מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 5-6-2019

*- גורמים רשמיים בחמאס ובארגונים נוספים ברצועת עזה מזהירים מפני הסלמה בהפגנה השבועית המתוכננת לאורך גדר הגבול עם ישראל, על מה שהם מגדירים כגורם לחץ ליישום הסכמים עם ישראל.

?גורם בכיר בוועדה המארגנת של ההפגנות השבועיות ב"מצעד השיבה "אמר ל"הארץ" כי הפלגים הפלסטינים, כולל חמאס , דורשים העברת כספים נוספים מקטאר , הקלות נוספות על יבוא סחורות דו-שימושיות מישראל, כלומר סחורות יכול לשמש למטרות אזרחיות או צבאיות כאחד, ולהתקדם בפרויקטים הומניטריים.

?בעזה אומרים כי למרות שהמצב הביטחוני רגוע,
למעט שעות נוספות של חשמל והרחבת אזור הדיג בים התיכון, לא השתפר מאז סיבוב העימותים האחרון בתחילת חודש מאי.

*- מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה סייד עלי ח'אמנא'י, אמר כי בהסתמך על העזרה של האלוהים הכל יכול, פלשתינה בהחלט תחזור לאומה בעתיד הקרוב.

?הוא אמר את הדברים בפגישת יום רביעי עם שגרירי המדינות האסלאמיות ואנשי ממשל איראנים, אשר התקיימה לרגל עיד אל-פיטר.

?הוא הצביע על המסר של עיד אל-פיטר ואמר, "כינון אחדות וידידות בקרב מדינות מוסלמיות וחזרה למושג 'אומה אסלאמית' הוא המסר הבולט של החגיגה בסעודה הזאת".

?בפגישה זו הוא גם קרא למדינות המוסלמיות כי "במקום לעמוד זו מול זו, על המדינות האיסלאמיות להתאחד נגד המעשים הפליליים של המשטר הישראלי בפלסטין".

?"מנהיגים של כמה מדינות איסלאמיות פועלים כדי להגיע לפשרה עם המשטר הציוני ולזרוע זרעים של פילוג בקרב מדינות מוסלמיות אחרות, הוא הזהיר, וקרא לכל מדינות האיסלאם "לעשות את מירב מאמצים כדי לסכל מזימות מתוזמרות על ידי אויבים".

*- איראן ביקשה משלטונות לבנון לשלוח משלחת לטהראן על מנת שימסרו את העצור הלבנוני ניזאר זקה, המוחזק באיראן מאז 2015.

*- צפון קוריאה מזהירה את ארצות הברית כי סבלנותה הופכת להיות קצרה

?"ממולץ לארצות הברית לשנות את שיטת החישוב הנוכחית שלה", אמר דובר ללא שם במשרד החוץ של צפון קוריאה ביום שלישי בלילה בהצהרה של סוכנות הידיעות המרכזית של צפון קוריאה.

?"יש גבול לסבלנות שלנו", הודגש.

?הדובר מצפון קוריאה האשים את ארצות הברית, בכך שלא מילאה את תפקידה בביצוע ההסכם, באומרו כי "מצער לראות כי ארצות הברית הפכה ליותר מאי פעם למפוקפקת במהלך השנה האחרונה במזימה שלה להשמיד אותנו בכוח."

?הוא טען שארה"ב התעקשה על כניעה חד-צדדית של צפון קוריאה על הנשק גרעיני.

*- מפגינים תושבי עזה שרפו קרטון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ליד ארון מתים המייצג את תוכנית השלום במזרח התיכון.

*- ראש תנועת החכמה הלאומית של עיראק, עמאר חכים, גינה את הסנקציות האמריקניות נגד איראן ואמר כי ארצו לא תשתוק נוכח המלחמה הכלכלית של ארה"ב נגד איראן.

?חכים אמר, כי ממשלת עיראק עוקבת מקרוב אחר תנועות ארה"ב נגד איראן, והוסיף כי המדיניות של ארה"ב נגד איראן נידונה לכישלון.

?"עיראק בוודאי לא תשתוק מול הסנקציות שהטילה ארה"ב נגד איראן", הוא הוסיף.

