השבוע שבין ה-21.6.19 ל- 27.6.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- גל של הפגנות מחאה באיו"ש וברצועה, כולל הפרות סדר אלימות על רקע ועידת בחרין. הפלסטינים מאוכזבים מהיעדר הגיבוי הערבי לעמדתם, אך מצביעים על הצלחת לגייס תמיכה ציבורית בעולם הערבי.

*- נמשך ומתעצם טרור הבלונים העזתי. ארגוני הטרור מאיימים בהסלמה נוספת בעקבות צעדי הגמול הישראלי, ובראשם עצירת הכנסת דלק לתחנת הכוח ברצועה.

*- הליגה הערבית מודיעה על גיבוש מנגנון שיאפשר לרש"פ להתנהל ללא כספי המסלקה מישראל. ברקע התקיים מפגש ישראלי – פלסטיני, בניסיון לפתור את המשבר בסוגיה.

*- הסתיימו בחינות הבגרות בבתי הספר באיו"ש והרצועה. שורה של פסטיבלים וחגיגות מלוות את תקופת הקיץ, בעיקר באיו"ש.

ובהרחבה:

שורה של הפגנות ושביתת מסחר ברחבי איו"ש ואזח"ע ליוו את פתיחת הועידה לפיתוח כלכלי בבחריין, כשחלקן גם גלשו לעימותים עם כוחות צה"ל, במוקדים שונים באיו"ש וברצועה. הפלסטינים גם רשמו לא מעט הישגים בגיוס תמיכה ציבורית לעמדתם, בין היתר בזכות הגיבוי התקשורתי שקיבלו ברשתות הערביות, ובראשן רשת "אלג'זירה". הדוברים הערבים נאלצו לישר קו, ולהכריז שכל מהלך
התכנית הכלכלית לא יוכל לצאת לפועל, ללא הסדר מדיני שיכלול כינון מדינה פלסטינית, שירושלים בירתה. העובדה שרוב מדינות ערב שיגרו נציגים לוועידה, ושהאירוע אמור להוליד מליארדים רבים לכלכלה הפלסטינית לא שינה מאומה מבחינת הרש"פ והחמא"ס שבנושא זה נקטו עמדה משותפת.

הנה דוגמה לעימותים בחברון:

ובהקשר אחר: אחמד אבו אלע'יט מזכ"ל הליגה הערבית, מסר, כי רשת הביטחון הכלכלית לרש"פ, בעקבות הימנעותה מקבלת כספי המסלקה מישראל מוכנה, והחל מהחודש תוכל הרש"פ לקבל 100 מליון דולר מדי חודש למימון פעילותה, לאחר שמנגנון המימון נקבע בפורום של שרי הכלכלה הערביים.

במקביל התקיים מפגש משותף בין שר האוצר הישראלי כחלון, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוכן, לשר האוצר הפלסטיני שוכרי בשארה, והשר לעניינים אזרחיים חסין אלשיח', בניסיון להגיע להסכמות בנוגע לכספי המסלקה.
נכון לעכשיו לא דווח על פריצת דרך, בעיקר משום שישראל כדרכה מפגינה שהיא מוטרדת מהנושא, הרבה יותר מהפלסטינים.

הקו המשותף בנושא ועידת בחריין הביא לחידוש הקריאה לפיוס פנים פלסטיני משני הצדדים. במסגרת זו, קרא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס להנהגת הרש"פ לשכוח את אירועי העבר ולחתור לפיוס מיידי. במקביל קרא עזאם אלאחמד, ראש צוות המו"מ מול החמא"ס להסכם פיוס שיכלול בחירות בהן הפת"ח והחמא"ס ירוצו ברשימה משותפת.

ובעזה, טרור הבלונים הולך ומתעצם, כשעשרות אם לא מאות בלוני תבערה ונפץ משוגרים מדי יום, ומזג האוויר החם מביא להתלקחות מספר רב של שריפות. זאת בנוסף להפרות סדר קשות, ויידוי מטענים במסגרת הפגנות ימי השישי לאורך הגדר. ישראל החליטה להגיב באיחור בסגירה מחדש של מרחב הדיג, ובעצירת הספקת הדלק לתחנת הכח ברצועה (לא עצירה מוחלטת של כניסת דלקים), מה שמביא את החמא"ס והגא"פ לאיים בהתלקחות מהירה של השטח.

הנה תמונות מהשריפות בעוטף עזה:

ואחרי כל המתיחות והפרות הסדר, ראוי לציין שרוב הרחוב הפלסטיני, באיו"ש רחוק מהנושא כרחוק מזרח ממערב. מדי לילה מתקיימות חתונות ענק, בהשתתפות אומנים, ואלפים מגיעים להשתתף ולרקוד. בראמאללה נפתח השבוע פסטיבל פולקולור שנתי: "לאן לרמאללה", בנוכחות אלפים.

הנה תמונות:

ברקע, הסתיימו השבוע בחינות הבגרות באיו"ש ובאזח"ע, וכל בתי הספר יצאו לחופשת הקיץ. ככלל, מסכמים הפלסטינים את מהלך הבחינות כהצלחה, כאשר למרות המחלוקת הפנימית נשמר תיאום מלא בין מערכות החינוך ברצועה ובאיו"ש.

ועוד מאיו"ש, לראשונה זה שנים, נבחרה אישה לעמוד בראש מועצה מקומית. מדובר בכפאיה זקזוק, פעילת ציבור, שנבחרה לראשות מועצת הכפר ג'דידה שמדרום לג'נין.

בד בבד, נמשך הקטל בכבישים, והשבוע נדרס למוות בג'נין ילד בן ארבע, ע"י אמו. הרוג נוסף נרשם בתאונה ליד בית לחם, וכן דווח על עוד מספר רב של תאונות עם נפגעים בכל רחבי איו"ש במהלך השבוע.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה