نو روز-Happy New Iranian year-Nowruz -ראש השנה שמח לאירנים גם מישראל

אלפים רבים מיוצאי אירן בישראל חוגגים היום ,ביחד עם מיליונים מתושבי אירן,ומיליונים מתושבי אירן הנמצאים בגלות מחוץ לארצם,את חג האביב האירני.  ישראל נחשבת כיום כמקום ריכוז של אנשים ממוצא אירני הגדול בעולם אחרי אירן עצמה.

חג האביב הפרסי , או כפי שהוא נקרא:"חג נורוז ", מתואר בוויקיפדיה כדלקמן:

נורוז (בפרסית: نو روز – "יום חדש") הוא שמו של ראש השנה וחג האביב הפרסי. נורוז הוא היום הראשון בלוח השנה הפרסיהמסורתי, שאחת הגרסאות שלו משמשת באופן רשמי באיראן. זהו חג שמקורו דתי זורואסטרי, אך השפיע על בני אמונות אחרות ועל כן הוא נחוג במדינות שונות ברחבי אסיה, אם כי המועד עשוי להשתנות לפי גרסת לוח השנה המקובלת בכל מדינה ומדינה.

כיום מציינים את נורוז באופן רשמי בחלק ממדינות מרכז ומערב אסיה כמו איראן, אפגניסטן, קזחסטןקירגיזסטןטג'יקיסטן,אזרבייג'ןאוזבקיסטן (יומיים), טורקמניסטן, טורקיה ובאורח חלקי ולא רשמי בפקיסטן ובהודו. כן מציינים אותו המיעוטים הטורקים-עות'מאנים בבלקן.

באיראן מצוין הנורוז ביום השוויון האביבי (20 או 21 במרץ), וזה, ככל הנראה, היה גם מועד החג המקורי. באיראן חוגגים את נורוז גם מוסלמים רבים, אף כי אנשי הדת המוסלמים אינם רואים זאת בעין יפה. בראייתם זהו חג פגאני, שנחוג בתקופה ה"חשוכה" טרם קבלת האסלאם בפרס. גם יהודים יוצאי איראן מציינים את החג בארץ ובחו"ל. החג באיראן, כאמור, מתחיל ב-20 או ב-21 במרץ וממשיך בחופש לאומי של 13 ימים, כאשר ביום ה-13 ("סיזדה בדר" בפרסית) יוצאים האיראנים לחגיגות ופיקניקים ברחבי המדינה.

בשנת 2016 הכיר ארגון אונסק"ו בחג הנורוז כמורשת תרבותית בלתי מוחשית.

על פי הידוע כ-300 מיליון איש חוגגים בעולם את ראש השנה הפרסי – ה-"נורוז".

יורש העצר האירני שלח אף הוא ברכות לחג לכל תושבי עמו ויוצאי אירן באשר הם:

 

דובר צה"ל פרסם סרטון בו נראים חיילים החוגגים חג זה בתלבושות מסורתיות.

דובר צה"ל גם שלח איחולים בנוסח:"נקווה שבשנה הבאה יהיה יותר טוב מהשנה" לתושבי אירן לכבוד חג האביב הנחשב בישראל גם כ-"חג החירות".

למרות ששלטונות אירן עושים הכל כדי לסכל חגיגות אלו, רבים מתושבי אירן, בכל רחבי ממלכתו לשעבר של אחשוורוש , חוגגים הן בסתר והן בפרהסיה,כמעין מחאה נגד משטר האימים של האייתולות השנואות בארצם.

 

 

כתיבת תגובה