מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 30-5-2019

*- כל תוכנית הנשק להשמדה המונית של צפון קוריאה מפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אמרה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ביום שלישי, כשנשאלנ על שיגור טילים של צפון קוריאה.

?"אני חושבת שכל תוכנית הנשק להשמדה המונית של צפון קוריאה, מתנגשת עם החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, אבל מה שארה"ב מתמקדת בו כאן, היא מנסה לנהל מו"מ לסיום בשלום של תוכנית הנשק להשמדה המונית של צפון קוריאה", אמרה דוברת מחלקת המדינה מורגן אורטגוס אמר לכתבים.

*- על פי הדיווחים, קבוצות של גולים ונצואלים יוצרות מיליציות חמושות בקולומביה ואומרות שהן מתכוננות להשיק התקפות מעבר לגבול כדי להפיל את ממשלתו של הנשיא ניקולאס מדורו בקראקס.

*- סגן שר החוץ של איראן, סייד עבאס עראקי, אמר כי העדיפות של איראן למשא ומתן עם שכנותיה, ולא עם ארצות הברית.

?הוא אמר את הדברים בפגישת יום שלישי עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ הקטרי, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני.

?סגן שר החוץ האיראני אמר, כי המדיניות של ארה"ב להפעיל לחץ מרבי ולנהל מלחמה כלכלית על איראן ואמר כי לא ניתן להקים ביטחון מלא באזור, אלא אם כן ייקבע הביטחון הלאומי של כל מדינות האזור והאינטרסים הכלכליים שלהן יאובטחו.

?"איראן תמיד ביצעה את תפקידה בהקמת הביטחון האזורי, אבל ארה"ב, המשטר הציוני והמדינות המלוות אותן חייבות לקחת אחריות על השלכות המעשים שלהם באזור", הוא הדגיש.

*- היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, אמר כי ההתקפות על מיכליות הנפט מול חופי איחוד האמירויות החודש, היו עבודה של "מוקשים ימיים כמעט בוודאות מאיראן".

*- משרד ההגנה של איראן שב והדגיש את התמיכה בהתנגדות של הפלסטינים נגד המשטר הישראלי, ואמר כי ההתנגדות לא תיחלש עד שתשמיד את כל הכובשים.

?בהצהרה אשר פורסמה ביום רביעי להנצחת יום ירושלים הבינלאומי, אמר משרד הביטחון באיראן כי "ההתנגדות לכיבוש [הישראלים] הייתה מושרשת עמוק בדור הצעיר של פלסטין, והיא תמשיך את שנות ה -70 שלה בדרך להשמדתם המוחלטת של הכובשים".

?הפלסטינים הבהירו כי ההתנגדות שלהם לכל צורות הכיבוש של כל סנטימטר אחד של אדמתם, לעולם לא יתקיים, והם ימשיכו את דרכם עד השחרור, הוא הוסיף.

?עוד נאמר בהצהרה כי האומה האיראנית תשתתף בעצרות "יום ירושלים" ביום שישי הקרוב.

*- האחים המוסלמים בירדן מתנגדים לביקור הצפוי של ג'ארד קושנר בממלכה.

?הקבוצה מסרה בהודעה, כי הביקור המתוכנן נועד לכפות את "הסכם המאה" המתוכנן של ארה"ב, ונאמר כי הקבוצה דוחה בתוקף את ביקורו של קושנר בירדן ואת תכניתו לחסל את העניין הפלסטיני ולבטל את זכויותיהם של הפלסטינים והפליטים.

?הקבוצה שבה והדגישה גם את דחייתה לוועידת ה"שלום ושגשוג", אשר תתקיים בבחריין בחודש הבא, וקראה לממשלת ירדן לסרב להשתתף בה.

?הקבוצה קוראת לעם הירדני להשתתף במפגש עממי מול שגרירות ארה"ב כדי לדחות את ביקורו של קושנר, את עסקת המאה ואת ועידת בחריין.

*- מלך ירדן לקושנר: מדינה פלסטינית אפשרית רק בקווים שלפני 1967

?"המלך הדגיש את הצורך בשלום מקיף ובר קיימא המבוסס על פתרון של שתי מדינות, המוביל למדינה פלסטינית עצמאית לפי -4 ביוני 1967 עם ירושלים המזרחית כבירתה", על פי הודעת ארמון המלך עבדאללה.

*- שר החוץ של איראן, ג'וואד זריף, אישר העמדה של המשטר באיראן, כי ירושלים שייכת לפלסטינים והדגיש כי ארצות הברית אינה רשאית להכריע בגורל של העיר הקדושה.

?"אל-קודס" (ירושלים) אינה של ארה"ב כדי לתת אותה לישראל, ולא לשותפים אכזריים לנסות לקנות אותה. קודס שייכת לפלסטין ולפלסטינים: ההיסטוריה מראה שמי שמתעלם מזה נידון לכישלון מחפיר, איראן עומדת עם פלסטין", כתב זריף בטוויטר.

*- מייק פומפייאו: סין גנבה את הסודות של ארה"ב והפכה את הצבא שלה לכלי מוות. (ראיון ב-fox)

?פומפייאו אמר, כי עכשיו הצבא של סין גדל מהר מאוד, התקציב ביטחון של סין כמעט הוכפל בעשור האחרון, ובשנת 2018 סין הוציאה 250 מיליארד דולר על הצבא.

?ההתפחות הנוכחית מצידה של סין, יצרה מלחמת טריטוריה בינלאומית, במיוחד באזור הודו-פסיפיק, שבו הסמכות של סין מאתגרת ביותר את ארה"ב.

?לדברי פומפייאו הממשל בארה"ב הניח אסטרטגיה ספציפית מאוד, אשר פומפייאו מתאר אותה כמבצע מתחת לרמה של עימות, תוך השגת שליטה בים סין הדרומי.

?"אז הנקודה היא, כי ספינות של סין מפליגות במקומות שהם לא הפליגו בעבר, מטוסים של סין טסים בתכיפות רבה יותר ודוחפים גבולות למקומות שבדר"כ הם לא טסו בהם, זה סיכון אמיתי מאוד," אמר פומפייאו.

?"זה משהו אשר משרד ההגנה בארה"ב דחף שוב. אתתם רואים תדירות מוגברת של הפעילויות שלנו באותם מקומות בדיוק, כדי להבטיח שהתנועה המסחרית של ארה"ב תוכל להמשיך לקבל גישה לנתיבי הים האלו. זה מאוד חשוב לכלכלה ולצמיחה הכלכלית של ארה"ב".

?המנהל דוידסון, שלקח על עצמו את תפקיד המפקד הלוחם בהודו-פסיפיק, ויו"ר המטות המשולבים של חיל הנחתים הכללי, דנפורד, העיד בפני ועדת הסנאט של השירותים המזוינים ואמר, כי ארה"ב לא תנצח במלחמה נגד סין. למרות שפומפייאו מאמין ש"ארה"ב מוכשרת מאוד", הוא לא מאמין שמלחמה עם סין עומדת על הפרק.

*- איראן לא תנהל משא ומתן על תוכניות הגרעין והטילים שלה עם ארצות הברית, אמר המנהיג העליון, איתאללה עלי ח'אמנאי.

?ח'אמנאי צוטט באתר האינטרנט שלו: "אמרנו לפני כן שלא ננהל משא ומתן עם ארה"ב, כי המשא ומתן אין לו תועלת ומזיק".

*- מפקד הפנטגון: איראן עדיין מהווה איום על הכוחות של ארה"ב

?איראן וארגוניה האזוריים מהווים איום פעיל על הכוחות במזרח התיכון, כך אמר שר ההגנה בפועל, פטריק שנהאן ,

?הוא הדגיש כי האמצעים וההגבלות של ממשל טראמפ לא הצליחו לגרום עד כה לשינויים בהתנהגות של איראן.

?בהתייחסות שלו לכתבים בדרכו לאסיה, אמר שנהאן כי המהלכים האחרונים של ארה"ב, הצליחו להדוף התקפה ספציפית על הכוחות של ארה"ב, אך האיום מאיראן נותר.

?שנהאן לא הוסיף שום מידע חדש על האיומים, אלא רק אמר כי פקידי הפנטגון מאמינים שאיראן עדיין מהווה סכנה ממשית לכוחות של ארה"ב.

?"אני לא רואה שינוי בהתנהגות כלשהי, אני חושב שהמצב עדיין נשאר מתוח. זו סביבה של איום גבוה".

?"האיום האיראני על כוחותינו באזור נשאר", הוא הדגיש.

 

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה