשים לכניסה ויציאה?

כדי לענות על שאלה זאת ראיין אתר חדשות סורי קצין בכיר שפרש לאחרונה משירותו הצבאי שחשף את ציר התנועה המרכזי לכניסה ויציאה של כוחות וציוד של החיזבאללה מלבנון אל סוריה ולהפך.
הקצין הדגיש כי ישראל מודעת היטב לכל הדרכים המשמשים את החיזבאללה להכניס לסוריה כוחות וציוד אך זה לא מנע מהם לנוע בחופשיות מוחלטת בלי לחשוש מהפצצות או תקיפות ממוקדות על שיירות הנעות על הציר.
המקור אמר כי החיזבאללה החל את פעולותיו הצבאיות בסוריה מוקדם,והלוחמים נכנסו בתחילה לעיירות שבקרבת דמשק כמו זבדאני ואלסיידה זינב ולאחר מכן הורחבו אזורי פעולותיהם וכללו את אזורי חומס ודרעא ועוד אזורים שם התפרסו כוחות החיזבאללה.
בתחילה  בחר החיזבאללה מספר צירי תנועה בהם השתמש להכנסת לוחמים וציוד לשטח סוריה ורק מאוחר יותר היא אימצה ציר כניסה מרכזי ,כך אמר הבכיר שחשף את ציר התנועה המרכזי וסיפק פרטים אודותיו כולל תמונות.
  העיירה עאיטה אל-פאהר ובחלק האחורי מראה את נתיב התנועה של החיזבאללה
לדברי המקור הוכשר ציר תנועה העובר דרך שטחה של חטיבת חי"ר עצמאית- 18, הממוקמת ליד ג'דידה יאבוס-جديدة يابوس, הקרובה למעבר הגבול "אלמצנע"-"المصنع" .מפקד חטיבת חי"ר – 18 הורה לפנות את גדוד חי"ר 826, מהטובות בגדודי החטיבה, ולמסור את מתקניה לחיזבאללה שהציבה במקום את אנשיה.
לאחר שהמפלגה השתלטה על ציר, היא סללה כביש לאורך כל הציר, בנתה מחסנים ומבנים חדשים כדי לאבטח את תנועות אנשיה והציוד הצבאי והלוגיסטי לאורך כל ציר הכניסה לשטח סוריה כולל בתוך השטח הסורי עצמו.
כמו כן החיזבאללה הקים מפקדה ומטה לוגיסטי ליד העיירה ג'דידה יאבוס, והכשיר במקום מנחת מסוקים המשמשים להעברת בכירי החיזבאללה ,באמצעות מסוקי גיזל, במבקשים להגיע לתוך שטח סוריה.
המקור הצביע על נוכחותם של שני מסוקי גיזל שהובאו משדה התעופה הצבאי באלמזה שבדמשק, והנמצאים באופן קבוע במנחת זה ליד הגבול הלבנוני (ראה בוידאו שבסוף הכתבה).
2 המסוקים שבמנחת של החיזבאללה
מנחת המסוקים משמש גם  הדיפלומטים הסורים  כשרצו לצאת עזבו סוריה בדרכם ליעדים אחרים בעולם. בשנים האחרונות שהתגברו הקרבות באזורים אלה, כוחות החיזבאללה אבטחו את תנועות הדיפלומטים הסורים מסוריה עד הגיעם לשדה התעופה הבין לאומי של ביירות בדרכם ליעדם בעולם. בדרך דומה הפוך עשו הדיפלומטים הסורים את דרכם בחזרה לדמשק כשחזרו ממשימותיהם.
ציר הכניסה החשוב ביותר של החיזבאללה בדרכם להיכנס לסוריה:
החיזבאללה משתמש במספר צירי תנועה בכניסותיו וביציאותיו מסוריה והציר החשוב ביותר מדמשק ללבנון הוא שבתמונה הבאה:
  תמונה המציגה את הציר שהחיזבאללה משתמש בזמן הכניסה
מסע הכניסה של הכוחות והציוד משטח לבנון מתחיל מצומת ביאדר אלעדס – بيادر العدس ( צומת עיתא אלפחאר-אלחמארה – عيتا الفخار- الحمّارة) ,דרומית מערבית לסולטאן יעקובהעליון ,שבבקעאה המערבי , שם על הציר המרכזי נמצא מפקדה ומחסום דרכים קבוע של החיזבאללה,משם ממשיכה השיירה את דרכה דרך ואדי המתפתל בין ההרים , עד שמגיע אל דרום עיתא אלפחאר ומשם על הדרך המקדש-المعبد  כ- 1500 מטר , ופונים אז צפונה דרך הואדי ,מאחורי התל הנקרא גבעת השקדים – (تلة وادي اللوز) ,בדרך עפר  שמאוחר יותר סללה החיזבאללה שם כביש ,ולאחר מכן חוצה השיירה את הגבול הסורי לנקודה בו מתרכזים כוחות משמר הגבול הסורים ,נקודה שגם אותה פינו הסורים לטובת החיזבאללה ,משם ממשיכים עד צדו השני של הואדי בואכה למחנות של גדוד 826 -חי"ר שם בנו החיזבאללה מחסני נשק ומבנים חדשים לשימוש אנשיהם ,ואז חוצים את הכביש הבין לאומי דמשק-ביירות ליד אחת הכניסות למחנות דיויזיה 18 חי"ר ומשם לצד הנגדי ,מקום בו נמצא המחנה הצבאי של החיזבאללה ומנחת המסוקים.
נתיב ההברחה באזור מתחם דיוויזיה 18 הסורית:
דרך מנחת המסוקים שנבנה לצד המחנה הצבאי עברו  אח"מים מהחיזבאללה והחשוב שבהם השייח פאדי ,ששמו האמתי הוא מוחמד ג'עפר אלקציר , המפקד הכללי של החיזבאללה בסוריה,והשיח אבו עלי חסן – מפקד הארטילריה  והטיליםשל החיזבאללה ועוד רבים וחשובים מהארגון . כמו כן הועברו משם אח"מים סורים שבקשו לצאת לחו"ל  שהועברו משדה התעופה אלמזה אל המנחת הזה ומשם הועברו בדרך היבשה לשדה התעופה של ביירות תחת חסותם של אנשי החיזבאללה.
  מחמד אל-קוסייר (שיח 'פאדי) שימש כמתרגם במהלך ביקורו האחרון של אסד באיראן
לאחר ההגעה למנחת המטוסים חוצים לוחמי החיזבאללה את הדרך הצבאית המגיעה אל המפקדה הקבועה הנמצאת צפונית למעבר הגבול אלמצנע שליד העיירה ג'דידה יאבוס ,מפקדה בעלת חשיבות רבה לחיזבאללה מאחר ששם מתבצעים חילופי הכוחות בין הבאים והיוצאים מסוריה ודרכה מעבירים נשק וציוד לוגיסטי לתוך אדמת סוריה.

מצגת:נתיב ההברחה הראשי של החיזבאללה:

כתיבת תגובה