רוסיה בצעה תקיפה אווירית מדומה על תחנת מכ"מ נורבגית באזור הארקטי

זה אמנם קרה לפני שנה , ב- 14 לפברואר 2018 , אך רק אתמול חשף זאת שר ההגנה הנורבגי – מורטן האגה לונדה – Morten Haga Lunde בהרצאה שנתן באגודת יוצאי הצבא של אסלו.

הרצאה ניתנה על רקע דו"ח המודיעין השנתי של נורבגיה שהתפרסם יום קודם לכן ובו אמר ראש המודיעין הנורבגי כי "הרטוריקה של רוסיה נגד נורבגיה גדל באופן חד יותר".

«הפעילות הצבאית של רוסיה באזורנו מסמלת את עוצמת האיומים על נורבגיה", אמר האגה לונדה והדגיש כי אין "שום אינדיקציות לכך שהיחסים בין רוסיה למערב ישתפרו ב -2019".

במהלך הרצאה זאת הראה שר ההגנה הנורבגי מפה שבו נראית קבוצה של 11מטוסי  Sukhoi-24 (שם הקוד של נאט"ו   Fancer) , מטוס התקפה קולי ,שהמריא מבסיס חיל האוויר הרוסי ב- Monchegorsk שבחצי האי קולה וטס בנתיב מעל ים  ברנטס -Barents ותוך כדי טיסה פונה המבנה ב- 180 מעלות ומתכנס למבנה תקיפה ומסתער לעבר העיר וארדו-Vardø .

Vardø היא העיר הצפונית ביותר של נורבגיה.

תחנת הרדאר הנורבגית בעיר ורדו:

Photo: Thomas Nilsen

"התרחיש היה דומה מאוד למה שהתרחש ב -24 במארס 2017, אבל הפעם עם יותר מטוסים, בסך הכל 11 מטוסי Fencer, במבנה" – צוטט מורטן האגה  על ידי תחנת טלויזיה נורבגית – TV2.

העיירה וורדו,שהיא באופן מסורתי עיירת דיג,ממוקמת על אי קטן לא הרחק מחצי האי -קולה הרוסית המשופעת במתקנים צבאיים , מה שעושה את זה מיקום מושלם למעקב מכ"ם.

מה שמכונה "מכ"ם גלובוס II" ,שהוצב בעיירקה כבר עשרות שנים מהווה אבן נגף רציני ביחסים בין מוסקבה לאוסלו. באופן רשמי המכ"ם עוקב אחרי תנועת גופים בחלל. אך גם יכול להיות מסוגל לעקוב ולנטר ולבנות מסד נתונים על הטילים הבליסטיים הרוסים.

המכ"מים ב Vardø מופעלים על ידי שירות המודיעין הנורבגי.

קריסטיאן Åtland מהמכון הנורבגי למחקר צבאי, שהוא גם מומחה בפעילות הצבאית הרוסית באזור הארקטי,אומר לעיתון בארנטס אובזרבר כי "ההתקפה המדומה נראית כמו מבצע איתות רוסי מכוון ומתוכנן היטב".

"ברור, שהרוסים יודעים כי מטוסי קרב שלהם נמצאים במעקב על ידי המכ"ם בורדו כאשר הם פועלים באזור זה וכאשר הם מתקרבים במבני קרב לבסיסים הצבאיים הנורבגים,  או לתרגילים ימיים המתבצעים באזורים בהתקפה התקפה. התנהגות כזו אינה תורמת בדיוק לאווירה של אמון ברמה האזורית ", אומר אטלנד ומסביר כי "זו דרכה של רוסיה להביע את מורת רוחה מהתפתחויות הפוליטיות או הצבאיות באזורים שמצפון מערב לנורבגיה. זאת תקשורת אסטרטגית באמצעים לא מילוליים, שמטרתה להשפיע על מקבלי ההחלטות הפוליטיים או הצבאיים המערביים או להפחיד אותם."

כתיבת תגובה