מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 7-7-2019

*- מכלית הנפט האיראנית, אשר נעצרה לאחרונה על ידי רשויות אכיפת החוק בגיברלטר, בשל הפרה של סנקציות בינלאומיות על סוריה, נשלטת על-ידי חברה רוסית, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "מהר".

👈לא פורט מקור המידע הזה, אך נאמר בדיווח כי החברה אשר בבעלותה מכלית הנפט נקראת "Russian Titan Shipping" ונרשמה באיחוד האמירויות.

*- בכיר איראני אמר ביום ו ' כי על איראן לתפוס ספינת נפט בריטית, אם תסרב לונדון לשחרר את מכלית הנפט האיראנית.

👈"אם בריטניה לא תשחרר את מכלית הנפט האיראנית, חובתן של הרשויות האיראניות לעשות מהלך הדדי ולהשתלט על מכלית נפט בריטית", אמר מוחסין רזאיי, מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של איראן.

*- המשלחת הביטחונית המצרית עיכבה את ביקורה ברצועת עזה זו הפעם הרביעית ברציפות למרות היותה בישראל מאז יום רביעי.

נציגי המשלחת לא פירטו את סיבת העיכוב, אך על פי ההערכות, העיכוב נובע בעיקר מתגובה שלילית מצד הפת"ח והרשות הפלסטינית בנוגע לפיוס הפנים-פלסטיני.

*- טורקיה, במבצע חשאי, העבירה 42 טנקי לאופארד-2A4, לקית'רה – עיירה קטנה, 10 ק"מ צפונית מזרחית לניקוסיה, בקפריסין הצפונית (KKTC), כך אמר כתב יווני בהסתמך על אתר החדשות היווני "Tovima".

הטנקים והפגזים הועברו מן העיר הטורקית, אדירנה, באוניית משא, נמסר בדיווח.

בדיווח נכתב עוד כי הטנקים שייכים לצבא טורקיה באזור "Evros", שבו מוחזקים הטנקים הצבאיים הטורקים עם תותחי 120 מ"מ.

על פי הדיווח, ארצות הברית וגרמניה אסרו על טורקיה העברת מערכות נשק, אשר יוצרו במדינתם, לקפריסין.

טורקיה וקפריסין היוונית נמצאות במתח עולה, בשל פעילות הספינה של טורקיה לקידוח גז טבעי.

*- ממשלת גיברלטר הצהירה, כי הם השיגו צו שתאריך את מעצרה של מכלית הנפט בשבועיים.

*- המושב המיוחד של מועצת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בנוגע לדו"ח של מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמנו, נקבע ל -10 ביולי, כך הודיעה היום (ו') נציבת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

*- רעידת אדמה עוצמתית 7.1 זעזעה את דרום קליפורניה ביום שישי וגרמה נזק למבנים, זאת רעידת האדמה השנייה באזור בתוך יומיים.

*- האימאם של איראן מאיים התקפת טילים על הכור הגרעיני של ישראל

👈בדרשת יום שישי ה -5 ביולי, התייחס איאתאללה מוחמד עלי מובאהדי קרמני, הידוע יותר כ"מובאהדי", איים על ארצות הברית וישראל ואמר: "אם איראן תחליט להתעמת איתכם, התקפות טילים על הכור בדימונה יהיו מספיקות", הוא המשיך ואיים כי ההתקפה "תחרוש את ישראל 200 פעמים".

👈מובאהדי הזהיר את ארה"ב וישראל מפני הפגיעות שלהן: "אתן חיות בבית מזכוכית, כדאי שתזהרו!"

👈הוא גם הזהיר את ארה"ב מפני התקפה צבאית על איראן: "תחשבו על התקפה, רק אם אתה רוצים לשנות את צבע מי המפרץ הפרסי מתכלת לאדום".

👈בחלק אחר של דרשתו חזר מובאהדי על האיום של נשיא איראן, חסן רוחאני, נגד המדינות האירופיות החתומות על ההסכם הגרעיני לשנת 2015 ואמר, כי "החל מה -7 ביולי נעשיר אורניום בכל רמה וצורה, ובכל כמות שנראה לנו נחוץ".

👈אף על פי שמובאהדי אינו מומחה גרעין, האיום יביא להפרת העסקה הגרעינית, הידועה גם כ"תכנית הפעולה המשותפת" (JCPOA).

👈נצפה כבר בעבר, כי בכירים איראנים העבירו הצהרות מאיימות דרך דרגים פחותים מהם, וזו הפכה לדרך על מנת לשלוח איומים מאיימים, ובכך בכירים איראנים מגנים על עצמם מתגובות אפשריות.

👈מובאדי, שהיה בעבר נציג של איתאללה ח'ומיני, אמר כי "איראן תמשיך להעשיר, לייצור חשמל ולחקור מדעית, אך זה לא לשם השגת נשק גרעיני, פצצה שאיראן רואה בה בלתי לגיטימית ומיותרת".

👈בהתייחסו ישירה שלו לנשיא ארה"ב, טראמפ, הכריז איש הדת האיראני כי טראמפ לא "ישווה את סמכותה של ארה"ב לזו של איראן".

👈הוא טען: כי "סמכותה של איראן מסומנת באינטליגנציה, ביצירתיות ובאנושות, בעוד שסמכותה של ארצות הברית היא התגלמות של אלימות, אכזריות ורשעות".

👈מובאדי טען, כי טראמפ ראה את ההתקפה של איראן לאחר ש"הפילה מל"ט אמריקני לפני שבועיים", וכי טראמפ "ראה את גוויותיהם של החיילים האמריקאים לנגד עיניו, ואמר לעצמו שאיראן יירטה מל"ט שטס בגובה 65,000 רגל מעל הים, מה תעשה [איראן] לאונייה שנמצאת לפניה?"

*- סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, אמר לעיתונאים ביום שישי כי רוסיה נחושה בדעתה למנוע כל ניסיון פנימי או חיצוני לערער את המצב בוונצואלה.

👈ריבקוב הדגיש כי ארצות הברית שומרת על דרכים להמציא עוד מזימות, על מנת לערער את המצב בונצואלה. עם זאת, הוא ציין כי מאמציהם נכשלים בשל התמיכה הציבורית של הרשויות שנבחרו באופן לגיטימי, כך לפי דיווח בספוטניק.

👈ריבקוב גם הדגיש, כי רוסיה תמשיך להגביר את הפוטנציאל של הכוחות המזוינים בונצואלה.

👈"אנחנו בהחלט ננקוט צעדים תחת ההסכמים הקיימים, אשר יסייעו לחזק את הפוטנציאל של הכוחות המזוינים של המדינה", אמר ריבקוב לכתבים.

👈הוא ציין, כי ההתמקדות תתבטא בציוד שנשלח לונצואלה, ושוב דחה השערות כי לרוסיה יש אנשי צבא הפרוסים במדינה הלטינית.

*- משלחת פרלמנטרית ירדנית פרשה ביום רביעי, מהועידה השנתית של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), המתקיימת בלוקסמבורג, בשל ישיבה לצד ישראל.

👈המשלחת הירדנית, בראשות עוזר יו"ר בית הנבחרים, אבראהים אל-קרעאן, פרשה מהיום הראשון של הוועידה, כדי למחות על הישיבה שלה שלה ליד הנציגים מישראל.

👈לא ברור אם המשלחת הירדנית תשתתף בשאר ימי הכנס או לא.

👈האסיפה הפרלמנטרית, OSCE, נפגשת במושב השנתי ה-28 שלה, בלוקסמבורג בין 4-8 ביולי 2019, ומתקיימת תחת הנושא "קידום פיתוח בר קיימא לקידום אבטחה".

👈אל-קרעאן אמר, כי המשלחת הירדנית נסוגה לאחר שהופתעה מכך שהמושב שהוקצה להם נמצא באותו שולחן, אשר הוכן גם למשלחת הישראלית.

👈הירדנים עשו כמה ניסיונות לשכנע את מארגני הכנס לשנות את מקום המשלחת שלהם או להזיז את המשלחת הישראלית, אך בקשתם נדחתה.

👈אל-קרעאן אמר, כי למרות החשיבות של המשלחת הירדנית להשתתף בכנס, העיקרון של אי-ישיבה לצד ישראלים: "בא מעקרונותינו, מוסרנו ודתנו, שאינו מאפשר לנו לשבת עם אנשים מהישות הציונית שגזלה את המקומות הקדושים שלנו".

*- איש דת איראני וחבר במועצת המומחים של איראן, מחמד עלי מוסוי ג'זאיירי, הזהיר את בריטניה ביום שבת ב"פעולות התגמול" של איראן, בעקבות תפיסתה של מיכלית הנפט האיראנית, ביום חמישי, בגיברלטר.

👈"אני אומר בגלוי, בריטניה צריכה להיבהל מהצעדים, אשר תנקוט איראן על התקפה בלתי חוקית של מכלית הנפט האיראנית", כך דיווחה סוכנות הידיעות "פארס" למחצה.

👈"הראינו שאנחנו אף פעם לא יושבים בשקט נגד בריונות", הוא אומר, והוסיף: "בדיוק כמו שאנחנו הגבנו בחריפות על המל"ט האמריקני המפר, אנחנו בהחלט מייצרים את התגובה המתאימה גם לנושא הזה".

*- הרשויות בגרמניה אסרו על העיתונאי הפלסטיני-קנדי, ח'אלד ברקאת, לשאת דברים באירוע סולידריות פלסטיני בברלין, בטענה כי נאומיו האנטישמיים מהווים איום על הסדר הציבורי ויכולים לערער את היחסים בין גרמניה לבין ישראל.

👈נאסר עליו להשתתף באירועים פוליטיים עתידיים, והוא אף קיבל מאסר על תנאי לתקופה של עד שנה.

*- ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתייה, אמר ביום חמישי כי הרשות הפלסטינית תקיים בחירות כלליות אם לא תצליח להגיע להסכם פיוס עם חמאס.

👈במהלך חגיגה עבור הסהר האדום הפלסטיני, אמר אשתייה כי "אם לא יהיה הסכם עם חמאס, נפנה לעם שיקבע. אנחנו מוכנים לכך," כך דיווחה סוכנות Anadolu .

👈אשתייה גם דיבר על ההתנחלויות של ישראל בגדה המערבית, והדגיש כי ממשלתו תעמיד לדין את כל המעורבים בקידום ההתיישבות הישראלית, בין אם מדובר בדיפלומטים, בחברות או במתנחלים.

*- איראן: "זה כבר שנים שארה"ב ובעלות בריתה האזוריות עושות מאמצים חסרי תועלת, כדי לערער את המהפכה האסלאמית באמצעות תעמולה תקשורתית, אבל צעד אחד בולט, וכי נשיא ארה"ב, בהחלטה לא נבונה, החליט להטיל סנקציות על מנהיג המהפכה האסלאמית," כך נכתב בהצהרה ביום שבת.

👈"מדד זה מראה שתושבי הבית הלבן עדיין טיפשים, וכן לא הבינו את מעמדם הגבוה של האייתוללה ואנשי איראן", נכתב בהצהרה.

👈"ההיסטוריה מלמדת כי ההתנגדות של האומה האיראנית היא ללא תחרות והסנקציות יביאו רק חרפה לארצות הברית עצמה", כך הוסיפה ההצהרה אשר פורסמה באיראן.

*- מחוקק איראני בכיר הדגיש את נחישות ארצו לנקוט בצעדים נוספים, כדי לשנות את התחייבויות איראן בהסכם הגרעין, וכן אמר כי ארה"ב ואירופה אינן צף צריכות לחשוב על הסכם חדש עם איראן.

👈"המהלך השני של הרפובליקה האסלאמית של איראן, בתגובה להתנגדות האירופית להתחייבויותיה יובא בקרוב", אמר היום חבר הוועדה הפרלמנטרית והמשפטית של הפרלמנט האיראני, מוחמד עלי פורמוכטאר.

👈הוא יעץ לארה"ב ולאירופה לנצל את הרגע ולהראות את עמידתן בעסקה הגרעינית של איראן, עוד לפני שאיראן תעשה את הצעד השני, ואמר: "אם המערב יחשוב על הסכם הגרעין כעל הסכם טוב, עליו לפעול על פי תוכנו, אחרת, שום עסקה גרעינית חדשה לא תחכה להם בשלבים הבאים".

*- יועץ בכיר למנהיג העליון של איראן רמז כי טהראן תוכל להגביר את העשרת האורניום שלה לחמישה אחוזים למטרות "שלום", לקראת המועד האחרון שנקבע למעצמות העולם כדי להציל את העסקה הגרעינית מ -2015.

*- המורדים החות'ים בתימן אמרו כי הם ביצעו התקפות זעם לעבר שני שדות התעופה בסעודיה.

👈ערוץ החדשות "אל-מסירה", אמר בשבת כי המורדים, "תקפו את שדות התעופה הסעודיים באבהה ובג'זאן במזל"טים של קאסף -2 K."

👈יחיא סארי, דובר כוחות החות'ים באיראן, אמר כי ההתקפות הביאו להפסקת התנועה האווירית בשני שדות התעופה של סעודיה.

👈בינתיים, עשרות אנשי מיליציה בחסות סעודיה הנאמנים לנשיא לשעבר של תימן, עבד רבו מנצור האדי, איבדו את חייהם כאשר חיילי צבא תימן ולוחמי הוועדות העממיות פתחו בהתקפות נפרדות נגד עמדותיהם ברחבי תימן.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה