יירוט כטב"מ אמריקאי מתקדם בשמי צנעא שבתימן מחייב ערנות ישראלית

בשעות המאוחרות של ערב ה-22 למרץ 2019 יירטו מערכות ההגנה האווירית של צבא תימן,הנאמנות למורדים החות'ים כטב"מ אמריקאי בשמי בירת תימן-צנעא.

המקורות החות'ים מסרו כי הכטב"מ הינו מתוצרת אמריקאית ומדובר בכלי מדגם MQ-1 Predator שנשא ציוד מעקב ומודיעין ופעל בשמי צנעא.

החות'ים גם העלו לרשתות החברתיות סרטון המראה את שברי הכטב"מ והציוד שהיה בו.

לכטב"מ האמריקאי מדגם MQ-1  יש טווח טיסה של 1200 ק"מ והוא מסוגל לשהות באוויר 24 שעות ברציפות.ניתן לחמש אותו בטילים מונחים לפעילות מבצעית.

ה-CIA מפעיל בתימן כטב"מים מסוג זה אך גם חיל האוויר של האמירויות פועל בשמי תימן עם כלי דומה הידוע בכינוי : Predator XP.

MQ-1 Predator, armed with AGM-114 Hellfire missiles.jpg

למרות שעדיין לא ברור של מי הכטב"מ שהופל בשמי צנעא אך אין ספק שמדובר בהצלחה מבצעית של החות'ים ובעלי בריתם האירנים.

למחרת היום,ב-23 למרץ,העלו החות'ים סרטון נוסף לרשתות החברתיות בו נראה כי הפלת הכטב"מ באה אחרי פגיעה מטיל נ"מ ולא כתוצאה מירי של תותחי נ"מ .

ידוע כי ברשות החות'ים כמה סוגים של טילי נ"מ נישאים כתף אך ידוע כי הכטב"מ שהופל משייט בדרך כלל בגבהים שהם מחוץ לטווח טילים אלו.

משמעות הדבר היא כי אפשר והחות'ים משתמשים באחד מכלי הנשק הסודיים שלהם – טילי אויר-אויר שהוסבו לטילי קרקע-אוויר.

לפני שנה גילו מקורות סעודים כי החות'ים הסבו טילי אויר-אויר רוסיים מדגם R-27T ו- R-73E לטילי קרקע-אוויר.

Houthis Release Video Of MQ-1 Drone Being Shot Down Over Sanaa

Houthis Release Video Of MQ-1 Drone Being Shot Down Over Sanaa

באוקטובר 2017 יירטו החות'ים כטב"מ אמריקאי מדגם  U.S.Q-9 Reaper unmanned combat aerial vehicle (UCAV)   בעזרת טיל אויר-אויר מוסב.

החות'ים משתמשים במערכות הדמיה טרמיות לאיתור והרכשת מטרות עבור הטילים המוסבים שלהם ,כמו מערכת  Flir Systems ULTRA 8500 שאותרה בתימן כבר בשנת 2017.

Houthis Release Video Of MQ-1 Drone Being Shot Down Over Sanaa

בשנה האחרונה טענו כוחות הקואליציה הערביים בהובלת סעודיה הפועלים בתימן כי הם השמידו בכמה הזדמנויות מערכות הגנה אווירית של החות'ים. הפלת הכטב"מ מדגם MQ-1 מוכיח כי כל הטענות שלהם היו טענות שווא.

הערה ברקע הידיעה:

ישראל חייבת להגביר ערנות באזורים בו היא מפעילה את צי הכטב"מים שלה ולבחון מחדש את הנחות היסוד שלה בעת פעילות מבצעית כדי שלא תופתע לאור הרכבת האווירית שמפעילה אירן לסוריה בעת האחרונה  ובמהלכה היא מזרימה נשק נ"מ חדיש הן לצבא סוריה והן לחיזבאללה ולמיליציות השיעיות הפועלות על אדמת סוריה. אירן נמצאת כרגע במהלך מקיף ביותר של התקנות מערכות נ"מ סביב האתרים שהקימה לאורכה ולרוחבה של סוריה ובה היא מבססת את שלטונה. אחד מהאמצעים שמהם אירן חוששת יותר הם כטב"מים תוקפים וכטב"מי סיור החושפים את מלוא הפעילות האירנית בסוריה וחושפים את מלוא כוונותיה במדינה.

אירן מזרימה לסוריה לא רק מערכות נ"מ נגד מטוסי קרב אלא גם מערכות נשק נגד כלי טייס לא מאויישים לסוגיהם הרבים.

US Air Force confirms plan to retire MQ-1 Predator drone

Image result for mq-1 predator

כתיבת תגובה