גורמי לחימה בטרור בבריטניה מזהירים מפני פיגועים כימיים ע"י גורמי דאעש

"התסכול של תומכי דאעש בבריטניה שנמנע מהם לצאת ולהצטרף אליהם עלול להביאם לבצע במקום זאת פיגועי טרור על אדמת בריטניה" – כך אמר ראש המשטרה הארצית למלחמה בטרור.

סגן מפקד משטרת המטרופוליטן- ניל באסו אמר כי לפני הפיגועים של השנה שעברה האמינו שירותי הביטחון כי לוחמים שחזרו מחו"ל הם הם  האיום הגדול ביותר.

"וזה לא מה שקרה – האיום הגדול כבר  כאן כי יש עדיין הרבה כאלו  ששאפו לנסוע אך הם מתוסכלים כי מנעו זאת מהם  ואין להם לאן ללכת", אמר בפסגת הביטחון הלאומי בלונדון.

AQMI Flag asymmetric.svg

"רבים מגיעים מדור שמרגישים בלתי נשלטים – לעתים קרובות מקהילות מיעוט מבודדות באנגליה".

שניים מתוקפי גשר לונדון רצו לנסוע לסוריה לפני שהתחילו לתכנן את הזוועה, כאשר ח'וראם בוט זנח את משפחתו ויוסף יוסף זאגבה שנמנע ממנו מלהיכנס לשדה תעופה באיטליה  אמר למשטרה שהוא "רוצה להיות טרוריסט".

כמה קטינים ,פעילי טרור נוספים  ,שפיגועים שתכננו סוכלו לאחר  שעלו על תוכניתם, במקור ניסו להצטרף לדאע"ש בחו"ל אך זאת נמנע מהם.

וזה כולל את כתבת הטרור הצעירה ביותר בבריטניה, סאפאא בולאר ואחותה, מורה בלונדון, עומר חאק, שניסו לשטוף את מוחות תלמידיהן כדי לבצע טבח מתואם.

שירותי המודיעין הבריטית עוקבים אחר חשודים בקרב הקיצונים שנמנעים מלעזוב את הארץ, אך באסו הזהיר כי חלק מהפיגועים יכולים להתבצע בנוהל "מקוצר" בעזרת מכונית וסכין.

"התקופה שבין ההכנה לתקיפה עצמה הופחתה בצורה מסיבית, והזיהוי של האיום והסיכול שלו נעשה הרבה יותר קשה", הוסיף.

אך במקביל לעלייה בפיגועים בטכניקות "בסיסיות", הזהיר שר הביטחון כי הטרוריסטים עדיין "בודקים דרכים חדשות להרוג".

תמונה קשורה

"אני רואה תחומים שבהם המגבלות היחידות לשאיפות של האויבים שלנו הן הדמיון שלהם", אמר בן וואלאס לוועידה.

"השימוש בנשק כימי וביולוגי הולך ומתקרב, הם פיתחו ועבדו על ארסנל טוב יותר ואנחנו צריכים להיות מוכנים ליום הזה כי הוא עלול לבוא לרחובות שלנו כאן. ללא ספק האיום הוא אמיתי ".

דאעש ידוע שהשתמש בגז כלור וחרדל בסוריה ובעיראק, ובסו אמר: "הדברים האלה היו בשימוש בשדה הקרב, ומה שמשמש בשדה הקרב יותאם בסופו של דבר לשימוש על אדמת בריטניה".

בעוד שהסיכוי שהטרוריסטים יבצעו בהצלחה פיגוע  כימי בקנה מידה גדול,  פיגוע ביולוגי, רדיולוגי או גרעיני (CBRN) נחשבים "בלתי סבירים", אך מנגנוני הביטחון של בריטניה ערים לסכנה. לחומרי אב"כ  יש פוטנציאל לגרום נזק על ידי זיהום אנשים, בעלי חיים, מבנים, סביבות חוצות, אספקת מים ומזון.

והוסיף: "הטרוריסטים הקיצוניים נשארים מעוניינים בחומרי אב"כ אך יחד עם זאת, שיטות התקפה של  שימוש בנשק חם או בהתקני נפץ קונבנציונאליים נותרו הרבה יותר סבירים ".

בריטניה חוותה חמישה פיגועי טרור מאז מארס 2017, שבה נהרגו 36 קרבנות בשנה שעברה, ושירותי הביטחון סיכלו 13 פיגועים של איסלאמיסטים ו-4 פיגועים של אירגונים ימניים קיצונים.

נכון לעכשיו, 71 אחוזים של חשודים בטרור שנעצרו הם אזרחי בריטניה, 11 אחוזים הם נשים, מעל שליש הם מתחת לגיל 25.

מתוך כ -900 איש המוגדרים כ-"סיכון לביטחון הלאומי", שנסעו מבריטניה לסוריה, כ -20% נהרגו ו -40% חזרו.

רוב החוזרים עשו זאת בשלבים המוקדמים של הסכסוך, ומעריכים כי הם אינם מהווים עוד סיכון לביטחון הלאומי של בריטניה.

אלו אשר מאמינים כי הם איום לביטחון הלאומי  אך לא ניתן להעמיד לדין בגלל חוסר בראיות מספיקות מנוטרים או חשופים לפעילות של מניעת טרור ואמצעי חקירה.

באסו הזהיר כי ההאצה ברדיקליזציה האיסלאמית מזינה גם רטוריקה ימנית קיצונית המניעה את פעולת ארגון הטרור הלאומני הניאו-נאצי – פינסברי פארק.

"עצם טבעו של האיום שאנו עומדים בפניו אומר שהוא עכשיו מאיים יותר מתמיד, והשאלה היא לא האם אל מתי, הוסיף. "ומספר האיומים גדל בקצב דרמטי".

"מספר החקירות בנושאי טרור  גדל כמעט שליש ב -18 חודשים".

וואלאס אמר כי קיצונים מכל הסוגים "מפיצים את גרסאות האמת המעוותות שלהם כדי לגייס את הדור הבא של 'לוחמים' המוכנים למלחמה".

 

כתיבת תגובה