תלונות על אובדן אות ה-GPS באזור נתב"ג. מה מאחורי?

תקלות מסתוריות במערכות ה-GPS ברחבי ישראל – כך מדווחים אמצעי התקשורת בלבנון.
התקלות הנמשכות כבר 3 שבועות, כך דווח בתקשורת המקומית ביום חמישי, הטוענת מפי גורמים בכירים בישראל  כי רוסיה יכולה להיות הגורם לבעיה. דובר רשות שדות התעופה אמר , כי הבעיה עוררה תמיהה ברשויות שלא ידעו מה מקור התקלות, וכופה על נמלי התעופה לשנות כמה נהלי נחיתה.
לדברי רשות שדות התעופה, מטוסים לא נדרשו להסתמך על GPS ועל שימוש במכשירי ניווט במטוס. מעולם לא אירעה תקרית בטיחות עקב תקלות GPS אלו.
הפדרציה הבינלאומית של איגוד הטייסים, מצידה, אמרה באתר האינטרנט שלה בתחילת השבוע, כי קיבלה "דיווחים רבים מטייסים ,המעידים על כך שהם סבלו מאבדן אות ה- GPS באזור נמל התעופה בן גוריון" בישראל.
גורמים רשמיים בישראל, לא נתנו מידע ספציפי על הגורם לבעיה, ואילו דיווח ברדיו הישראלי טוען, כי רוסיה "אחראית" לבעיות מערכת המיקום הגלובלית (GPS), אם כי אין כל אינדיקציה לכך שהיא אחראית.
דיווחים בכלי תקשורת אחרים אמרו, כי ההפרעות עשויות להיות קשוות לפעילות הצבאית הרוסית בסוריה השכנה. התקשורת הישראלית ציטטה את שגרירות רוסיה בארץ הטוענת שהטענות כלפיהם הן "חדשות מפוברקות ".
בראיון לגלי צה"ל,אמר עמוס ידלין, כי ישראל עלולה לסבול רק "מנזק משני" בגלל "מאבק" אלקטרוני באזור. הצבא הישראלי לא שפך אור על הנושא, וציין כי הנושא הוא "דאגה אזרחית" וכי פעולותיו כרגע אינן מושפעות מן השיבוש. לפי הודעת הרשות, ההפרעות מתרחשות במהלך ההמראה והנחיתה, והן עשויות לגרום להתראות שווא של מערכות מבוססות GPS. ברשות שדות התעופה טוענים כי הם מטפלים בנושא מרגע שהחלו ההפרעות. גורם הבקיא בפרטים אמר כי השיבוש מתרחש בשעות היום בלבד ואינו מהווה כל סיכון לטייסים ולנוסעים.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה