מצרים הציבה בלון לאיסוף מודיעין בסיני בקרבת הגבול עם ישראל

לוותיקים שבינינו ,ששרתו בסיני בוודאי זכור לכל מי שנסע על ציר רפידים – ביר תמדה (לא הרחק ממעבר הג'ידי שבמרכז סיני) בלון גדול המרחף לו בשמי סיני. היו שחשבו כי מדובר בבלון לאיסוף נתוני מזג אוויר אך לא צריך היה להיות בעל סיווג ביטחוני יוצא מהכלל כדי לדעת כי הוא היה שייך לאחד ממתקני המודיעין של צה"ל באזור. על פי מה שנודע אז הבלון הצה"לי עסק באיסוף מודיעין משטח מצרים המרוחק ממנו מאות קילומטרים. כמה הוא הצליח במשימתו למרות המרחק הגדול מאוד שלו מאתרים צבאיים במצרים שביבשת אפריקה  לא כך כך ברור אך עצם העובדה שצה"ל הסכים להשקיע כסף להשאירו באוויר שנים ארוכות מביא למסקנה שככל הנראה הוא עשה עבודה טובה.

בשנים האחרונות מפעיל צה"ל בלוני תצפית ואיסוף מודיעין אלקטרוני סביב רצועת עזה.

גם צבא ארה"ב מפעיל בלון תצפית ואיסוף מודיעין במשימות קרביות במזרח התיכון. כך למשל הוקם בסיס אמריקאי ליד מעבר הגבול אלקאים בין עיראק לסוריה ,שנועד לאסוף מידע על פעילות הגשר היבשתי האיראני העובר דרך מעבר זה. המתקן המרכזי בבסיס זה לאיסוף מידע הוא בלון תצפית ואיסוף מודיעין מתקדם שהובא לאזור.

לאחרונה, מי ששהה באזורים הסמוכים לגדר הגבול עם מצרים והסתכל מערבה היה יכול להבחין שבאזור שייח זואיד ,דרומית לאל עריש, המרוחקת כ-30 ק"מ משטח ישראל , משייט לו בלון מצרי.

הבלון המצרי:

על פי הצהרות המצרים הם הציבו במהלך השנה האחרונה,לראשונה,דרומית לשייח זואיד שבצפון סיני,בלון תצפית היכול להישאר באוויר זמן רב ולכסות בראיה ולנטר אלקטרונית אזורים גדולים יותר, מה שיאפשר לקבל מודיעין בזמן אמת על תנועות גורמי טרור הפועלים בצפון סיני וכן יוכלו לאתר ולנטרל מטעני חבלה מאולתרים שהטרוריסטים מרבים לשתול על צירי התנועה  באזור ולפגע ללא הרף בכוחות צבא מצרים הפועלים באזור.

אלא שזאת לא כל האמת.

בבלוני תצפית של ימינו יש את יכולות איסוף המודיעין האלקטרוני, 360 מעלות ולטווחים של מאות ואלפי קילומטרים ללא הגבלת זמן כמעט.

עד כה, כדי לאסוף מודיעין טקטי על פעילות הצבא בשטח ישראל נאלצו המצרים להתבסס על מתקני איסוף מודיעין קרקעיים שנבנו בפסגות רכסי ההרים שמול גבול ישראל. טווחי הקליטה של מתקני איסוף אלו היו בעצם טבעם מוגבלים בטווח.

הבאת הבלון אל מול גבול ישראל יעזר להם ,ככל הנראה ,בלחימה נגד הטרוריסטים שבשטחם, אך הוא יתעסק בעיקר באיסוף משופר יותר של מודיעין בזמן אמת מרוב שטחה של ישראל ולאורך שעות ארוכות יותר,ככל שבלון יכול לשהות באוויר. המודיעין הטקטי "הנובע" מעומק שטחה של ישראל היה עד כה רחוק מהישג ידם של המצרים,מה שאינו נכון להגיד כיום לאחר הבאת בלון המודיעין החדש לאזור שייח זואיד.

למיטב ידיעתי הסכם השלום בין ישראל ומצרים אוסר המצאות בלון תצפית (מודיעין) בשטח סיני והבאתו כל כך קרוב לגבול ישראל נעשה,ללא ספק, בהסכמה ישראלית מלאה.

אז מה היה לנו ? רשימה חלקית בלבד….

*- צבא מצרים קבל את רשות ישראל להחזיק בסיני לא רק כמה עשרות גדודי משמר גבול אלא הורשה להעלות את הסד"כ לכדי כ-2 דיויזיות צבאיות.

*- צבא מצרים מורשה להחזיק בשדה התעופה של מליז (רפידים) מטוסי קרב מדגמי אפ-16 למרות שהם כמעט לא עוסקים במשימות של לחימה בטרור. בשדה זה נמצאים גם מסוקי קרב שאמנם מופעלים במשימות לחימה בטרור אך הם גם מהווים מכפיל כוח לצבא מצרים בסיני.

*- צבא מצרים קבל את אישור ישראל להצטייד בצוללות במספנה הגרמנית הבונה לישראל את הצוללות דולפין המתקדמות.

*- צבא מצרים קבל רשות מישראל להזרים כוחות שריון רבים למרות שהסכם השלום אוסר זאת וגם אין בהם כמעט צורך מבצעי ללחימה בטרור בתנאי שטח שאינם עבירי שריון.

רק לי יש את ההרגשה כי ההסכם הביטחוני ,המאבטח את הסכם השלום למניעת הישנות ביצוע הפתעה אסטרטגית ע"י מצרים כנגד ישראל, הולך ומתמסמס,הולך ומאבד את הרלוונטיות שלו, וכי ישראל הולכת ומאבדת את השליטה במנופי אבטחה קיום הסכם השלום בכללותו ? איזה עוד הפתעות נמצאות בשרוולי הצבא המצרי בנוגע לסיני ?

עַד אֲשֶׁר לֹא יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָהֶם חֵפֶץ

כתיבת תגובה