מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 24-6-2019

*- בעוד ממשל טראמפ עושה מאמץ להרגיע את רוחות המלחמה, איראן מגבירה אותן ברטוריקה מלחמתית

👈מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפייאו, אמר ביום שבת כי ארה"ב תעסוק באיראן "כשיגיע הזמן".

👈עד שזה יקרה, ארה"ב תגביר את הלחץ הכלכלי על איראן, עד אשר שאיראן תימנע מאלימות ותעסוק במאמצים דיפלומטיים עם ארה"ב.

👈כאשר איראן תחליט "לוותר על אלימות ולפגוש את הדיפלומטיה שלנו בדיפלומטיה, היא יודעת איך להגיע אלינו", אמר פומפייאו.

👈בינתיים, הזהיר גנרל איראני כי כל סכסוך באזור המפרץ עלול להתפשט ללא שליטה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית-פארס.

👈"אם יתרחש סכסוך באזור, שום מדינה לא תוכל לנהל את היקפה ואת העיתוי שלה", כך אמר האלוף גולמי רשיד.

👈"על הממשל האמריקני לפעול באחריות, כדי להגן על חייהם של חיילים אמריקנים, על ידי הימנעות מהתנהלות בלתי הולמת באזור", הוסיף הגנרל האיראני.

👈נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר ביום שישי כי הוא ביטל התקפה צבאית, המיועדת להיות תגובה על הפלת מל"ט הריגול של ארה"ב, משום שהתגובה הייתה עלולה להרוג 150 איש. טראמפ אף סימן כי הוא פתוח לשיחות עם איראן.

👈איראן אמרה בשבת כי היא תגיב בתקיפות על כל איום נגדה.

👈בפרלמנט של איראן, מחוקקים איראנים קראו "מוות לארצות הברית" אחרי שהאשימו את ארצות הברית כ"טרוריסטית האמיתית בעולם".

👈"ארה"ב היא הטרוריסטית האמיתית בעולם על ידי הפצת כאוס במדינות, מתן נשק מתקדם לקבוצות טרור, [הפצת] חוסר ביטחון, ועדיין היא אומרת 'בואו ננהל משא ומתן'", אמר סגן יו"ר הפרלמנט, מסעוד פז'שקיאן, במושב הפרלמנט האיראני, השודר בשידור חי ברדיו של איראן.

*- בכיר איראני איים על ארה"ב מפני נקיטת כל פעולה צבאית נגד איראן, ובמקביל התגרה ואמר כי ארצות הברית ובעלות בריתה אינן מסוגלות לנהל מלחמה, והן ניסו להפיל את המוסד האיסלאמי באיראן על-ידי הבאתו לשולחן המשא ומתן.

👈דובר בכיר של צבא איראן, אבולאצל שקראצ'י, אמר כי כל טעות צבאית מצד ארצות הברית ובעלות בריתה במזרח התיכוןְ: היא ירי של כדור במתקן אבק שריפה, ויגרום לכך שהאינטרסים שלהן יבערו.

👈"אם כך, האזור, ארצות הברית, האינטרסים שלה ובעלות בריתה יעלו באש", אמר הדובר בראיון לסוכנות הידיעות "תנסנים".

👈לדבריו, התנועות של האויבים, ובמיוחד של ארצות הברית, נמצאות תחת פיקוח קרוב של צבא איראן.

👈הדובר הדגיש כי איראן לעולם לא תפתח במלחמה, אך לא תעמוד מנגד במידה והאויב יבצע מעשה תוקפני כנגד המדינה.

👈הדובר הבכיר האיראני אמר כי האסטרטגיה הבסיסית של איראן היא ליצור שלווה, יציבות ולחזק את הביטחון באזור.

👈"הרפובליקה האיסלאמית של איראן רוצה ששקט ישתלט על האזור בניגוד לארצות הברית ולבעלות בריתה, המבקשות לעורר מתח ותוהו ובוהו באזור, והן רק רוקמות מזימות, כדי לבזוז את האינטרסים והעושר של האזור, ושל המוסלמים", הוא אמר.

👈לדבריו, כמה שליטים אזוריים בוגדים באזרחים המוסלמים במדינות שלהם, כמו גם בעולם המוסלמי, בכך שהם מסייעים לארצות הברית להשיג את מטרותיה.

👈הדובר האיראני הוסיף, כי ארצות הברית ובעלות בריתה באזור וברחבי העולם נקלעו לבוץ, בשל גישתן השטנית וההגמונית, וככל שהם מנסות יותר, כך הן הולכות ומסתבכות יותר.

👈שקראצ'י המשיך להתגרות ואמר, כי ארצות הברית ובעלות בריתה אינן מסוגלות לנהל מלחמה, והן ניסו להפיל את המוסד האיסלאמי באיראן על-ידי הבאתו לשולחן המשא ומתן.

👈"עם זאת, ארצות הברית אינה מסוגלת לעצור את הקמת הרפובליקה האסלאמית, משום שהיא היתה [כבר] עושה זאת אילו היה לה הכוח", אמר שקראצ'י.

👈"היום, מה שאיראן רואה כאיום האמיתי וכמעשה רמייה על דעת הקהל העולמית: היא ההצעה לקיים משא ומתן עם ארה"ב, אשר הפרה את הבטחותיה, יהירה ומפרה את כל התקנות הבינלאומיות", ציין הדובר הצבאי האיראני.

👈הוא הדגיש כי ארה"ב שמה לב רק לאינטרסים שלה ומביטה בכל העולם כמו עבדים.

*- שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום (א ') כי בימים אלו מתנהלות שיחות עם מספר מדינות, בהן טורקיה, רוסיה וסין, כדי לחתום על חוזים כספיים הדדיים.

👈"אנחנו מנהלים מו"מ על אמנות כספיות עם טורקיה, רוסיה, סין, הרפובליקה של אזרביג'אן, הודו ועוד כמה מדינות, וכבר הגענו להסכמה עם כמה מהן וגם הן הגיעו להסכמה בינן לבין עצמן", אמר זריף ביום ראשון.

👈האמנות הכספיות הדו-צדדיות הן מנגנון להפחת השפעת הדולר בעסקאות הסחר.

👈הסכם החלפת מטבע בין המדינות עשוי להפחית את השפעת הדולר על האנרגיה העולמית ועל שווקים אחרים.

*- "על ארצות הברית לפעול בצורה אחראית להגנה על חיי הכוחות האמריקנים על ידי הימנעות מהתנהגות בלתי הולמת באזור", כך אמר היום מפקד צבא איראני בכיר, ע'לאם עלי רשיד.

*- מפקד כוחות הצבא המצרי, מוחמד זכי, ושר החוץ המצרי, סמח שוקרי, יחד עם כמה בכירים בצבא מצרים, נסעו ביום ראשון לבירה הרוסית, מוסקבה, על מנת להשתתף בדיאלוג בין מצרים לרוסיה, דיאלוג המכונה "2 + 2", בין שרי החוץ ושרי הביטחון של שתי המדינות.

👈מטרת דיונים אלה הן: איך להגדיל יחסים דו צדדיים בין מצרים ורוסיה, ותזמונם מתרחש תחת הצל של הועידה המתכנסת בין ישראל, ארה"ב ורוסיה בירושלים.

👈בנוסף, הביקור יפגיש שיחות בכירים במשרדי הביטחון של רוסיה, על מנת לדון בנושאים בעלי עניין משותף, לנוכח השותפות ושיתוף הפעולה בין כוחות הצבא של שתי המדינות.

👈מצרים היא המדינה השישית, והמדינה הערבית היחידה, העוסקת עם רוסיה בדיאלוג האסטרטגי,
"2 + 2", ברמה של שרי החוץ והביטחון.

👈מדינות נוספות המקיימות דיאלוג מסוג זה עם רוסיה הן: ארה"ב, איטליה, בריטניה, הודו ויפן.

👈המפגש הראשון, דיאלוג "2 + 2", בין רוסיה למצרים התקיים בקהיר בנובמבר 2013, ואילו השני היה במוסקבה בפברואר 2014.

קרדיט:אברהם תמקר-פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה