לאחר שהסיג מחצית מכוחותיו מסוריה נכנס נסראללה לעימות חזיתי עם סולימני

דו"ח בטחוני שנכתב לפני יותר מחודש טוען כי החיזבאללה כבר הסיג מסוריה ללבנון יותר מ-4,000 מלוחמיו וליתר כוחות החיזבאללה ניתנה פקודה לסגת מכל רחבי סוריה ולהתרכז בשטח שליד גבול  לבנון וזאת לאור מאמציו של נשיא רוסיה-פוטין לפרק את המיליציות האירניות בסוריה. לאור זאת החלה אירן למצב מחדש את כוחות החיזבאללה בעמדות בדרום לבנון לקראת עימותים צבאים גדולים העלולים לפרוץ בשלב הבא.

החיזבאללה שואף,באסטרטגיה החדשה שלו ,ליצור חזית שנייה מול מרכזי האוכלוסייה הישראלים בגליל העליון ובשטחים שממערב לו ,וזאת בהתאם להחלטת הפיקוד העליון של החיזבאללה מה-27 באוגוסט ,שכלל גם פריסת הכוחות המיוחדים שלו  שחזרו מסוריה  בדרום לבנון מול גבול ישראל.

הסגת כוחות החיזבאללה מסוריה באה לאחר שנסראללה העריך כי מפת הסכסוך עם ישראל השתנתה באופן דרמטי בשבועות האחרונים והוא עכשיו מדבר עם חבריו בצמרת הארגון על האפשרות של עימות ישיר עם ישראל בתקופה הקרובה.

החלטותיו אלו של נאסראללה הובילו למחלוקת  קשה עם הגנרל קאסם סולימני-מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האירני ,מה שגרם לסערה במסדרונות החוגים השיעים , ואף גרמה למספר בכירים בחיזבאללה לנתק את קשריהם עם סולימני ולתקשר ישירות עם ההנהגה האירנית בטהרן בדרכים אחרות.

לדברי הדו"ח הביטחוני , היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב-ג'ון בולטון כבר דבר על המחלוקת בין נאסראללה לסולימני עם גורמים ישראלים כאשר ביקר לאחרונה בישראל באומרו כי "ישנה החלשות של הברית השיעית באזור". הדו"ח גם טוען כי בולטון הגיע לישראל כדי ללטש את הפרטים האחרונים של המבצע המשותף לארה"ב ולישראל לגרש את משמרות המהפכה האירנים ואת המיליציות השיעיות אל מחוץ לסוריה.

בולטון גם דיבר בנוסח דומה עם היועץ לביטחון לאומי הרוסי -ניקולאי פטרישב בפגישתם בגרוזיה ב-23 לאוגוסט.

מקורות יודעי דבר טוענים כי המחלוקת הקשה שפרצה בין קאסם סולימני לנאסראללה היתה על רקע הדברים הבאים:

1- החלטתו העצמאית,ללא התייעצות מראש , של נאסראללה ,להחזיר מחצית מכוחותיו (4000 לוחמים) מסוריה , וזאת למרות שהוא  כפוף לאלוף קאסם סולימני. מה שהרגיש את סולימני במיוחד היתה ההחלטה של נסראללה להוציא מסוריה את יחידת העילית שלו- "רדואן", הנחשבת לטובה יותר בהשוואה למיליציות העירקיות והאפגניות הלוחמות תחת פיקודו של  סולימני.
2- חסן נאסראללה התעלם מפקודה ישירה של סולימני שלא להוציא את כוחות העילית של החיזבאללה מסוריה,וכן הורה למפקדי השדה שלא להענות לפניותיו הישירות של סולימני אליהם או לציית לפקודותיו.

3- שלטונות דמשק וצמרת המשטר בטהרן ניסו לתווך בין 2 האישים ולדחוף אותם לתאם מהלכים לקראת המתקפה שהיתה מתוכננת על מחוז אידליב בצפון סוריה, אך למרות שהנהגת החיזבאללה הבטיחה לשלוח כוחות לאזור אידליב ,בפועל לא נשלח אף לוחם ואירן נותרה רק עם המיליציות השיעיות של סולימני באזור.
4- בישיבות סגורות העביר נאסראללה ביקורת חריפה על מהלכים מוטעים שביצע סולימני בסוריה וביניהם הגדלת מספר הלוחמים האירנים בסוריה לאחר ההפצצה הישראלית על העמדות האירניות ,מה שהגדיל עוד יותר את האבדות האירניות בהמשך ,והסתמכותו על המיליציות השיעיות שלהן ניסיון קרבי נמוך ולא ניתן לסמוך עליהם כמעט בשדה הקרב.

5- תלונות של פיקוד השדה של החיזבאללה,ושל אנשי הסניף שלהם בעירק,שאנשיו של סולימני מתנהגים אליהם בגזענות בוטה,ממש כמו שהוא מתנהג למפקדי מיליציית אלחשד אלשעבי העירקים , ולאור רצונם שלא להתעמת ישירות עם סולימני ואנשיו,הם בקשו מנסראללה להעביר את מסריהם לטהרן דרך ביירות.

תלונות פיקוד החיזבאללה באו בה בעת שבו שפרצו עימותים בין אנשי הביטחון הלאומי הסורי הפועלים תחת פיקוד סולימני ואנשי החיזבאללה באזורים שבמזרח דיר א-זור בשבוע האחרון של חודש אוגוסט והביאו לקטילתם של 2 אנשי ביטחון סורים ופציעתם של כמה אנשי החיזבאללה. כמו כן פרצו עימותים בנשק קל ובינוני  בין הצדדים ליד העיר אלבוכמאל  ושנמשך שעות ושגרמו להרוגים ופצועים ב-2 הצדדים. עד עכשיו לא נודע מה הרקע לפרוץ העימותים המזויינים בין הצדדים אם כי היו דיווחים כי העימותים באו בעקבות ניסיונות של אנשי החיזבאללה למנוע מהחיילים הסורים לבזוז בתי אזרחים באזור.

לדברי מקורות המתיחות התפשטה גם לשטחים אחרים במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה ,בהם שולטים המיליציות האירניות , מה שהביא את האירנים, ככל הנראה בהוראה ישירה של סולימני, לאסור על אנשי החיזבאללה להיכנס לאזורים שבשליטתם.

 

כתיבת תגובה