מי יבלבל את שפתם של השיעים בבבל? או האם עיראק היעד הבא של ישראל?

בחודשים האחרונים אנו עדים לריבוי הדיונים בתקשורת הערבית, וגם הישראלית, על מתווה המלחמה הבאה בין ישראל לחיזבאללה. כבר הוסכם על מרבית העוסקים בתחום שהמלחמה הבאה לא תהא מלחמת לבנון השלישית, אלא מלחמת הצפון הראשונה. חיזבאללה והמיליציות השיעיות הכפופות לאיראן כבר הודיעו לא אחת שבשעת פקודה הן תתייצבנה על גבול ישראל וילחמו שכם אל שכם עם אחיהם המחבלים מלבנון.

הפעולות ההתקפיות של ישראל בסוריה כנגד מטרות איראניות נעשו תכופות ואינטנסיביות במשך השנים, העמימות סביב התקיפות הללו הוסרה זה מכבר.
עיני כולם מופנות להתבססות האיראנית בסוריה. האחרונים מזרימים כוחות פרוקסי ומטוסי תובלה, וישראל פועלת במישור הדיפלומטי ובמישור הצבאי ומאותת שאיננה מוכנה לקבל התבססות כזו. חיזבאללה נוכח בסוריה מאז תחילת מלחמת האזרחים שם, ואינו מראה סימנים ליציאה. כפרים וישובים רבים שינו את מרקם האוכלוסייה שלהם וסוריה הופכת יותר שיעית, פחות סונית והרבה יותר מוכוונת אג'נדה איראנית.

אך מספר אירועים בשטח, הן ברמת ההצהרות של הצדדים במערכה, והן ברמה הצבאית, מצביעים על מגמה, שאולי בסופה, סוריה לא תעמוד לבדה אל מול צה"ל.

לאחרונה הודיע נשיא ארה"ב טראמפ על כוונת ארה"ב לסגת מסוריה. במשך השבועות שעברו מאז הצהרה זו מתברר כי הנסיגה לכשתבוא תהיה לאחר שהובטחו האינטרסים של ארה"ב ובעלות בריתה בסוריה. מתברר שארה"ב גם רואה בעיראק פלטפורמה להתערבות בסוריה.

ארה"ב נוכחת בעיראק מאז תחילת שנות ה-2000 ולחמה בעיקר בארגוני טרור סונים, החל מאל-קעידה וכלה בדאעש. אלא שבחודשים האחרונים, עם דעיכת דאעש, ושינוי צורתו ממדינה לארגון טרור, אנו מזהים מתיחות גוברת בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין ארה"ב. הבחירות האחרונות בעיראק, וההתערבות בהם של ראש הנחש האיראני מפקד כוח אלקדס קאסם סולימאני, הוכיחו את חשיבותה של עיראק בעיני איראן. השליטה בעיראק היא חלק מהיעד שקבע עוד האיאתוללה חומיני, הקמת גשר יבשתי מטהרן לים התיכון. האוכלוסייה השיעית הגדולה של עיראק, החלשות הסונים במדינה בעקבות הפלת סדאם חסין, וקידום השיעים במדינה על חשבון הסונים על ידי האמריקאים, מסייעים לאיראן לקדם את האג'נדה שלה בעיראק. יש להם מתנגדים, אפילו שיעים עיראקיים, אך עדיין, בנחישות הכה מאפיינת אותם, האיראנים מצליחים להשיג דריסת רגל בממשלה ובעיקר בצבא העיראקי.

אלחשד אלשעבי, מסגרת גג לעשרות מיליציות שיעיות הפועלות בעיראק מטעמה של איראן, הוקם ביוני 2014 בהנחיה מפורשת של קאסם סולימאני. המטרה המוצהרת: מלחמה בדאעש. בפועל משרתות המיליציות את האינטרסים האיראניים. בנאום של אבו מהדי אל מהנדס, סגן מפקד אלחשד אלשעבי ביוני 2017, הובהרו היטב מטרותיו של הארגון באזור: חיזוק מעמד איראן, חיזוק האוכלוסייה השיעית, דחיקת השפעה אמריקאית וקידום ציר יבשתי בין טהרן לים התיכון.

המתיחות בין ארה"ב לאותן מיליציות איננה חדשה. לא אחת הן חשו את נחת זרועה של העוצמה האמריקאית, כאשר שיירות של חזבאללה עיראק הופצצו מהאוויר. חזבאללה עיראק מובילה קו קיצוני ביותר נגד ארה"ב, ומאיימת לא אחת להלחם באמריקאים לאור "נוכחותה הבלתי חוקית" בעיראק.

תנועה נוספת, ואחת החשובות שנמצאות תחת הגג של אלחשד אלשעבי, היא חרכת אלנג'באא ("תנועת האצילים") שהוקמה ב-2013 ע"י השיח' אכרם אלכעבי (בתמונה). עיראקי שיעי אשר קשור לאיראן ולחיזבאללה שנים ארוכות. וכאן אנו מגיעים לקשר הישראלי. במרץ 2017 הודיע השיח' אלכעבי על הקמת "החטיבה לשחרור הגולן" "לואא תחריר אלג'ואלן" ("لواء تحرير الجولان"). מאז לא שמענו על פעילות מסויימת של חטיבה זו, אך היה בהקמתה הצהרת כוונות ברורה של קאסם סלימאני: במלחמה הבאה המיליציות השיעיות תהיינה מעורבות במלחמה מול ישראל גם מכיוון הגולן. לבנון איננה עוד הזירה היחידה, וחיזבאללה איננו לבד במערכה.


מנהיג חרכת אלנג'באא – אכרם אלכעבי. מקורב להנהגת איראן

איומיה של ארה"ב לעשות שימוש בעיראק כפלטפורמה נגד איראן הביאו את כלל המיליציות השיעיות לתגובת נגד חריפה, וקריאה לסמן את הכוחות האמריקאים בעיראק כמטרות לגיטימיות. אפילו ראש ממשלת עיראק קרא בימים האחרונים לאמריקאים לחשוף את מספר חייליהם בעיראק, ו"הזכיר" להם שהם נמצאים שם מכוח הסכם שחתמו עם ממשלת עיראק במטרה להלחם בטרור, ולא להלחם באיראן. הוא שכח שהמונח טרוריסט, שונה בעיני המתבונן.

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ה וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם. ו וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם–אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ.
בראשית י"א א-ט

על אף שאין להקל בו ראש, האיום המאג'ורי של מדינת ישראל, איננו המיליציות השיעיות שבעיראק. לפי דיווחים לא מעטים בתקשורת הערבית מהשנה האחרונה, איראן מקדמת הקמת בסיסי טילים בליסטיים בעיראק. באוגוסט 2018 פורסמה כתבה ברשת סקיי ניוז בערבית בה ציינה כי מספר מקורות איראנים, עיראקים ומערביים דיווחו לה כי איראן קידמה לעיראק טילים בליסטיים ומסרה אותם לידי המיליציות השיעיות כדי "למנוע התקפות אפשריות על האינטרסים שלה במזרח התיכון ולהכות את מתנגדיה באזור". עוד דווח כי בכוונת איראן להתחיל ולייצר שם טילים. כתבות נוספות מאז הצביעו על מגמה דומה.
אחד המקומות שסומנו בתקשורת הגלויה כיעד להתבססות צבאית של איראן הכוללת יכולת שיגור טילים ארוכי טווח הוא מחוז באבל במרכז עיראק (בבל). לפני מספר שבועות נחשף מסמך המציג תכנית לחזרת פליטים עיראקיים לבתיהם במחוזות השונים של עיראק, פרט למחוז באבל. איזור זה, כך על פי תיאורים של מקומיים, מאופיין בשליטה של חיזבאללה עיראק. פקידים עיראקיים אישרו לאתר סקיי-ניוז ערבית כי אי חזרת הפליטים לבתיהם במחוז זה היא תוצאה של הנחיה איראנית ישירה הנובעת מסיבות צבאיות. עיקר הפעילות מתרכזת באיזור ג'רף צח'ר, המרוחק באופן סמלי רק שעת נסיעה אחת מכרבלאא, המקום בו חסין אבן עלי הפסיד בקרב הירושה בשנת 680 לספירה, ובכך ילד שלא בכוונה את השיעה.

אך מי יבלבל את שפת השיעים חורשי המזימות, ויסכל את תכניותיהם להפוך את עיראק לבסיס לוחמה נגד ישראל כפי שעושים זאת בסוריה, וכפי שעשו זאת בהצלחה רבה יש לומר, בלבנון? האם יהיו אלה האמריקאים, או שאלה יותירו את העבודה השחורה לישראל גם כאן? בספטמבר שנה שעברה הצהיר ראש הממשלה נתניהו בנאום במועצת הביטחון של האו"ם: "ישראל תעשה כל מה שצריך כדי להגן על עצמה נגד התוקפנות של איראן. נמשיך לפעול נגדכם בסוריה. נפעל נגדכם בלבנון, בעיראק, בכל מקום ובכל זמן". כלומר, עיראק הינה יעד לגיטימי לא פחות מסוריה.

דיווח מעניין מהיום שפורסם בתקשורת הלבנונית, מספר כי בזמן שנשיא מדינת ישראל ביקר את נשיא צרפת מאקרון בסוף החודש האחרון, ביקרו בבירות שני אישים בעלי חשיבות עליונה לאיזור: מקתדא אלצאדר, מנהיג שיעי בכיר בעיראק, המתנגד לשליטה האיראנית על עיראק (ול"כיבוש" האמריקאי) והגנרל קאסם סלימאני. העיתון מתבסס על מקורות ולחשושים של שיעים מהדאחיה בבירות. לפי אותם מקורות, השניים התארחו בפרברים הדרומיים של בירות וקיימו שיחות עם חסן נסראללה שהתמקדו בעיקר בחילוקי דעות ונקודות פער שנותרו באשר להרכבת הממשלה בעיראק. סלימאני אינו מרפה, וממשיך לקדם את אחיזתו במדינה השסועה, גם אם ישב עם אויבו ושנוא נפשו אלצאדר. לפי אותם דיווחים, על אף ההקצנה במלל מול ארה"ב, מבינים השיעים בעיראק שנוכחות ארה"ב מביאה לאיזור יציבות מול הארגונים הסונים, הנחוצה להם בעת הזאת לאחר מפלת דאעש.

וַיִּגַּע הַדָּבָר, אֶל-מֶלֶךְ נִינְוֵה, וַיָּקָם מִכִּסְאוֹ, וַיַּעֲבֵר אַדַּרְתּוֹ מֵעָלָיו; וַיְכַס שַׂק, וַיֵּשֶׁב עַל-הָאֵפֶר… וְיָשֻׁבוּ, אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה, וּמִן-הֶחָמָס, אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם. מִי-יוֹדֵעַ יָשׁוּב, וְנִחַם הָאֱלֹהִים; וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ, וְלֹא נֹאבֵד".
יונה פרק ג'

אני מתקשה מאוד להאמין שמנהיג איראן ואנשי אמונו, ודאי משמרות המהפכה וקאסם סלימאני, ישובו מדרכם הרעה, יעטו על גופם שק, ישבו על האפר, ויוותרו על חלום הציר היבשתי ללבנון ולו רק בגלל היציבות הביטחונית שהאמריקאים מעניקים לעיראקים. המהלכים האמריקאים בעיראק, ואפילו ביקור טראמפ שם, נותנים אותותיהם. התגובות של השיעים, הן בפרלמנט העיראקי והן בקרב הקבוצות הצבאיות בהחלט משקפים שהם, ואיראן בעיקר, לחוצים מהמהלכים הללו.
אני גם מתקשה להאמין שאיראן תוותר על היכולת לתקוף את ישראל משטח עיראק. האיראנים מעוניינים בפיתוח נשק גרעיני, וכל היכולות ההתקפיות שהקימו בשנים האחרונות מול ישראל, תפקידם הוא למנוע מישראל לתקוף את פרויקט הגרעין. כלל שיגבר האיום על ישראל, כך הם מאמינים, הסיכוי שישראל תתקוף את איראן, יפחת.

הציבור והתקשורת מתרכזים באופן מובהק באירועים בסוריה ובלבנון. אך נראה שדווקא על אדמת עיראק הולך ומתהווה אתגר לא פשוט עבור מדינת ישראל, ואל לנו להיות מופתעים אם אחת התקיפות הבאות תתרחש דווקא שם.

קרדיט: גיל – מזרחן ומומחה מודיעין

כתיבת תגובה