מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 11-6-2019

*- פוטין מזהיר מפני סכסוך גלובלי חדש

?במהלך הפורום הכלכלי הבינלאומי בסנט פטרסבורג, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר לעיתונאים כי הוא מודאג לגבי הסכנה של סכסוך גלובלי חדש.

?נשיא רוסיה אמר כי לאחר המצאת הציוד הגרעיני החיים הם במצב של שלום יחסי, וכי עדיף לא להביא את הנשק הגרעיני לסכסוך.

?אחרי ההמצאה ויצירת הנשק הגרעיני, האנושות נמצאת במצב של שלום יחסי, כמובן, למעט סכסוכים אזוריים, מצב השלום העולמי היחסי נמשך כמעט 75 שנים", כך מצטט שירות העיתונות של הקרמלין את פוטין.

?עם זאת, הוא הוסיף כי לאבד שליטה על "דרקון האש" זה יכול להוביל לקטסטרופה עולמית.

?"היום כולם מתמודדים עם בעיות סביבתיות – וזה נכון, כי שינוי האקלים, פליטת אנתרופוגנים ובעיות דומות אחרות הן איום עולמי, זה הדבר הנכון לעשותו, הילדים מעורבים בפתרון בעיות אלה בכל העולם. עם זאת, צעירים ובמיוחד בני נוער וילדים לא מבינים את האיום העולמי והאתגרים הרציניים כל כך, הקשורים לסוגיות של סכסוך עולמי אפשרי", אמר פוטין.

*- מחוקק בכיר באיראן אמר כי המשטר הישראלי חושש משיתוף הפעולה של יפן עם איראן, ולכן הוא עושה מאמצים לערער את ההתפתחות הזאת.

?אלעדין בורוג'רדי, הצביע על שיחת הטלפון של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ואמר כי "ראש ממשלת המשטר הציוני סבור כי הוא יכול להרתיע את ראש ממשלת יפן משיתוף פעולה עם איראן על ידי הצבעת הקוו האדום של המשטר באזור, שכן הלובי הציוני חושש שיפן תצטרף למדינות אחרות המשתפות פעולה עם איראן".

?"וחוץ מזה, הציונים חוששים שמא מתחים אלה יובילו בסופו של דבר לנורמליזציה של הקשרים בין איראן לארה"ב; אבל כמובן שזה לא אפשרי כי אנחנו לא נדבר איתם [אמריקאים] בגלל הפרת הכללים הבינלאומיים."

*- אף כי סביר להניח כי ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ידון בנושאים הקשורים לארה"ב במהלך ביקורו באיראן, הביקור לא נועד לתווך בין איראן לארה"ב, אמר בכיר הפרלמנט, אלדין בורג'רדי, יום שני.

?"כמובן, הנושאים הקשורים לארה"ב יהיו בהחלט על סדר היום, אבל מטרת הביקור של אייב היא לא לתווך בין איראן לארה"ב", הדגיש.

?"הביקור של אייב יעסוק ביחסים הבילטרליים, ובעוד סביר להניח שהוא ידון בכמה עניינים הקשורים לשיחות האחרונות שלו עם טראמפ, מוקד הביקור שלו הוא לא על יחסי איראן וארה"ב", הוא הוסיף.

?במקום אחר הוא התייחס לשיחת הטלפון בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת יפן, לקראת ביקורו של אייב באיראן, ואמר כי "נתניהו הוא כמו 'פוליטיקאי תועה'. הוא משוטט במדינות שונות כדי שיוכל לומר משהו מתוך תקווה להפעיל לחץ נוסף על הרפובליקה האסלאמית".

?"יפן היא מדינה עצמאית ולא תשנה את מדיניותה לאחר שיחת טלפון עם המשטר הציוני", הוא הוסיף.

*- שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מדיניות ארה"ב כלפי איראן לא השתנתה, אך איראן הצליחה להביס את הקונצנזוס העולמי נגדה.

?זריף נפגש (ביום שני) עם חברי הוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני.

?"בנוכחות נציגי הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, עסקנו בהתפתחויות האחרונות במדינה, על הלחץ של ארה"ב, על הנסיעות האחרונות שלי, על הביקורים הקרובים הצפויים באיראן גם על ידי שר החוץ הגרמני וראש ממשלת יפן, כמו גם הנסיעות של הנשיא חסן רוחאני באזור כדי להשתתף בשני כנסים בינלאומיים", אמר זריף.

?"דיברנו גם על פרוייקט 'עסקה של המאה' בישיבת הוועדה – הפרויקט הזה נובע מהמדיניות הכושלת של ארצות הברית. המדיניות שלה נותרה "הלחץ המירבי", והעמדת הפנים של הממשל בארה"ב כי הוא מוכן לשיחות נועדה להשפיע על דעת הקהל".

?"ארה"ב לא צריכה לעשות דבר, היא רק לא צריכה להתערב, וליצור מכשולים ליחסי איראן עם שאר העולם ", הדגיש זריף.

?בהתייחסות של זריף למדיניות ה"לחץ המרבי" של ארה"ב כלפי איראן, הדגיש זריף כי "המדיניות של ארה"ב כלפי איראן לא השתנתה, אך איראן הצליחה להביס את הקונצנזוס העולמי נגד טהראן"

?זריף אמר כי איראן אינה זקוקה לארה"ב ואינה מבקשת לקיים עימה יחסים.

?"בתחום מדיניות החוץ, ההתמקדות האיראנית היא בשכנותיה, וגם הנסיעות האחרונות שלי וגם הביקורים הקרובים של הנשיא תוכננו על בסיס זהה", אמר שר החוץ האיראני.

*- דאעש אמנם איבד את שליטתו בסוריה ובעיראק, אך בהרי האלים של צפון-אפגניסטן, הם מרחיבים את טביעת הרגל שלהם, מגייסים לוחמים חדשים ומתכננים התקפות על ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות, כך על פי גורמים ביטחוניים אמריקנים ואפגנים.

*- שר החוץ של איראן הזהיר את ארצות הברית כי היא "לא יכולה לצפות להישאר בטוחה" לאחר שפתחה ב"מלחמה כלכלית נגד טהראן".

?"מר טראמפ הודיע בעצמו ​​כי ארה"ב פתחה במלחמה כלכלית נגד איראן", אמר זריף.

?"הפתרון היחיד לצמצום המתחים באזור זה הפסקת המלחמה הכלכלית", הדגיש זריף.

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר בתחילת פגישתו עם עמיתו הגרמני, הייקו מאס, כי "נתניהו מאיים להרוס את איראן ולא יעלה על הדעת שהוא יאיים על עמנו ללא תגובתנו".

זריף הוסיף כי "ישראל וארצות הברית הן שורש הבעיות במזרח התיכון, ארה"ב והאנטי-הומניזם מורגשות כלפי הפלסטינים".

*- רוב התקפות הסייבר המכוונות לרשתות הסיניות בשנת 2018 מקורן בארצות הברית, כך על פי דו"ח שנתי אשר פורסם על ידי הצוות הלאומי של סין (CNCERT) ביום שני.

*- ארה"ב מתמודדת עם עוצמתה של המהפכה האסלאמית ו"תרבות ההתנגדות" באזור, כך אמר העוזר הצבאי הבכיר למפקד העליון, איתאללה עלי חמינאי.

?בסמינר שנערך אמר יחיא רחים ספאאוי, כי אויבי איראן מנסים לערער את הערכים האיסלאמיים והמהפכניים באמצעות שינוי אורח החיים והתרבות של העם האיראני.

?עם זאת, המהפכה האסלאמית הפכה לשחקן תרבותי חשוב בעולם, הוא הוסיף.

?ארה"ב ואירופה מכירות ב"הציוויליזציה האיסלאמית" כאתגר הגדול ביותר שלהן, אמר רחים ספאבי.

?הוא גם אמר כי מרכז הכוח עובר ממדינות המערב למדינות המזרח כאשר מדינות כמו הודו ורוסיה הופכות להיות חזקות יותר.

*- הפנטגון קיים מגעים עם גורמים באפריקה על אספקתם של מינרלים אסטרטגיים, כחלק מתוכנית למצוא עתודות מגוונות מחוץ לסין.

?המהלך החל כאשר סין מאיימת להפסיק את הייצוא לארה"ב קבוצה של 17 מינרלים נדירים המשמשים לציוד צבאי ואלקטרוניקה.

?אף על פי שבסין יש רק שליש מרזרבות כדור הארץ של המתכות הנדירות בעולם, היא מהווה מקור ל- 80% מיבוא המינרלים על ידי ארה"ב, משום שהיא שולטת כמעט בכל המתקנים של עיבוד החומר, כך על פי נתוני סקר הגיאולוגי בארה"ב.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה