האם ביד המפקד חדש של משמרות המהפכה האירנים להגיב על תקיפות ישראל?

אתמול מינה המנהיג העליון של אירן את תת אלוף חוסיין סלאמי למפקדה החדש של משמרות המהפכה האירנים במקומו של האלוף ג'עפרי.

לא ברורה סיבת עיתוי ההחלפה שהרי בעוד כמה ימים,ב-2 למאי,עומדות  להיכנס לתוקף סנקציות אמריקאיות חדשות נגד איראן במסגרתן היא שואפת למנוע מאיראן ייצוא אפילו של חבית נפט אחת .

מומחים מעריכים כי הגנרל חוסין סלאמי הוא "נץ" ,הרבה יותר מג'עפרי, וחמינאי חשב להעמיד אחד כזה בראש הגוף הצבאי הגדול באיראן בשעה שאירן ,ככל הנראה, תצטרך לעמוד מול אגרסיביות אמריקאית כפי שמעולם לא חוותה בעבר.

יש גם הטוענים כי בידו ההחלטה האם להגיב נגד תקיפות ישראל על מטרות איראניות בסוריה. להערכתי המפקד החדש הוא לא במעגל החלטה שכזאת , למרות שמבחינת ההיררכיה הצבאית הוא המפקד הישיר של האלוף קאסם סולימני ,אלא שבמהלך השנים האחרונות ביסס לעצמו הגנרל סולימני-מפקד כוח "קודס",הכוח למילוי משימות חוץ במשמרות המהפכה האיראנים , עצמאות צבאית מלאה החייב דיווח רק ללשכת המנהיג העליון -חמינאי. למעשה סולימני הוא המפקד והמתכנן האסטרטגי המקבל משימות ופקודות רק מהלשכה הבכירה ביותר באיראן ולא חייב לאף גורם צבאי אחר. לכן יש להעריך כי כל תגובה איראנית נגד תקיפות ישראליות עליה בסוריה תבוא ישירות מלשכתו של סולימני ולא משום מקום אחר.

מומחים במדינות ערב מעריכים כי לאחר הידוק אמברגו הנפט האמריקאי על ייצוא הנפט מאיראן תעבור ארה"ב לתקוף בסיסי צי איראנים עד שיתוקם המלא.

האיראנים מצידם כבר הכריזו בעבר כי אם יגיע המצב שאירן לא תוכל לייצא נפט משטחה ,אזי כל המדינות השוכנות לחופי המפרץ הפרסי לא תוכלנה לייצא נפט כי איראן תמנע זאת מהן.

מקורות ערביים מכתירים את התמונה הבאה של מפקד משמרות המהפכה האיראנים החדש: "בריון היה ובריון נשאר".

\

אולי הוא יכול להיות בריון ביחס לבני עמו – באשר לשאר העולם – הוא ממש לא שם!

כתיבת תגובה