מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 31-5-2019

*- סין מעכבת רכישות של פולי סויה מארצות הברית, בעקבות מלחמת הסחר ההולכת וגוברת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

*- ארצות הברית שלחה 900 חיילים לסעודיה וקטאר בין עקב האיום מאיראן, הודיע מזכיר ההגנה של ארה"ב, פטריק שנהאן, ביום רביעי.

*- טורקיה שוקלת לפרוס את מערכות ההגנה מפני טילים S-400 של רוסיה בחוף הדרומי שלה, זאת במטרה להגביר את היכולת הצבאית שלה במזרח הים התיכון, תוך התגברות המתיחות על משאבי הגז הטבעי, כך דיווחו היום מקרות בטורקיה.

*- שר החוץ הסעודי, ד"ר אבראהים בן עבד אל-עזיז אל-אסף, אמר כי הקונפליקט הישראלי-פלסטיני נותר אתגר מרכזי בפני האומה האסלאמית, ואישר שהבעיה הפלסטינית היא בראש סדר העדיפויות של סעודיה עד אשר הפלסטינים יקבלו את מלוא זכויותיהם ויקימו את מדינתם העצמאית עם ירושלים המזרחית כבירתה.

?"הקונפליקט עם ישראל הוא האתגר החשוב ביותר העומד בפני האומה האסלאמית", הוא ציין, בהצהרת שרי החוץ של ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי (OIC), שהתקיימה היום בג'דה.

*- אמריקה ובעלות בריתה במזרח התיכון מתכננות להציג ראיות לשיתוף פעולה איראני בהתקפות על מיכליות נפט במפרץ למועצת הביטחון של האו"ם, על פי היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון .
ככל הנראה הראיות יוצגו בביקור טראמפ בלונדון שבוע הבא.

*- מנהיג החמאס, יחיא סינואר, איים היום על "יום ירושלים" וניצל את ההזדמנות לדחות את תוכנית השלום של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ופסגת בחריין.

?"טראמפ רוצה למכור את ירושלים לציונים בלי לשלם מחיר", אמר סינואר.

?"אני מתקשר אליו מכאן ואומר שאני והעם הפלסטיני נפגין לאורך הגדר ביום ירושלים במספרים שלא נראו קודם לכן".

?סינוואר איים לתקוף את תל אביב וערים אחרות בכוח כפול אם "האויב יעז לתקוף שוב".

?"פיתחנו את היכולות שלנו, וגם קיבלנו תמיכה כספית וצבאית מאיראן", אמר סינואר.

?"אנחנו נמשיך ונשפר את היכולות שלנו, אם איראן לא הייתה תומכת בנו בשנים האחרונות, לא היינו משיגים את מה שהשגנו".

*- למרות פתיחת מערכת בחירות חדשה בישראל, ממשל טרמפ יקיים בסוף חודש יוני עם ועידת בחריין, כדי לפרוס את החלק הכלכלי של תוכנית השלום במזרח התיכון, כך אמר היום (יום ה ') גורם אמריקני.

?הגורם אשר דיבר בעילום שם, אמר כי המרכיב הפוליטי בתוכנית המתמודדת עם הנושאים המרכזיים בלב הסכסוך הישראלי-פלסטיני ישוחררו "כאשר העיתוי נכון".

*- גורמים רשמיים בסין אמרו ביום חמישי, כי המאמצים של ממשל טראמפ בהחרפת סכסוך הסחר בין שתי המדינות הוא "טרור כלכלי".

*- חמאס החליט לאסור על חלוקת העיתון היומי של הרשות הפלסטינית "אל-חיאת אל-ג'דידה" ברצועת עזה בשל "הסתה וחוסר שביעות רצון" בקרב הפלסטינים.

*- משלחת תנועת הפת"ח של פלסטין ביום רביעי הגיעו לרצועת עזה בהנהגת החמאס כדי לדון בסיכויי בפיוס הפנים-פלסטיני, דווח באנאדולו.

על פי לשכת התקשורת של הפתח, המשלחת – שכללה את חברי הוועד המרכזי של פתח, רוחי פתוח ואיסמעיל ג'בר – נכנסה לשטח המצור דרך מעבר הגבול של בית חאנון.

*- על פי מקור בכיר ברשות הפלסטינית, הבחירות החדשות של ישראל, המתוכננות כיום ל -17 בספטמבר, ידחו את הצגת תוכנית השלום במזרח התיכון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עד לאחר הבחירות של שנת 2020 בארה"ב, ובכך שולחת את התוכנית ל"פח האשפה של ההיסטוריה".

*- טראמפ אמר ביום חמישי כי הוא יתן הצהרה "דרמטית" לגבי הגבול הדרומי של המדינה עם מקסיקו, או מאוחר יותר ביום חמישי או ביום שישי.

?הוא אמר לכתבים כי ההצהרה תהיה הגדולה ביותר שלו על הנושא עד כה, ותיהיה על האנשים החוצים את הגבול באופן בלתי חוקי.

?"זו תיהיה הצהרה של הליגה הגדולה, אנחנו הולכים לעשות משהו מאוד דרמטי בגבול," אמר טראמפ והסיף כי זה לא יהיה סגירת הגבול.

*- שר החוץ הסעודי אבראהים אל-אסף קרא היום לאומות האסלאם להגיב על חשד לתוקפנות איראנית באזור באמצעות "כל האמצעים של כוח ותקיפות".

*- הטליבאן מצפה שארה"ב תודיע על מועד נסיגת הכוחות מאפגניסטן בסבב השיחות הבא, כך אמר דובר התנועה, מחמד סוהיל שאהין, ברוסיה.

?"קביעת תאריך הנסיגה תיצור אפשרות להסדר המשבר באפגניסטן", אמר שאהין.

*- איראן: מזכ"ל מועצת שומרי החוקה, איתאללה אחמד ג'נתי, אמר היום (יום ה ') כי "יום ירושלים הבינלאומי" יביא לקריסת המשטר הציוני.

? "שיעור גדול של אנשים במהלך יום ירושלים, המתקיים מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן הקדוש במדינות רבות בעולם לתמיכה בעם הפלסטיני, מבטאת את קריסת המשטר הישראלי".

?על האומה האצילית של איראן לדעת ש"יום קודס" אינו שייך רק לאיראן ולאנשי מדינה זו, אלא הוא שייך לכל שוחרי החופש והמדוכאים בעולם, הדגיש איתאללה ג'נתי.

*- רק יום אחד לאחר שרוסיה ונורווגיה השלימו תרגיל משותף של משמר החופים בים "ברנטס", הצי הצפוני של רוסיה שולח משט רב עוצמה לים הארקטי.

?רוסיה שולחת משט של יותר מ -15 כלי שיט, מספר צוללות וספינות תמיכה, כמו גם מטוסים ומסוקים, יקחו חלק בתרגיל.

*- תרגילים צבאיים משותפים של קפריסין וישראל "ג'ייסון" ו"ניקוקליס-דוד", שהתחילו ב -20 במאי, הושלמו בהשתתפות יחידות מבצע מיוחדות משתי המדינות, כמו גם נכסי קרקע ואוויר.

*- שגריר סין באיראן, פאנג סן, הדגיש כי ארה"ב מאבדת בהדרגה את כוחה, ואמר כי עתיד טוב ממתין ליחסים בין איראן לסין.

*- המשקיעים הסינים בוחנים מאות חידושים ישראליים

?למעלה מ -100 יזמי היי-טק ישראלים מציגים את החידושים שלהם, בפגישות חד- פעמיות עם כ-1,000 משקיעים פוטנציאליים מסין בכנס השנתי של GoforIsrael China-Israel, אשר נערך בסין.

?ההמצאות מישראל כוללות תחומים כגון: טכנולוגיות ייצור מתקדמות, טכנולוגיות מידע, מדעי החיים, טכנולוגיות מים, טכנולוגיה נקייה, הדברה, אנרגיה ועוד.

*- הבית הלבן: בחודש יוני ייפגשו בירושלים היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, וראש המועצה הרוסית למועצת הביטחון ניקולאי פאטרושב, כדי לדון בסוגיות ביטחון אזוריות".

*- סעודיה מארחת היום (ה ') מנהיגים של מדינות ערביות כדי לדון בביטחון במזרח התיכון, שכן היא מבקשת לגייס תמיכה משכנותיה בין המתחים עם איראן היריבה.

*- סין: ארצות הברית "משחקת באש" עם התמיכת העצמית שלה בטיוואן, כך נמסר ביום חמישי, בהערות זועמות לפני הפגישה בין שר ההגנה הסיני, ווי פנגה, ומזכיר ההגנה בפועל של ארצות הברית, פטריק שאנהן.

*- ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים באיראן, מוחמד באקרי, אמר כי יש לו את כל הביטחון שהסרבנים הציוניים בפלסטין יסולקו וכי פלסטין "העצמאית והאדירה" תחודש.

?בהצהרה אשר פורסמה ביום רביעי לפני יום ירושלים הבינלאומי, אמר באקרי כי העם באיראן ישתתף שוב בעצרות ענקיות ביום שישי, כדי להוכיח שהסיבה לפלסטין ואל-קודס אינה נגמרת וכי כובשי פלסטין נידונו להיכשל בחסד האל.

?שחרור השטחים הכבושים וחזרתם של העקורים הפלסטינים ירפא את פצעיו של המוסד הראשון של המוסלמים ויחיה מחדש את פלשתין.

?הוא הדגיש את הנחישות של הקהילה האיסלאמית לחזק מחדש את הנאמנות שלהם ליעדים בפלשתינה.

*- רוסיה אינה סומכת טענותיו של היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אשר הצהיר כי איראן "כמעט בוודאות" מאחורי ההתקפה האחרונה על מכליות נפט באיחוד האמירויות.

?רוסיה מכנה את הצהרתו של בולטון, כניסיון של ארה"ב להטיל את דעתה על העולם כולו, כך אמר סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבאקוב.

?"אנחנו לא יכולים לקחת את מה שאומרים העמיתים שלנו בארה"ב כמובן מאליו", אמר ריבקוב בראיון לספוטניק.

?"ראינו אינספור מצבים שארה"ב התאימו עובדות או אירועים מסוימים לפקודות פוליטיות ולאמונות הלאומיות הצרות שלהם, לגבי מה שקורה ואיך זה קורה, ואיך צריך לעשות משהו.

?סגן שר החוץ הדגיש, כי הצהרות כמו אלו של בולטון אינן מקדמות נורמליזציה, אלא רק מגבירות מתחים.

?"המדיניות הזו [של ארה"ב] מסוכנת במיוחד במזרח התיכון, ולכן נמשיך במאמץ רגוע כדי להבטיח שההיגיון ישתלט בסופו של דבר על העימות, ויפנה את מקומו לגישה הגיונית יותר, בעוד שהפקידים האחראים יעסקו בדיפלומטיה ולא בתעמולה", אמר ריאבקוב.

*- ארה"ב מתכוונת להמשיך ללחוץ על איראן, כדי לאלץ את המשטר באיראן לנהל משא ומתן על הסכם כולל חדש, אשר יחליף את עסקת הגרעין משנת 2015, אמרה דוברת משרד החוץ בארה"ב, מורגן אורטגוס.

?לדבריה, ארה"ב תמשיך להפעיל לחץ מרבי על המשטר באיראן כדי לנהל את מדיניות החוץ ההרסנית של איראן ולחייב את המשטר לנהל משא ומתן על עסקה חדשה ומקיפה.

*- סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, אמר כי ארה"ב מפעילה לחץ על איראן במטרה "לסחוט" את המדינה, והוסיף כי ארה"ב אינה נראית כנה בהצעה שלה לעסוק בדיאלוג עם איראן.

?בראיון לעיתון הרוסי "רוסיסקאיה גאזטה" אשר פורסם ביום רביעי, התלונן ריבקוב על כך שארה"ב רק מגבירה את לחץ שלה נגד איראן, מבלי לספק "אופציות חלופיות" עבור הרפובליקה האסלאמית.

?"אנחנו יכולים לראות את הלחץ החמור של ארה"ב כלפי איראן ואת הניסיונות לסחוט את המדינה הזאת", הוא אמר.

?"עם זאת, אין סדר יום חיובי וארצות הברית אינה מציעה אפשרויות חלופיות. הם רק מצהירים, כולל ברמה הגבוהה, שהם פתוחים לדיאלוג. אבל זה לא בסיס לשיחות אמתיות".

?אם ארה"ב מוכנה לנהל שיחות עם איראן, היא צריכה להציע הצעות על מה שהיא מוכנה להציע לאיראן בתמורה לדיונים.

?במקום אחר בראיון, הזהיר ריאקובוב מפני ההשלכות של התחזקות הכוונות של איראן לסגת מעסקת הגרעין.

?"זה עשוי לסלול את הדרך לקריסה של הסכם הרגעין ולהופעה של מצב כאוטי, שבו הסיכונים של עימות צבאי יגדלו עוד יותר", אמר סגן שר החוץ הרוסי.

?ביום רביעי נפגש סגן שר החוץ הרוסי עם סגן שר החוץ האיראני באיראן כדי לדון בגורל של הסכם הגרעין.

?לאחר הפגישה, אמר ריבקוב כי איראן ללא ספק תנקוט צעדים חדשים כדי להשעות את התחיבויותה מהסכם הגרעין, אלא אם כן תשוחזר העסקה אשר נחתמה עם אובמה ועוד מעצמות.

*- בהצהרה משותפת של רוסיה וסוריה, הן קראו לקהילה הבינלאומית ללחוץ על נסיגת הכוחות של ארה"ב מסוריה.

?בהצהרה הם כינו את העיסוק של ארה"ב בסוריה כבלתי חוקי, וקראו לארה"ב לסגת למען העם שנלכד במחנה אל-רוקבאן.

?סוריה ורוסיה קראו יחד לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ארה"ב, ולהכריח אותה להוציא את הכוחות שלה מסוריה בהקדם האפשרי.

?"הקהילה הבינלאומית, סוכנויות האו"ם וארגונים הומניטארים בינלאומיים, צריכות לאמץ עמדה עקרונית כדי להשפיע על ארה"ב לפתור את הסוגיה של נסיגת הכוחות הכובשים מסוריה בהקדם האפשרי".

?שתי הוועדות הצהירו מחדש כי "הכוחות של ארה"ב, הכובשים אדמות בסוריה, נכנסו באופן בלתי חוקי לסוריה וכי הנוכחות שלהם מעכבת את המאמצים הננקטים להחזרת החיים הנורמליים לסוריה, והם מהווים מכשול המעכב יציבות בדרום-מזרח סוריה.
מה שגורם למצב קטסטרופלי לתושבי מחנה אל-רוקבאן, המוחזקים בכוח על ידי קבוצות טרור בשליטת ארה"ב".

*- מפקד הפנטגון: איראן עדיין מהווה איום על הכוחות של ארה"ב

?איראן וארגוניה האזוריים מהווים איום פעיל על הכוחות במזרח התיכון, כך אמר שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן ,

?הוא הדגיש כי האמצעים וההגבלות של ממשל טראמפ לא הצליחו לגרום עד כה לשינויים בהתנהגות של איראן.

?בהתייחסות שלו לכתבים בדרכו לאסיה, אמר שנהאן כי המהלכים האחרונים של ארה"ב, הצליחו להדוף התקפה ספציפית על הכוחות של ארה"ב, אך האיום מאיראן נותר.

?שנהאן לא הוסיף שום מידע חדש על האיומים, אלא רק אמר כי פקידי הפנטגון מאמינים שאיראן עדיין מהווה סכנה ממשית לכוחות של ארה"ב.

?"אני לא רואה שינוי בהתנהגות כלשהי, אני חושב שהמצב עדיין נשאר מתוח. זו סביבה של איום גבוה".

?"האיום האיראני על כוחותינו באזור נשאר", הוא הדגיש.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה