אירן מתכננת נתיב אסטרטגי חדש לגשר היבשתי מטהרן לים התיכון

איראן מתחילה לבסס ולהרחיב את הפרויקט האסטרטגי המרכזי שלה :גשר יבשתי שיחצה את כל מדינות הסהר השיעי מאיראן דרך עיראק וסוריה ועד לחופי הים התיכון בלבנון. לשם כך נפגשו בימים האחרונים רמטכ"לי איראן ,עיראק וסוריה ודנו בצעדים האופרטיביים להוצאתו לפועל של פרויקט זה. גם ראש ממשלת עיראק שהגיע לטהרן על מנת לקבל את ההוראות מאיראן איך להתחיל ולממש פרויקט ענק זה.

מצגת:הגשר היבשתי האירני המתוכנן – חלופות:

 

אירן מתכננת נתיב קרקעי-אסטרטגי חדש לגשר היבשתי מטהרן לים התיכון באמצעות כבישים חדשים ותשתיות רכבת.

איראן מחפשת בימים אלו מגוון אפשרויות חדשות, כדי לקשר את עיר הבירה שלה – טהראן, עם עיר הבירה של סוריה – דמשק, כאשר נקודת המעבר ביניהן היא בגדאד, עיר הבירה של עיראק.

אחת מהפעולות, אשר איראן, עיראק וסוריה נוקטות כדי להפוך ,את רצונן האסטרטגי, למציאות בשטח, היא בניית כבישים חדשים ותשתית רכבות, אשר יקשרו את סוריה עם איראן דרך עיראק.

סגן נשיא איראן, אשק ג'האנגירי-Eshaq Jahangiri, הדגיש את נחישות ארצו לבנות כבישים חדשים ותשתיות רכבת, על מנת לקשר את מדינות המפרץ הפרסי לסוריה ולאזור הים התיכון: "איראן מבינה את התנאים וההתפתחויות הפוליטיות והכלכליות, איראן סבורה כי יכולות אלו הכרחיות לשיתוף פעולה בהעברת כוח וחשמל, סלילת כבישים וכדומה, אנו מקווים כי יוסרו המכשולים בעזרתו של המגזר הפרטי", אמר נג'האנגירי, כאשר התייחס לפורום הסחר המשותף בין איראן לעיראק בטהראן ביום ראשון (8.4.19).

בנוסף הוא גם ציין כי בניית מסילת שלאמצ'ה (Shalamcheh)-בצרה אשר בעיראק, הוא רק אחד ההסכמים שנעשו במהלך הביקור האחרון, של המשלחת העיראקית באיראן.
נג'האנגירי הדגיש את החשיבות של פיתוח כבישים חוצה גבולות, בין שתי המדינות על מנת להגביר את הסחר ושיתוף הפעולה, תוך שמירה על האינטרסים שלהן באזור: "נחבר את המפרץ הפרסי מעיראק לסוריה ולמדינות הים התיכון בעזרת רכבת וכבישים", אמר ג'האנגירי.

פרויקט הרכבת שלאמצ'ה (Shalamcheh) – בצרה אמור לעלות בסביבות 2.22 מיליארד ריאל אירני. לאחר שיושלם הפרויקט, הוא יקשר את הרכבת והתחבורה האיראנית לסוריה דרך עיראק.

מנכ"ל מחלקת הרכבות והתשתיות הטכניות של הרפובליקה האסלאמית של איראן (RAI), מוחמד מוסוי, אמר בדצמבר כי איראן תבנה גשר נייד שתכלול מסילת ברזל מעל נהר "שט אל-ערב" – בנקודת מפגש נהרות הפרת והחידקל. הגשר יבנה, כחלק מפרויקט הרכבת שלאמצ'ה (Shalamcheh)-בצרה.

אורכו של הגשר המקשר בין איראן לעיראק, עתיד להיות כ-35 ק"מ. בנוסף לפרויקטים של הרכבת והכבישים, איראן מתכננת גם לבנות, בסיס ימי בחוף המערבי של סוריה.

הרעיון שאיראן יכולה להגיע אל מדינות הים התיכון, עלולה לעורר את זעמה של ישראל  ולגרור תקיפות בסוריה ועיראק. עבור ישראל הדאגה גדלה יותר, כאשר הברית האסטרטגית של שלושת המדינות איראן, עיראק וסוריה, מסמנת את כוונתה להתחבר גם ללבנון.

קרדיט: אברהם תמקר ומאיר בר מאיר – פרד"ס

כתבות נוספות באותו נושא:

 

כתיבת תגובה