?חכים גינה את הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב נגד האזרחים באיראן, וחזר ואמר כי עיראק לא תאמץ עמדה נייטרלית כלפי הלחצים של ארה"ב על איראן.

*- מטוס סיור אמריקני התקרב פעמיים למתקן צבאי רוסי בסוריה, מה שגרם למטוס קרב מדגם סו -35 להדוף את המטוס האמריקאי, כך קובע משרד ההגנה הרוסי. חיל הים האמריקני מאשים את מוסקבה ביירוט "חסר אחריות".

*- חמאס מזהיר מפני "מזימה נרחבת" נגד העניין הפלסטיני

זכותם של הפליטים לשוב לפלסטין ההיסטורית היא יעד ל"מזימה בינלאומית נרחבת ", קובע סגן ראש הארגון.

*- הנציבות האירופית המליצה על צעדים משמעתיים נגד איטליה לאחר שהיא לא כיבדה את כללי החוב של האיחוד האירופי בשנה שעברה, והיא על המסלול לעשות זאת שוב ב 2019 ו 2020.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אומר כי איראן מבקשת לקדם את הביטחון במזרח התיכון ואינה מוכנה לעסוק בכל סכסוך, אך תיתן תגובה תקיפה לכל פעולה "מטופשת" נגד שטחה.

?"הרפובליקה האיסלאמית של איראן מבקשת לקדם את הביטחון באזור ואינה מוכנה להסתבך כלל בסכסוך עם מדינות אחרות או עם מעצמות גדולות, אך אם הן יבצעו מעשה מטופש, בהחלט תתקבל תגובה קשה, אשר תביא אותם לחרטה", אמר רוחאני בשיחת טלפון עם אמיר קטאר, שייח 'תמים בן חמד אל-תני.

?לדברי רוחאני, לא ניתן לפתור בעיות אזוריות באמצעים צבאיים, והוסיף כי "אנו מאמינים כי האיומים, הלחצים, המצור והסנקציות הכלכליות הם דרך לא נכונה ביחסים בין ממשלות".

*- מספר חוקרים ידועים, אשר התכנסו לאחרונה בבירת אנגליה בלונדון כדי לדון באיום הגובר והולך של הטרור בדרום אסיה ובשכנותיה, האשימו את פקיסטן באופן גורף בשל הידרדרות השלום באזור.

?הדברים נאמרו בסמינר שאורגן על ידי פורום הדמוקרטיה, ארגון לא ממשלתי הפועל באופן אינטנסיבי לקידום האידיאלים של דמוקרטיה, פלורליזם וסובלנות.

?לנוכח מספר הולך וגדל של פיגועים בדרום אסיה, התמקד הסמינר ביסודות הטרור בדרום אסיה ובהתפשטות הטרור.

?פרופסור ומומחה למלחמה בטרור, ד"ר כריסטין פייר, טען כי פקיסטן היא שהולידה את הטרור כדי לקבוע ולהשיג את סדר היום השטני שלה באזור.

?ארצות הברית, אשר תמכה בפקיסטן במשך שנים, מתוסכלת מזה זמן רב בגלל מה שהיא רואה כאי-רצון של פקיסטן לפעול נגד קבוצות כמו הטליבאן האפגאנית ורשת הקאקני, שלדעתם מנצלות מקלט בטוח על אדמת פקיסטן כדי לפתוח במתקפות באפגניסטן.

*- זוכרים את הציוץ של טראמפ כי רוסיה הוציאה כוחות מונצואלה? זוכרים את ההכחשה הרוסית? אז הנה רוסיה מסמנת את הכוונות האמיתיות שלה ומביאה את סין לונצואלה. כאן נכון להזכיר שסין גם בעלת שליטה על נמל בסוריה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ומנהיג סין, שי ג'ין-פינג, נפגשו ברוסיה כדי לדון בהסכמים בילטראליים ובאינטרסים אסטרטגים, תוך כדי דיון על המצב בוונצואלה, והבטיחו כי המדינות שלהם יעבדו קשה "לייצב" את המצב בוונצואלה.

?נשיא סין שי ג'ינפינג אמר לתקשורת הרוסית, כי סין תעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי למלא תפקיד קונסטרוקטיבי עם ונצואלה ולעזור למדינה לחזור לנתיב התפתחות נורמלי בהקדם האפשרי.

?נשיא סין אמר לסוכנות הידיעות TASS, כי סין מתנגדת להפרעות זרות, לסנקציות חד-צדדיות, לשימוש בכוח, או לאיומים בשימוש בכוח בכל הנוגע לוונצואלה.

?"סין מוכנה לעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי למלא תפקיד חיובי ובונה בנושא בוונצואלה", אמר נשיא סין, על פי תמליל שפורסם על ידי משרד החוץ הסיני.

?סין מוכנה "לעזור לוונצואלה לחזור לנתיב התפתחות נורמלי מוקדם ככל האפשר", אמר נשיא סין.

?פוטין מצידו חיזק את דבריו של נשיא סין ואמר, כי שני המנהיגים הסכימו שהם יתמכו במאמצים המבקשים לייצב את הסיוע לוונצואלה.

?כמו כן פוטין אמר, כי רוסיה וסין שוללות את מדיניות ההתערבות של ארצות הברית בדרום אמריקה, באמצעות סנקציות כלכליות, תמיכה בימין וניסיונות הפיכה.

?בפתיחת המפגש הדגיש פוטין, כי היחסים בין סין לרוסיה הגיעו לשלב חסר תקדים.

?המנהיגים חתמו על שתי הצהרות משותפות: אחת מהן מתמקדת בפיתוח היחסים הדו-צדדיים והאחרת קשורה בחיזוק היציבות האסטרטגית ברמה הבינלאומית.

*- באזהרה חדשה על פשעי המהגרים בארה"ב, אמר בכיר ביום רביעי כי איראן, רוסיה וסין משתמשות בסטונדטים שלהם הלומדים בארה"ב, כדי לגנוב סודות צבאיים וסודות הייטק מבתי ספר ומרכזי מחקר, אשר ממומנים על ידי משלמי המסים בארה"ב.

*- נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא סין, שי ג'ינפינג, אישרו כי הם פועלים יחד כדי לפתור את המשבר בסוריה.

?במסיבת עיתונאים משותפת ביום רביעי לאחר חתימת מספר הסכמים, אמר הנשיא פוטין כי רוסיה וסין פועלות יחד כדי להגיע להסדר במשבר בסוריה, ואף אישר כי שתי המדינות זהות או דומות מאוד לגבי הנושאים הבינלאומיים הדחופים ביותר.

*- רשת רכבות המחברת בין ביירות בלבנון לבין דמשק בסוריה, מושכת את תשומת הלב של סין.

?גורמים רשמיים מדברים בין סין ללבנון, על מנת לחדש את רשת הרכבות הלאומית של לבנון – חיבור ביירות וטריפולי לדמשק הסורית – הם הדוגמה האחרונה למעורבות הכלכלית של סין במזרח התיכון.

?השקעה בתשתית צפויה למלא תפקיד חשוב בצמיחה הכלכלית של לבנון.

?סין מתמקדת יותר ויותר בהפיכת האזור לאזור כחלק מיוזמת החגורה והדרך.

?שיקום הרכבת מלבנון לסוריה, יעלה כ -200 מיליארד דולר על פי הערכות הבנק העולמי.

?"אנחנו מוכנים לתמוך בלבנון בידע הטכני שלנו, אבל אנחנו מעוניינים יותר לחבר את ביירות לטריפולי, טריפולי לחלב, חלב לדמשק וכן הלאה", אמרה אליאנה אברהים, נשיאת האיגוד מדינות ערב סין, כדי לקדם את תרבות השינוי המסחרי.

? נכון להזכיר כאן גם את תשתיות הרכבת המתוכננות להיות מחודשות בין איראן לעיראק וסוריה, כמו כן לאחרונה בעיקר בביקור זריף בפקיסטן תחודש גם הרכבת מפקיסטן לאיראן. גם טורקיה הודיעה על חידוש הרכבת בינה לאיראן.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה