מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 2-6-2019

*- איראן: ארצות הברית לא ראויה לשיחות עם איראן, אמר מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, אשר דחה את האפשרות לשיחות בין איראן לארה"ב.

?לדבריו, לפני שמדברים על שיחות עם איראן, על הממשל בארה"ב לפצות על הפרת התחייבויות ועל הנזק שנגרם לאיראן.

?גורמים רשמיים בארה"ב מאמינים כי השיחות הן חלק ממערכת הלחצים שלהם, ולא פתרון אפשרי לבעיות, הוסיף שמח'אני.

*-הצבא הסורי שלח ציוד צבאי לאזור הגולן והכריז על מצב כוננות מלאה לאחר שישראל שלחה לאזור החיץ בגולן טנקים.

?האתר בשפה הערבית של סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק דיווח, כי הצבא הישראלי הפר את הסכם ההתנתקות שנחתם על ידי האו"ם ב -1974.

?ספוטניק הצביע על תנועות של הקואליציה לעבר הגולן, במקביל לתנועות הטנקים הישראליות כדי למנוע עימותים בין הצבא הסורי לכוחות הישראליים, הצבא הסורי שיגר שיירות צבאיות חדשות לגולן ושם את כוחותיו בכוננות מלאה.

*- האחים המוסלמים קראו "לפעולה דחופה" כדי לפתור המשבר המתמשך ביחסים הבין-ערבים והביעו את דחייתתם ל"עסקת המאה".

?האחים המוסלמים הצהירו את הדברים בהצהרה, אשר פורסמה ביום שישי לאחר שלוש ועידות חירום, שהתקיימו השבוע בסעודיה על ידי הליגה הערבית.

?בהצהרה אמרו האחים המוסלמים כי כינוס הועידות "באווירה סוערת מאיימת על עתיד האזור ויוצרת סדקים חסרי תקדים בעולם הערבי".

?הארגון דחק במנהיגים אשר השתתפו בועידות "כדי לצמצם את הפער המתרחב בין המשטרים [הערבים] לעם שלהם, באמצעות פתיחת הדלת לחירויות רבות יותר".

?האחים המוסלמים קראו "לחיסול הקרעים בין מדינות ערב, בייחוד אלה הנגרמים על ידי משבר המפרץ המתמשך".

?האחים המוסלמים גם קראו לפיוס בין פלגים הפלסטינים, במטרה "לממש את זכותו של העם הפלסטיני למדינה עצמאית שבירתה ירושלים".

*- סוריה דחתה את מה שהוזכר בהצהרה הסופית על התערבותה של איראן בסוריה, אשר פרסמה ועידת החירום הערבית שהתקיימה בסעודיה.

?"ההצהרה עצמה היא התערבות לא מקובלת בעניינים הפנימיים של סוריה", אמר גורם רשמי במשרד החוץ הסורי.

?הוא הוסיף כי נוכחותה של איראן היא לגיטימית, משום שהיא באה לבקשת ממשלת סוריה ותורמת לתמיכה במאמצים של סוריה במאבק בטרור, אשר נתמך על ידי חלק מהמשתתפים בפסגה בסעודיה.

*- נסראללה הזהיר ביום שישי כי אם ארה"ב תלחם עם איראן, כל המזרח התיכון "יתפרץ", וישראל וסעודיה ייפגעו.

?"כל הכוחות והאינטרסים של ארה"ב באזור יושמדו, וישראל וסעודיה ישלמו את המחיר", אמר חסן נסראללה.

?נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "הממשל שלו והמודיעין שלו יודעים היטב שכל מלחמה באיראן לא תישאר בגבולותיה של איראן", אמר ראש ארגון חיזבאללה והוסיף כי "כל מלחמה באיראן פירושה שכל האזור יתפרץ".

?"יש לנו מספיק טילים מדויקים בלבנון, כדי לשנות את פני האזור", אמר נסראללה.

?"ישראל חזקה אבל עכשיו היא בנקודת התורפה שלה. הישות הציונית מפחדת מטילים מעזה, מלבנון, מסוריה, מעיראק ומאיראן, הישראלים סובלים מקרעים בכל התחומים וחסרים מנהיגות".

*- ארצות הברית הזהירה את סין ביום שבת, מפני איום על ריבונות שכנותיה ואמרה כי ארה"ב תשקיע בטכנולוגיה צבאית חדשה בחמש השנים הקרובות, כדי לשמור על יציבותה של אסיה.

?ארה"ב וסין מתחרות על השפעה באזורים, כגון ים סין הדרומי, חצי האי הקוריאני ומצרי טייוואן.

?"סין יכולה וצריכה להיות בקשרי שיתוף פעולה עם שאר חלקי האזור, אבל ההתנהגותה המשחיתה את הריבונות של האומות ומעוררת חוסר אמון בכוונותיה של סין חייבת להסתיים", אמר פטריק שנהאן, שר ההגנה של ארה"ב.

*- סין הזהירה את ארה"ב שלא לזלזל בנחישותה
להגן על ריבונותה, כאשר מפקד הפנטגון בפועל האשים את סין בערעור היציבות האזורית ודרש מבעלי ברית להגביר את תקציבי הביטחון שלהם.

?על רקע מתחים חסרי תקדים בין ארה"ב לסין, שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן, קיים שיחות קצרות עם שר ההגנה של סין, ווי פנגה, ביום שישי בסינגפור, כדי לדון בסוגיות ביטחוניות.

?סין ניצלה את ההזדמנות כדי לטעון כנגד המשטים החוזרים ונשנים של ארה"ב בדרך מיצרי טייוואן, וקראה לארה"ב לציית ל'עיקרון סין הסינית" הרואה באי חלק אינטגרלי מהיבשת.

?"סין מתנגדת בתוקף לסדרת הפעולות השליליות האחרונות של ארה"ב בסוגיית טייוואן", אמר דובר משרד ההגנה הסיני, קולונל וו צ'יאן.

?"ארה"ב לא צריכה לזלזל בנחישותה וביכולתה של סין לשמור על ריבונותה הלאומית ועל שלמותה הטריטוריאלית".

*- חברת הדואר הבריטית, רויאל מייל, הודיעה כי היא חידשה את שירותי הדואר לאיראן לאחר יותר מחודש.

?שגריר איראן בבריטניה, חמיד באיידינג'אד, אמר כי בתחילה יימסרו החבילות המעוכבות ללקוחות, כך שהחברה תוכל לשוב לשיתוף פעולה מלא עם איראן בדיוק כמו בעבר.

?החברה הבריטית עצרה את אספקת חבילות הדואר לאיראן בתחילת חודש אפריל, בתואנה של הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב נגד איראן.

?בעקבות ההחלטת חברת הדואר הבריטית, דנה איראן בנושא עם שלטונות בריטניה ושלחה מכתב מחאה למשרד החוץ הבריטי.

?לדברי שגריר איראן בבריטניה, החברה שינתה את החלטתה לעצור חבילות דואר לאיראן לאחר שאיראן איימה לתבוע את החברה.

*- ג'ון בולטון: ארה"ב רוצה שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי.

*- שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי הוא לא הגן על ישראל.

?"כמה שליטים ערבים מאמינים שאם יעקבו אחר נתניהו, הם יוכלו להשיג את האשליות שלהם. אבל נתניהו לא הגן על ישראל, למרות כיפת ברזל, אז איך הוא יכול להגן עליהם?"

*- רוסיה אומרת שארה"ב מתנהגת כמו "בזמנים של המערב הפרוע" ביחס לנורד סטרים 2

?"במקום תחרות הוגנת על נורד סטרים 2, ארה"ב מעדיפה לפעול באירופה כמו בימי המערב הפרוע, הם מראים את הרובים שלהם ומבקשים מאירופה שהם יקנו גז מארה"ב, ולא משנה שזה יהיה לפחות ב-30% יקר יותר מאשר הגז הרוסי", אמר דובר הקרמלין, פסקוב.

*- דובר משרד החוץ של איראן, סייד עבאס מוסוי, הדגיש את הנכונות של ארצו לשיחות עם כל מדינות העולם, אך בינתיים, ממשל טראמפ הוא יוצא דופן, שכן הוא כבר ביטל את העסקה הגרעינית.

?"כאן באיראן, הרפובליקה האיסלאמית, הדיפלומטים שלה, הממשלה, הרשות השופטת, הפרלמנט שלנו ואנשי צבאנו, בראשות המנהיג העליון, מסכימים עכשיו כי בלחץ (של ארה"ב) אין מקום לשיחות (עם וושינגטון)"

?הוא הזכיר כי האייתוללה חמינאי אמר, כי "אין זה אומר שאיננו מדברים ואיננו מקיימים אינטראקציה עם האיחוד האירופי, סין, רוסיה ומדינות המפרץ הפרסי".

?מוסוי הדגיש כי "הדרך הקשה היא הבטוחה ביותר", ואמר: "טראמפ עזב את שולחן המשא ומתן ואינו יכול לשאת ולתת על האינטרסים של האומה האיראנית (תחת הסכם הגרעין), הוא אינו כשיר למו"מ עם איראן".

?באותו הקשר, שר החוץ של איראן, זריף, אמר בראיון לטלוויזיה האיראנית הדוברת ערבית, אל-עלאם, כי "כבר אמרנו שאנחנו לא זקוקים למגשר", והוסיף: "ארה"ב פתחה במלחמה כלכלית נגד העם שלנו, זה צריך להיפסק, בכל פעם שמשטר המדיניות של ארה"ב ישתנה, אז גם האווירה תשתנה".

?יתר על כן, זריף האשים את ארצות הברית ב"הפגנה של העמדת פנים שהיא מוכנה לשיחות עם איראן."

?היועץ הבכיר של זריף, סאברי אנצארי, אמר באותו הקשר בראיון לערוץ הטלוויזיה "אל-עלאם", כי "אין שום סימן לרצון או נכונות של ארה"ב להתקדם לקראת הפחתת המתחים, והוסיף כי ארה"ב רק מעמידה פנים עם "כמה תיאוריות" במשא ומתן.

*- שגריר איראן בלונדון, חמיד באיידינג'אד, אמר כי ארה"ב וישראל פתחו בתעמולה נגד תוכנית הטילים של איראן, משום עוצמת ההרתעה הגבוהה של איראן, והזכיר כי מדינות אזוריות אחרות מייצרות גם טילים ארוכי טווח.

?"המידע על תוכניות הטילים של המדינות האזוריות, מראה כי למרות המחלוקות התעמולתיות בנוגע לתוכנית הטילים של איראן – ערב הסעודית, ישראל, מצרים ואפילו איחוד האמירויות פיתחו עשרות שנים תוכניות טילים נרחבות מאוד, בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות ויצרו טילים ארוכי טווח, כתב שגריר איראן בלונדון בחשבון טוויטר שלו ביום שבת.

?"לכן, תוכנית הטילים של איראן היא לא תוכנית הטילים הבליסטיים היחידה באזור", הוא הוסיף.

?הוא הוסיף כי הסיבה לחששות העיקרית של ארה"ב, ישראל ובעלות בריתן האזוריות, בנוגע לתוכנית הטילים של איראן, היא ה"טבע", וה"גיוון", במפרטים המתקדמים ו "כוח ההרתעה הגבוה" מה שהופך את האיומים הצבאיים נגד איראן מאוד יקרים ובעלי קושי להשיג אותם.

?בהקשר זה, ציין מפקד חיל הים של איראן, חוסיין קנזאדי, את כוח ההרתעה הגבוה של ארצו, ואמר כי אויבים אינם מעזים לפתוח במלחמה נגד איראן.

?"אם נבחן את האווירה והביטחון המורכבים של ימינו, נראה כי האויב הציב את כל כלי המלחמה בקרבת גבולות הרפובליקה האיסלאמית, אך המנהיג העליון של המהפכה האסלאמית (איתאללה סייד עלי חמינאי) אומר בתקיפות כי אין מלחמה", אמר מפקד חיל הים של איראן.

?"זה מראה כי ידו של המנהיג על העליונה במודעות ובמידע על כוח ההרתעה של הרפובליקה האיסלאמית נגד אויבים, והכוחות המזויינים של הרפובליקה האסלאמית ממלאים תפקיד חלוצי בהרתעה זו", הוא הוסיף.

?מפקד חיל הים של איראן גם אמר, כי ההתעצמות הצבאית של ארה"ב באוקיינוס ​​ההודי הצפוני, נועדה רק לבצע מעשה של אימה והפחדה, אך ללא הועיל.

*- שגריר איראן בטורקיה, מוחמד פאראזמאנד, הודיע ​​כי איראן וטורקיה פועלות על ערוץ של מנגנון פיננסי כדי לעקוף את הסנקציות החד-צדדיות של ארצות הברית במטרה למנוע את נפילת הסחר הדו-צדדי בין קורבנות לשחקנים אזוריים.

*- בכיר בצבא סין אמר כי הפעולות של ארה"ב בטייוואן ובדרום סין מאיימות על יציבות האזור, סין גם דחתה את האשמותיו של שר ההגנה האמריקני, פטריק שנהאן, כי סין מהווה איום על מזרח אסיה.

?שאו יואן-מינג, בכיר בצבא השחרור העממי של סין, אמר את הדברים בשבת לאחר נאומו של שנהאן בפורום ההגנה בסינגפור.

?"הוא (שנהאן) הביע דעות לא מדויקות וחזר על שירים ישנים בנושאי טייוואן וים סין הדרומי", אמר שאו לעיתונאים והוסיף כי "זה פוגע בשלום והיציבות האזוריים".

?שאו הדגיש, כי סין תגן על הריבונות שלה בכל מחיר אם מישהו ינסה להפריד את טייוואן משטחה.

?סין רואה את האי הנשלט על ידי שלטון עצמאי כפרודיה בוגדנית ולא שוללת את השימוש בכוח כדי להחזיר את האי, הוא אמר.

?"סין תצטרך להתאחד מחדש", אמר שאו והדגיש כי "אם מישהו רוצה להפריד את טייוואן מסין, הצבא הסיני ישמור על הריבונות של המדינה בכל מחיר".

?שנהאן אמר לנציגי פורום ההגנה מוקדם יותר בשבת כי ארצות הברית לא תצעד "על קצות האצבעות" סביב ההתנהגות הסינית באסיה.

*- גורמים ביטחוניים בארה"ב רואים יותר ויותר את רוסיה וסין – בנפרד ויחדיו – כאיום על ביטחון ארה"ב, אמר מנהל הסי-איי-אי לשעבר ומזכיר ההגנה ליאון פאנטה.

?"מה שאני רואה בשתיים מהיריבות החזקים ביותר שלנו [רוסיה וסין], אשר פועלות כעת יחדיו כדי לנסות לערער את היציבות בארצות הברית", אמר מזכיר ההגנה.

?הוא הוסיף כי "זה לא כמו להתעסק עם איזה אומה סוררת".

?"יש להם יכולות סייבר גדולות. יש להם יכולות בחלל ובטילים. לשתיהן יש יכולות צבאיות חזקות מאוד", אמר מזכיר ההגנה של ארה"ב.

?"שיתוף הפעולה שלהם על מנת לעשות שימוש בחלק מהיכולות האלה נגד ארה"ב – זה רגע מסוכן מאוד עבור ארצות הברית של אמריקה", אמר מזכיר ההגנה של ארה"ב.

?נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הדגישו את שיתוף הפעולה החדש שלהם באמצעות צעדים קטנים (אכילת פנקייק ביחד) ותרגילים משמעותיים (תרגילים צבאיים משותפים ומערכת נפט וגז מקושרת).

?שתי המדינות סובלות ממכות כלכליות חמורות מהסנקציות ומהתעריפים של ארצות הברית, וכתוצאה מכך חולקות תשוקה עמוקה ונכון לעכשיו הן מאתגרות את הסדר העולמי בראשות ארה"ב.

*- מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר באיראן, מחסן רזאיי, אמר כי בוודאות איראן תביס בסופו של דבר את הסגר הכלכלי שהטילה ארה"ב.

?"יש פוטנציאל גדול לאיראן שיופעל על ידי המצור הכלכלי הזה ואנחנו נעבור בגאווה את המצב הנוכחי", אמר רזאי.

?בהתייחסות שלו לצעדים האנטי-איראניים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הוא אמר כי התגובה של האומה האיראנית למהלכים כאלה היא "התנגדות".

?רזאי אמר גם כי הבית הלבן מהסס ליישם את התוכניות שלו נגד איראן בגלל "הבעיות החמורות" אשר יופיעו.

?"טבעה של ארה"ב זה שקרים ותעתועים", הוא אמר והוסיף כי "היא עשוייה לנסות לכסות את הכוונות שלה על ידי ציפוי הומניטרי, אבל טבעה של ארה"ב מבוסס על שקר ותעתוע".

?רזאי אמר כי טראמפ הבין שהמדיניות שלו כלפי איראן מוטעית, וכי הוא יתחרט על החלטותיו בעתיד.

*- מקור ישראלי בכיר גילה כי אבו דיס תהיה בירתה של כל מדינה פלסטינית עתידית תחת "עסקת המאה".

על פי דיווח של העיתון הישראלי "מקור ראשון" , נערכות בימים אלה הכנות חד-צדדיות על אבו דיס – מחוז ירושלים הנמצא מחוץ לגדר ההפרדה – לרשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית צפויה לדחות את הצעד הזה.

*- הרשות הפלסטינית שיבחה בשבת את המנהיגים הערביים והמוסלמים, על התמיכה שלהם בפלסטינים בהתמודדות שלהם עם הממשל בארה"ב וישראל.

?הרשות הפלסטינית אמרה כי המנהיגים שנפגשו בסעודיה בסוף השבוע "תמכו" בעמדה הפלסטינית ו"שלחו מסר חד וברור לממשל בארה"ב ושל ישראל כי הדרך היחידה להשיג שלום צודק וכולל, היא באמצעות החלטות בינלאומיות", אמר נביל אבו רודיינה, דובר הנשיאות של הרשות ברמאללה.

?"כל אחד חייב להבין שבשביל שלום יש רק דרך אחת ברורה והכתובת שלה היא ההנהגה הלגיטימית של העם הפלסטיני, ולא עסקאות מזויפות או תוכניות כלכליות שלא שווה את הדיו אשר כותב אותם".

?אבו רודיינה, אמר כי הרשות הפלסטינית "לא נתנה מנדט למישהו לדבר בשמה ובשם העם הפלסטיני. לא נקבל כל עסקה או ועידה שמטרתם לערער את זכויות עמנו"

?דובר הרשות הפלסטינית התייחס לפסגות שנערכו בסעודיה בסוף השבוע, על ידי המועצה העליונה לשיתוף פעולה במפרץ (GCC).

?"ההחלטות של פסגות אלה הן ניצחון לעמדה הפלשטינית", הוסיף אבו רודנה.

?נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר בנאומו בפני ועידת OIC כי הפלסטינים "לא ימכרו את ירושלים ולא יוותרו על עקרונותיהם וזכויותיהם הלאומיות".

?הפלסטינים, לדבריו, יישארו איתנים על אדמתם, לא ישתחוו לאיש מלבד אלוהים, וימשיכו במאבק עד שיגיעו ליעדיהם הלאומיים".

?עבאס אמר כי הפלסטינים עומדים בפני "שלב קשה מאוד, והדבר עשוי להביא את הפלסטינים לקבל החלטות גורליות".

?הוא האשים את הממשל בארה"ב ב"עידוד" ישראל לפעול כמדינה מעל למשפט הבינלאומי, ו"לנקוט שורה של צעדים תוך הפרת הלגיטימציה הבינלאומית".

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה