הקטנת סד"כ הכוחות האמריקאים במפרץ הפרסי מעורר תהיות בארה"ב

לפני כמה ימים החלו להגיע דיווחים כי ארה"ב מוציאה כוחות צבא גדולים מאזור המפרץ הפרסי.

ידיעה שכזאת משמעותית מאוד בימים של מתיחות שיא בין ארה"ב לאירן ואיומיה לחסום את ייצוא הנפט מהאזור אם ארה"ב תגביר את הסנקציות הכלכליות עליה.

היום כבר התבטא כלי תקשורת מרכזי בארה"ב , ה-"וול סטריט ג'ורנל" , ודיווח בכותרתו כי "אמריקה מסיגה כוחותיה מאזור המפרץ הערבי למרות הידרדרות ביחסים עם אירן".

העיתון ציין,בהסתמך על בכירים אמריקאים, כי ארה"ב כבר הוציאה ספינות ומטוסים מהאזור למרות שיצטרכו אותם בכל עימות עתידי אפשרי עם אירן. העיתון מציין כי במפרץ הפרסי כבר אין נושאות מטוסים אמריקאיות מאז חודש מרץ לאחר ש-"תאודור רוזבלט" עזבה את האזור בדרכה לאוקיינוס ההודי.

בנוסף הורה שר ההגנה האמריקאי להוציא מהאזור גם 4 סוללות טילי פטריוט ולהעבירם לאזורים שבקרבת סין ורוסיה – כך דווח בשבוע שעבר.

גורמים רשמיים בארה"ב אמרו שיש להם מספיק משאבים צבאיים באזור כדי להתעמת עם איראן ועם אחרים, אך בה בעת הודו כי נושאות מטוסים וסוללות פטריוט היו סוג של הפגנת כוח. עם זאת, מומחים צבאיים רבים הזהירו מפני ההשלכות של הוצאת כלים צבאיים משמעותיים מהאזור.

מארק דובוביץ, מנכ"ל הקרן להגנת הדמוקרטיות בוושינגטון, אמר: "הבעיה היא שהנשיא עסוק מדיי בטוויטר, אם הרטוריקה המאיימת של הנשיא  אינה נתמכת על ידי איום אמין ונוכחות  משמעותית של כוח צבאי יש חשש שאיראן תאמר שאמריקה הרכה, לא אמריקה הנחושה, עומדת מאחורי הנאום המאיים של הנשיא ".

תומכי ממשל טראמפ אומרים כי הסנקציות הכלכליות על אירן הן סוג של הרתעה שיכולים לדחוף אותם לשיחות על הסכם חדש בתרחיש דומה למה שקרה בצפון אמריקה.

זו גם הסיבה שג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר בשבוע שעבר כי וושינגטון מצפה "לשינויים דרמטיים" בהתנהגות האיראנית.

הבית הלבן רואה באיראן, האיום העיקרי על הביטחון של ארה"ב. הנשיא  טראמפ הקדיש חלק מנאומו בן 35 הדקות באו"ם, ביום שלישי, והעביר ביקורת חריפה על איראן, ואמר כי "מנהיגי איראן מטילים תוהו ובוהו, מוות והרס מחוץ לגבולות שלהם, ואינם מכבדים את הזכויות הריבוניות של המדינות השכנות".

הבית הלבן אמר כי חיילים אמריקאים בסוריה יכולים להתמקד בנוכחות האירנית לאחר שכמעט סיימו לחימתם בדאעש.

כניסת המלחמה בדאעש לשלב הסופי מאפשרת לארה"ב  להפנות משאבים צבאיים גדולים לרוסיה ולסין, כך נכתב בדו"ח האסטרטגי השנתי של הפנטגון. כתוצאה מכך, העיתון אומר כי נושאות המטוסים  האמריקאיות החלו השנה להגביר את סיוריהם  באוקיינוס ​​האטלנטי ובאוקיינוס ​​השקט.

תוצאת תמונה עבור נושאת מטוסים

תמורות אסטרטגיות

לפנטגון אין די נושאות מטוסים כדי להראות נוכחות הן במזרח התיכון, והן באירופה ובאסיה.

הרפורמות המצטברות גרמו לכך שמספר קטן של נושאות מטוסים יהיו זמינות השנה, והם כרגע נעים בין האוקיינוס ​​השקט לאוקיינוס ​​האטלנטי – אמר בריאן קלארק, עמית בכיר במרכז להערכה אסטרטגית ותקציבית, המנטרת פריסות צבאיות.

פקידי הצי הודו כי הם עומדים בפני קשיים בשל העברת הדגש ליעדים האסטרטגיים בדרום מזרח אסיה  והוצאות תחזוקה הולכים וגדלים.

"אנחנו נמצאים בעידן של תחרות עם מעצמות-על", אמר גרג היקס, ראש מחלקת המידע של חיל הים האמריקני, "כדי להתחרות בסביבה כזו, עלינו להגדיל את היכולות של חיל הים".

הוא הצביע על כך שהצי העניק עדיפות לנושאות מטוסים במספנות, כדי להקטין את זמן התיקונים שלהם. דו"ח של ממשלת ארה"ב הגיע למסקנה כי חיל הים זקוק ל -23 שנים כדי להשלים את התיקונים הנדרשים.

קלארק אמר כי המחסור בנושאות מטוסים יכול להימשך עוד שנתיים, וציין כי בכירים בצי האמריקאי היו מודעים לבעיה, אך לא הפכו אותה לציבורית, כדי להימנע מלפרסם את הבעייתיות במחסור בנושאות מטוסים אצל האמריקאים.

כתיבת תגובה