צבא סוריה בבעיה:רובם המכריע של אנשי המילואים מתחמקים מחובתם לשרת בצבא

בשנת 2011 ,ערב פרוץ מלחמת האזרחים ,שרתו בצבא סוריה כ-320,000 חיילים בשרות סדיר. החיילים הסורים הגיעו מכל העדות החיות במדינה כשרובם נמנו על העדה סונית אך יחידות עילית מיוחדות כמו גם הטייסים בחיל האוויר הסורי, רובם המוחלט נמנו על בני העדה העלאווית שהיא גם השכבה השלטת במדינה.

צבא סוריה מתבסס גם על שרותם של חיילי מילואים המחויבים להתגייס לצבא על פי קריאה.

אלא שעם פרוץ המרד הסוני בסוריה נגד העדה העלאווית, ערקו מהצבא הסורי רוב חייליו ולמעשה לאורך 8 שנות הלחימה לקחו בו חלק פעיל רק חיילים בני העדה העלאווית,בסדיר ובמילואים.

שנות הלחימה הארוכות עשו שמות בקרב בני העדה העלאווית והערכה היא כי כיום מונה צבא סוריה הסדיר בין 20 ל-30 אלף חיילים וכן כ-150 אלף אנשי בטחון חמושים הפועלים לצד הצבא.

לשלטונות סוריה שחררו לאחרונה עשרות אלפי חיילים עלאווים המשרתים כבר 8 שנים ברציפות ופועלים לחדש את גיוס המילואים מכל שכבות העם.

העדה הדרוזית בסוריה המונה כמיליון איש שולחת בימים של שגרה את בניה להתגייס לצבא סוריה אך במהלך מלחמת האזרחים התופעה נפסקה לחלוטין והצעירים הדרוזים גויסו למיליציות מקומיות שהגנו בעיקר על אנשי העדה בדרום סוריה מפני לוחמי דאעש.

צמרת המשטר ניסה שוב ושוב לשכנע את הדרוזים לשלוח את בניה, שבגיל הגיוס או מילואים,לצבא סוריה הזקוק נואשות ללוחמים חדשים וטריים כדי לאפשר לשלטון המרכזי בדמשק לשלוח על שטחה הגדול של המדינה.

ניסיונות השכנוע לא צלחו והדרוזים מסרבים לשלוח את בניהם לצבא.ההערכה היא כי יותר מ-70 אלף צעירים מבני העדה הדרוזית מתחמקים מחובתם לשרת בצבא סוריה.

השבוע בקרה משלחת סורית רמת דרג במחוז סוידאא שבדרום סוריה ופגשה את נכבדי העדה והבהירה חד משמעית שכל בר גיוס שיתחמק מחובתו ייעצר מיד.

באותה פגישה,כך לדברי המכון למחקר-נורס הסורי, גילו הבכירים הסורים לנכבדי הדרוזים כי צבא סוריה מנהל כרגע מסע חיפוש גדול אחר 800,000 איש ברי חובת שרות מילואים המסרבים להתגייס לצבא. מה שאומר שכרגע אין לצבא סוריה את היכולת להשליט את מרות השלטון המרכזי על שטח סוריה הגדולה והוא נאלץ להיעזר,עם כל המשמעות הנגזרת מכך,במיליציות אירניות המתפקדות כזרוע שלטונית לכל עניין.

אירן,כמובן,מנצלת את המצב על מנת להשליט את מרותה ,יחד עם האידאולוגיה שלה, על אזורים נרחבים בסוריה ולמעשה קוראת תיגר על שלטונו של אסד הניצב חסר אונים לנוכח תפקודו הלקוי ביותר של צבאו.

רוסיה מנסה לשנות את המצב בגיוס לוחמים ,שפעלו בעבר במיליציות המורדים, לצבא סוריה והנשמעים לפקודות של הפיקוד העליון הרוסי בסוריה אך האירנים מתחרים בהם עם הצעות שכר נדיבות יותר מאשר צבא סוריה מוכן לשלם.

משלחת סורית מופיעה בפני נכבדי העדה הדרוזית בסוידאא':

 

כתיבת תגובה