"משחקת באש" – ארה"ב מזהירה את איראן

איראן הודיעה ביום שני, כי מלאי האורניום המועשר, עבר את כמות המותרת בעסקה הגרעינית עליה חתמה, עם המעצמות הגדולות ב -2015, מה שגרם לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להזהיר כי היא "משחקת באש".

כשנשאל בטקס בבית הלבן, אם יש לו מסר לאיראן, טראמפ אמר שאין לו מסר, אבל איראן יודעת מה לעשות ו"משחקת באש ".
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר, כי המהלך אינו מהווה הפרה של האירנים, וטוען כי איראן מפעילה את זכותה , להגיב לנסיגה האמריקאית.

הבית הלבן הדגיש, כי ארצות הברית "לעולם לא תאפשר" לאיראן לפתח נשק גרעיני, לאחר שטהראן הודיעה, כי היא חרגה מתקרת מלאי האורניום המועשר שלה.


"הלחץ המירבי על המשטר האיראני יימשך, עד שמנהיגיו ישתנו", אמרה דוברת הבית הלבן, סטפני גרשם, "ארה"ב ואירופה, לא יאפשרו לאיראן לפתח נשק גרעיני".
"זה היה שגוי, בהסכם הגרעין האיראני, לאפשר לאיראן להעשיר אורניום בכל רמה", נכתב בהודעה.

"עלינו לכפות מחדש את הכללים הישנים , לאי-הפצת נשק גרעיני, שימנעו מאיראן להעשיר (אורניום) לאחר שחתמה בזמנו (על הסכם) לאי הפצת נשק גרעיני".

הבית הלבן אישר את נכונותו, להמשיך במערכה של "לחץ מקסימלי" על טהראן, "כל עוד מנהיגיה לא ישנו את הדרך בה הם פועלים".

"על המשטר (האיראני) לשים קץ, לשאיפותיו הגרעיניות, ולהתנהגותו המזיקה", נכתב בהצהרה.

איראן הודיעה היום, כי היא חרגה מהמלאי של LEU, על פי הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, בהודעה הראשונה שלה על ידי שר החוץ זריף, על הפרת התחייבויותיה מההסכם.

ארצות הברית נסוגה מעסקת הגרעין בשנה שעברה, והטילה סנקציות על יצוא הנפט של איראן, בנוסף לסנקציות כלכליות קשות.

היחסים בין טהראן לוושינגטון, הגיעו למתיחות מסוכנת עם איראן ב -20 ביוני, בהפלת מל"ט אמריקאי. בעוד שאיראן מאשרת שהמטוס היה במרחב האווירי האיראני, ארצות הברית אומרת את ההפך.

טהראן טוענת כי היא משתמשת "במסגרת ההסכם", שבו יש סעיפים המאפשרים למדינה, להיפטר מקיום ההסכם בסעיפים מסויימים, לתקופה מסוימת, אם לדעתה הצד האחר אינו עומד בהם.

בתגובה לנסיגה החד-צדדית, של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעסקת הגרעין, במאי 2018, ולהטלת סנקציות על איראן, הודיעה טהראן ב -8 במאי, כי אין היא מחויבת עוד בהסכם להגביל  את מלאי המים הכבדים ל -130 טון , ואת המאגר של אורניום מועשר לפחות מ-300 ק"ג.

טהראן מאיימת גם להגדיל את שיעור העשרת האורניום שלה ל -3.67 אחוזים, החל מה -7 ביולי, ולהפעיל מחדש את הפרויקט שלה כדי לבנות את כור המים הכבדים באראק, אם המדינות החתומות (גרמניה, סין, צרפת, בריטניה, רוסיה) לא יעזרו לה, לעקוף את הסנקציות האמריקניות.

לפני כן אשרה סבא"א אחרי ביקורם במחסני האורניום האיראניים שהם חצו את 300 ק"ג המותרים בהסכם.

קרדיט-עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה