צניחה ביצוא הנפט האיראני-הקריסה הגדולה

מקורות בתעשיית הנפט פרסמו בימים האחרונים נתונים לגבי יצוא הנפט האיראני. מהנתונים עולה שהיצוא צנח לכדי 400-500 אלף חביות ליום, לעומת כ- 800,000 חביות נפט ליום בחודשים הקודמים, לפני שממשל טראמפ הפעיל את מלוא הסנקציות, ללא הנחות ופטורים לאף מדינה.

אמנם, ניתן להעריך שאיראן עושה מאמצים על מנת לייצא נפט באופן לא חוקי, תוך כיבוי המערכות האלקטרונית שמשדרות את נתוני הספינות, ותוך שימוש בדגלים שונים. אולם, מוסכם על העוסקים בתחום, כי ישנה ירידה משמעותית מאוד ביצוא הנפט האיראני. וזאת במיוחד בהשוואה לחודש אפריל בשנה שעברה, לפני פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין.

יתירה מזו, להבנתי, קריסתם של מחירי הנפט בעשר השנים האחרונות, מהווה גורם כבד משקל, שמזעזע מזה מספר שנים כמעט את כל המדינות שיצוא הנפט מהווה אצלן ענף מרכזי (וביניהן רוסיה).

Image result for ‫ייצוא הנפט האיראני‬‎

על מנת להבין לעומק את גודל הקריסה האיראנית ביצוא הנפט, יש להשוות את הנתונים היום, לנתוני השיא של היצוא האיראני. בשנות השבעים הגיע יצוא הנפט לכדי 5.5-6 מיליון חביות נפט ביום, בהמשך, בשל המהפכה האסלאמית והמלחמה נגד עיראק, ירד יצוא הנפט והגיע לרמה של קרוב ל- 4 מיליון חביות נפט. זו הייתה רמתו ברוב השנים, עד להכרזה על אמברגו הנפט בשל פרויקט הגרעין האיראני (אמברגו שהוסר עם חתימת הסכם הגרעין). בעשר השנים שקדמו לתקופה זו האיראנים "חגגו". מחירי הנפט עלו בהתמדה, החל מרמה של 70 דולר לחבית בתחילת שנת 2005 למניינם, ועד לרמה חסרת תקדים של יותר מ- 160 דולר לחבית בחודשי יוני-יולי 2008.

מחיר ממוצע של חבית נפט בתקופה זו היה כ- 90-95 דולר לחבית. עלות ההפקה של נפט באיראן היא בערך 15-20 דולר לחבית (יש בזה חילוקי דעות). רווח נקי לחבית עמד איפה על 75 דולר. נכפיל זאת ב- 4 מיליון חביות ליום ונקבל רווח יומי של כ- 300 מיליון דולר, ובחישוב שנתי נקבל רווח של למעלה מ- 100 מיליארד דולר (!). זהו סכום עתק שאיפשר לאיראן להאיץ את פיתוחן של תעשיות החלל, הטילים, הגרעין, להרחיב את הצבא, וגם לתמוך ביד רחבה בארגוני הטרור.

ומה קורה היום? מפולת של ממש. צניחת מחירי הנפט בשנים האחרונות לרמה ממוצעת של 55-60 דולר לחבית, בניכוי עלויות ההפקה של הנפט, מביאים לרווח נקי לחבית של 40 דולר לכל היותר. אם נכפיל זאת ב- 500,000 חביות ליום (נתוני התפוקה של איראן בחודש מאי האחרון כנ"ל), נקבל רווח יומי של 20 מיליון דולר בלבד, ורווח שנתי של כ- 7 מיליארד דולר בלבד. זאת אומרת שהרווח הנקי של איראן ירד (בהשוואה לימי השיא שלו) מ- 100 מיליאד ל- 7 מיליארד בלבד! זוהי ירידה עצומה שאין לכלכלה האיראנית שום דרך לפצות עליה.

ברור להנהגה האיראנית שהקריסה ברווח הנפט תביא את איראן לעברי פי פחת בעתיד הקרוב ביותר, ומכאן נובעת המתיחות במפרץ הפרסי. למעשה, אין לאיראן שום דרך לחמוק מטבעת החנק האמריקאית שהולכת ומתהדקת על צווארה. עימות צבאי מלא עם ארה"ב יוביל לחורבנה של איראן. ולכן, היא פונה ל"הליכה על הסף" – תקיפות טקטיות באמצעות כוחות הפרוקסי העומדים לרשותה, ואיומים שונים. יתכן שיתפתחו גם עימותים צבאיים מוגבלים, כפי שהיה בתקופת "מלחמת המכליות" בזמן מלחמת איראן-עיראק. כך או אחרת, בישראל מסתכלים על המצב במפרץ הפרסי בשמחה רבה. האויב המרכזי ביותר שלנו קורס מול עינינו. הגיע הזמן לפתוח את העיניים ולראות את האמת. שונאי ישראל נופלים בכל החזיתות בחסדי ה' בשנים האחרונות, בין אם ע"י מהפכות, ובין אם במלחמות פנימיות, או בלחץ כלכלי.

אלו חסדים גלויים של ה' יתברך, נודה עליהם כולנו.

בברכת חג שבועות שמח, קבלת התורה בשמחה ובפנימיות.

קרדיט: אבישי אפרגון, פרשן לענייני צבא ובטחון, שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, ראש ישיבה

 

Image result for ‫ייצוא הנפט האיראני‬‎

 

כתיבת תגובה