מאחורי בניית בסיס אווירי אמריקאי בירדן ליד מפגש גבולות סוריה ועיראק

בשנת 2015 נחשף בתצלומי אוויר כי צבא ארה"ב בונה בסיס בצפון מזרח ירדן ליד מפגש הגבולות עם סוריה ועיראק לא הרחק ממעבר הגבול הסורי – עיראקי "אלתנף".

בסיס אמריקאי בהקמה בצפון מזרח ירדן:

הבניה התבצעה באינטנסיביות רבה ועד מהרה האתר קרם עור וגידים.

בשנת 2016 תצלומי אוויר עדכניים של אותו אזור גילו כי בחודש אוגוסט החל צבא ארה"ב בשדרוג רציני של בסיס זה. בצילומים התגלה כי האמריקאים בנו מסלול המראה וכן הקימו ביצורים נרחבים ועמדות לחימה מסביב לאתר.

בינואר 2017 תצלומי אוויר חדשים חשפו כי האמריקאים הוסיפו בבסיס 5 משטחי נחיתה למסוקים ועד לכרגע לא נפסקים עבודות השדרוג של הבסיס האווירי.

ירדן-בסיס אמריקאי לאחר שידרוג:

הבסיס האמריקאי החדש נבנה כמה עשרות קילומטרים דרומית למחנה הצבאי האמריקאי באזור מעבר אלתנף אזור עליו השתלטו כדי למנוע מהאירנים ליישם הלכה למעשה את הגשר היבשתי מטהרן לחופי הים התיכון שהיה אמור לעבור דרך מעבר אלתנף.

לאחר שהכוחות הסורים והאיראנים ניסו לאיים על האמריקאים בניסיון לדחוק אותם מהמעבר הכריזו האמריקאים על אזור מפורז מסביב לאלתנף ברוחב של 55 ק"מ ואסרו על כל הכוחות העויינים להתקרב לאזור זה. לאחר שהאיראנים ניסו כמה פעמים להפר איסור זה, והם הושמדו בטרם הגיעו לכדי מגע קרבי עם החיילים האמריקאים , הם הפסיקו בניסיונות ההתקרבות ועד כרגע הם שומרים על הטווח שנקבע להם.

בתקופה האחרונה לוחץ הנשיא פוטין על הנשיא טראמפ להסיג את כוחותיו מאזור אלתנף ולהחזירו לחיק הסורים כדי לאפשר למדינה להתחיל בתהליך התאוששות ממאורעות 8 שנות מלחמת אזרחים. פוטין הבטיח כי ידאג במקביל להרחיק את האיראנים מסוריה וכי הוא לא יאפשר להם להשתמש באזור זה למעבר כוחות ונשק לכיוון לבנון וסוריה.

האמריקאים ,שלא רואים באלתנף שום דבר מקודש לאינטרסים האסטרטגים שלה ,הפנימו כי הם יכולים למנוע מכוחות עויינים לפעול באזור זה אם יקימו בקרבת מקום בסיס יציאה אווירי שיאפשר פיקוח הדוק על תנועות אנשים וציוד שינסו להסתנן לסוריה דרך אזור גאוגרפי זה.

במקביל להקמת הבסיס האמריקאי בצפון מזרח ירדן מקיימים האמריקאים נוכחות צבאית גדולה ליד העיירה אלרוטבה הנמצאת כ-120 ק"מ מזרחית לאלתנף. כוחות אלו נועדו למנוע תנועת כוחות איראנים מדרום ומרכז עיראק לעבר שטח סוריה מאזור אלתנף.

באופן דומה הקימו האמריקאי מאחז צבאי גדול מזרחית למעבר הגבול העיראקי-סורי באזור אלקאים שבמחוז דיר א-זור,דרומית לעיר אלבוכמאל , משם הם מפקחים אחרי תנועות האיראנים המנסים להבריח ציוד צבאי אסור לסוריה ולחיזבאללה בלבנון.

מה שמכונה בג'רגון הצבאי "אסטרטגיית חוסמי העורקים".

 

כתיבת תגובה