מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 15-6-2019

*- איראן אמרה ביום שישי כי היא אחראית לשמירה על הביטחון של מיצרי הורמוז במפרץ

?"אנחנו אחראים לשמור על הביטחון של המיצר ואנחנו חילצנו את צוות של המיכליות המותקפות בזמן האפשרי הקצר ביותר, האשמות של שר החוץ האמריקני, (מייק) פומפיאו, כלפי איראן הן מדאיגות", אמר דובר משרד החוץ האיראני, אבו מאזן מוסוי.

*- מפעיל הספינה היפני אומר כי מלחים על האוניה "קוקוקה", אחד המיכליות אשר הותקפו ליד מיצרי הורמוז, ראו "חפצים מעופפים" ממש לפני הפיגוע, מה שמרמז על כך שהמכלית לא נפגעה מהים.

?נשיא החברה היפנית, יוטקה קטדה, אמר ביום שישי כי הוא מאמין כי החפצים המעופפים שנראו על ידי המלחים עשויים להיות חמושים, וכי הם מכחישים אפשרות של מוקשים או טורפדו, משום שהנזקים היו מעל קו המים של הספינה. הוא קרא לדיווחים על ההתקפה ביידי מוקש: "שקר".

?קטאדה גם אמר כי אנשי הצוות זיהו ספינת חיל הים של איראן בקרבת מקום.

*- עד כה טראמפ איים בפעולה צבאית נגד צפון קוריאה, ונצואלה ואיראן. אבל, בעוד הוא גרם נזק עצום לאנשים רגילים עם תעריפים וסנקציות כלכליות, הוא לא התחיל שום מלחמות חדשות.

לאחר שנתיים לשלטונו של טראמפ, ניתן לטעון, כי טראמפ לימד את התושבים ברחבי העולם להבחין בין תוקפנות צבאית אמיתית לבין סערה פסיכולוגית.

*- נאט"ו מבצעת תרגולים בימים אלה בים הבלטי, כפי שכבר נעשה בעבר

?מה חדש הפעם: בראש התמרון הימי עומד הצי השני של ארה"ב, שהוא כוח מפתח בתקופת המלחמה הקרה, ורוסיה מנהלת תמרון ימי משלה כנגד.

*- בריטניה תומכת בהערכת ארה"ב כי איראן אחראית לפיגועים נגד שתי מיכליות נפט במפרץ עומאן

?שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, הזהיר את איראן כי אם יוכח כי היא מאחורי האירוע, תהיה זו "הסלמה חריפה מאוד, המהווה סכנה של ממש לסיכויי השלום והיציבות באזור".

?האנט אמר ל- BBC: "זה מדאיג מאוד ומגיע בזמן של מתח עצום, אני כבר בקשר עם פומפייאו, ובעוד אנחנו נעשה את ההערכה שלנו באופן מפוכח ובזהירות, נקודת המוצא שלנו היא כמובן להאמין בארה"ב ובנות הברית.

?"אנחנו לוקחים את זה ברצינות רבה, והמסר שלי לאיראן הוא: שאם הם היו מעורבים, זה הסלמה לא חכמה שמציבה סכנה ממשית לסיכויי השלום והיציבות באזור".

*- ריף: הטענות של ארצות הברית על התקפות מיכליות הנפט הן חלק מדיפלומטיה של חבלה

?שר החוץ של איראן אמר ביום שישי כי הטענות האמריקאיות נגד איראן על התקפות המפרץ של עומאן היו חלק מ"דיפלומטיה של חבלה" שאומצה על-ידי צוות שנקרא "צוות B".

*- שר המודיעין של איראן, מחמוד אלבי, נפגש עם משלחת של פלגים פלסטינים בשגרירות איראן בדמשק.

?בהודעה שפורסמה נאמר כי הדיונים התמקדו בהתפתחויות האחרונות באזור, העניין הפלסטיני ובעיקר תוכנית השלום הישראלית-פלסטינית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, המכונה "עסקת המאה".

?ההצהרה הדגישה כי הפלגים הפלסטיניים נשארו מאוחדים נגד התוכנית. לדברי ההצהרה, שני הצדדים דנו בקשיים שעמדו בפני העם הפלסטיני ופלגי ההתנגדות, ותפקידם להתמודד עם הכיבוש הישראלי.

?הנהגת הפלגים הפלסטינים הדגישה את החשיבות של "התפקיד המכוון של כוחות ציר ההתנגדות ומדינות האזור בהתמודדות עם תוכניות ואיומים שמכוונים לאיראן, לסוריה, לפלסטין וללבנון".

*- טורקיה תגיב אם ארצות הברית תטיל עליה סנקציות על החלטתה לרכוש את מערכות ההגנה האווירית של רוסיה S-400, כך אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט קווסוגלו, ביום שישי.

?"מדינה אחת לא יכולה לתת הוראות לאחרת איך לפעול, ארה"ב צריכה לנטוש את ההתנהגות הזאת, כולם מודאגים מזה, כמה רחוק זה ילך, אם ארה"ב תנקוט נגדנו צעדים, אז ניאלץ לנקוט בצעדים הדדיים", אמר שר החוץ הטורקי בראיון לערוץ NTV.

?עוד לפני הראיון, שר החוץ הכריז כי "אף אחד" אינו מסוגל להטיל על טורקיה אולטימטום בנוגע למדיניות שלה.

*- לבנון: לקראת הכנת קידוח ימי עד סוף 2019, אמר שר האנרגיה הלבנוני, נדא בוסטאני, כי חברות מרוסיה ומאירופה בוחנות את השקעות בתחום הנפט והגז המתפתח של לבנון.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי ארה"ב מהווה "איום רציני" ליציבות הגלובלית והאזורית, כאשר המתחים עולים במפרץ.

?"ממשלת ארה"ב בשנתיים האחרונות, תוך הפרת כל המבנים והכללים הבינלאומיים, ותוך שימוש במשאביה הכלכליים והצבאיים, נקטה גישה אגרסיבית ומציגה סיכון רציני ליציבות באזור ובעולם", אמר רוחאני.

?רוחאני אמר את הדברים בפגישה בקירגיזסטן, שם פגש את ולדימיר פוטין ואת נשיא סין.

*- המהלך הדיפלומטי של ראש ממשלת יפן באיראן, התחיל ביריית פתיחה על סעודיה, ישראל, ועומאן והסתיים לבנתיים רק בדיבורים ואיומים – סוג של מופע זיקוקים.

?ביקורו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, באיראן, אשר נועד לדחוק בממשלת איראן לדבר ברצינות עם ארצות הברית על חידוש הדיפלומטיה הישירה, הפך להיות למחזה של יריית פתיחה ארוכה.

?אם איראן היתה מחפשת הזדמנות לסיים את הקיפאון, ביקורו של ראש ממשלת יפן באיראן היה ככל הנראה, ההזדמנות האחרונה של איראן וארה"ב להשיג את זה.

?למרות רצונו של טראמפ לחדש דיפלומטיה ישירה מול איראן, נראה שאיראן אינה מחפשת פתח כזה לשיחות מול ארה"ב.

?למעשה, הביקור של ראש ממשלת יפן נדחה באדיבות על ידי ההנהגה האיראנית.

?נראה שכדי לשים סימן סופי על חוסר עניינה של איראן בשיחות עם ארה"ב – זרועותיה של איראן עסקו בביצוע פיגועים על נקודות אסטרגיות תוך ניסיון להפגין יכולות בסעודיה, ישראל ועומאן.

?הסיכון לסכסוך עלה – ואלו היו המטרות של המהלכים בפיגועים, המיוחסים לזרועותיה של איראן באזור.

?העיתוי מצביע על כוונת איראן להצהיר הצהרה חד-משמעית על רצונה של איראן לדחות את השיחות עם ארה"ב, ולהוביל את איראן לשלב הבא של המהפיכה האיסלמית.

?יש מומחים הטוענים כי איראן אף מסמנת, כי יש לה אופציות להתמודד עם הידוק הסנקציות של ארה"ב – בעזרת "התנגדות" – וכי אם טראמפ רוצה לדבר, אז הוא צריך לעשות מחוות קונקרטיות ולהסיר את הסנקציות לקראת פיוס.

?נכון לעכשיו הדרישות מצידה של ארה"ב, כמו שינוי כמעט בכל היבט במדיניות החוץ של איראן באזור – גדולה מדי עבור ההנהגה באיראן.

?המתחים הם גבוהים, האמון בין הצדדים הוא נמוך ויש מספר גדל והולך של נכסים באזור שבו התמרון הוא מוגבל. לכן, הסיכוי לתאונה, עימות או משבר הוא גבוה.

*- בתקשורת הממלכתית של סין נאמר כי ארה"ב בחרה את "היריב הלא נכון בזמן הלא נכון"

?ארצות הברית ביצעה "חישוב לא נכון" ובחרה את "היריב הלא נכון" על ידי המשך הפעלת לחץ על סין, כך דיווחה היום התקשורת הממלכתית בסין.

?דובר המפלגה העממית של המפלגה הקומוניסטית האשים את ארה"ב, כי היא מעוניינת בשמירה על ההגמוניה שלה יותר מאשר בחיפוש אחר צמיחה ופיתוח.

?"יש אנשים בארה"ב שאומרים שבוא עידן חדש לסין פירושו סוף עידן לארה"ב", הוא אמר.

*- התוצאות אשר הושגו במאבק בטרור בסוריה הן למעשה ההצלחות המשותפות של רוסיה, איראן וטורקיה, כך אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביום שישי.

?בפגישה עם נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר פוטין כי הצדדים הצליחו לעשות הרבה למען הסדר הסכסוך בסוריה.

?"הודות למעמדה הפעיל של איראן, בפרט. זו ללא ספק ההצלחה המשותפת שלנו – זו של איראן, טורקיה ורוסיה ", הוסיף.

?היחסים הבילטראליים בין רוסיה לאיראן הם מקיפים וכוללים יציבות כלכלית ואזורית, כמו גם המאמצים המשותפים במאבק בטרור, כולל בסוריה, אמר פוטין.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר (יום ו ') כי ההתנגדות אשר מפגינות איראן וסין כנגד החד-צדדיות האמריקנית מועילה לעולם.

?בפגישה של רוחאני עם נשיא סין, שי ג'י-ג'ינג, בשולי כנס הפסגה שבקירגיסטאן, אמר רוחאני: "העם האיראני הוכיח שהם נעשים מאוחדים יותר וחזקים נגד הלחץ החיצוני והם אינם חלשים".

?רוחאני ציין, כי לחץ ממשל ארה"ב נגד איראן וסין נועד להשתלט על העולם.

?במקום אחר, רוחאני אמר כי יחסי איראן עם סין הם "אסטרטגיים".

?לשתי המדינות יש יכולות רבות להרחבת הקשרים, הדגיש רוחאני.

?נשיא סין, שי, אמר כי סין תקדם קשרים יציבים עם איראן

?שי הדגיש כי סין תקדם פיתוח יציב של קשרים עם איראן, ולא משנה כמה המצב משתנה.

?נשיא סין הסביר כי סין מוכנה להרחיב את שיתוף הפעולה עם איראן, כדי לקדם את הרב-צדדיות בעולם.

?"סין מוכנה לקדם את שיתוף הפעולה שלה עם איראן במאבק בטרור וארגוני פושעים", אמר נשיא סין.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה