מכון נורס:"מסירת סוללות אס-300 לסורים כמוה כהכרזה על פג תוקפה"

הדרמה סביב הפלת מטוס הריגול הרוסי בשמי מחוז טרטוס מעל הים התיכון ,בצפון מערב סוריה,מסרבת לשכוך.

מטוס הריגול הרוסי שהיה באוויר בעת שישראל תקפה מטרות אירניות באזור העיר הנמל לטקיה בצפון מערב סוריה הופל בטיל נ"מ סורי מדגם אס-200 לאחר שברשות מערכות ההגנה האווירית הסורית לא היו מערכות זע"ט (זיהוי עמית-טורף) שיאפשרו להבין כי המטרה שלפניהם הינם מטרה רוסית ידידותית.

מיד לאחר שהתברר סופית לפיקוד הרוסי בשדה התעופה חמימים בצפון סוריה כי המטוס הופל ושבריו צפים במימי מזרח הים התיכון החלה מקהלה מתוזמנת של גנרלים רוסים ממשרד ההגנה הרוסי להאשים את ישראל באחראית להפלת המטוס. אמנם הקדים הנשיא הרוסי פוטין להגדיר את האירוע כ-"שרשרת מצערת של טעויות"  אך ביקש להמשיך בחקירת האירוע  ודרש מישראל להציג בפניו את הנתונים שבידיהם עליהם מסתמכת ישראל בטענותיה כי היא אינה אשמה ובכלל בעת ירי הטילים הסורים שהפילו את המטוס הרוסי מטוסי הקרב הישראלים שתקפו היו כבר בשמי ישראל בדרכם לנחיתה.

ההוכחות שהציג מפקד חיל האוויר האלוף נורקין בפני המטכ"ל הרוסי במוסקבה לא התקבלו על ידיהם ובמסיבת העיתונאים האחרונה הם האשימו באופן רישמי את ישראל כי רשלנות פושעת בהתנהלותה גרמה להפלת מטוס הריגול הרוסי. ישראל כמובן דחתה על הסף את מסקנות הרוסים.

פועל יוצא של המסקנות הסופיות היה שהרוסים הודיעו כי יספקו לצבא סוריה מערכות הגנה אווירית מדגם אס-300 שיגנו הן על סוריה מפני חדירות אוויריות של ישראל וכן יגנו על החיילים הרוסים הפועלים בסוריה.

הודעה כזאת הינה למעשה הודאה כי קצינים רוסים נמצאים בסוללות טילי הנ"מ הסורים וככל הנראה גם שהו בסוללה שהפילה בפועל את המטוס הרוסי. ממש כמו שטענו כאן באתר כבר לפני 4 ימים.

אכן, בעיה! איזה צבא יודה בעבודה רשלנית שכזאת ?

אלא שההכרזה הרוסית בדבר אספקת טילי אס-300 "מתקדמים" נתקלת בגיחוך אצל מומחים צבאיים,אפילו בארצות ערב.

הגדיל לעשות המכון למחקרים צבאיים בסוריה- "נורס" שטען כי "משלוח טילי האס-300 למיליציות של אסד הינו כמו הכרזה על פקיעת התוקף של מערכת זאת לאחר שהמערב כבר פתח מנגנונים לטיפול בה כולל תכניות להטעות אותם עם מטרות דמיוניות שלא מאפשרות לצוותיה להבחין מי באמת המטרה האמתית לעברה הם צריכים לשגר את הטיל. לדברי מכון המחקר חיל האוויר הישראלי כבר הכשיר טייסים להשמדת מערכות אלו בים האגאי בעזרת חיל האוויר היווני שהתאמנו על סוללות אס-300 שרכשה יוון מרוסיה כבר לפני זמן רב. המכון מציין כי ישראל רעננה את יכולות טייסיה  להתמודד עם טילי האס-300 כאשר רוסיה העבירה את סוללות כאלו לאירן.

כמו כן המכון מבקש לרענן את זיכרון הרוסי ושולח אותם לשנת 1982 כאשר חיל האוויר הישראלי השמיד סוללות טילי אס-6 ,במבצע "ערצב" , של צבא סוריה ושהיו בזמנם ממיטב הנשק הרוסי החדיש וישראל התגברה ללא קושי עליהם. כמו כן מזכיר המכון כי בשנת 2014 הסכימו ישראל ורוסיה כי תמורת זה שישראל לא תספק לאוקראינה מזל"טים מתקדמים ביותר מתוצרתה תמורת זאת שרוסיה לא תספק מערכות טילי אס-300 לסוריה. המכון שואל בסרקסטיות :" האם נראה בקרוב הסלמה בקרבות בין אוקראינה לרוסיה?".

בתאריך ה-22 לספטמבר הבחינו אתרי אינטרנט המתמחים במערב אחרי התנועה האווירית ברחבי העולם כי רוסיה מקיימת כמעט רכבת אווירית לסוריה וההערכה היתה כי רוסיה כבר החלה בהעברת מערכות האס-300 לסוריה.

אלא שההליכה על הסף אצל הרוסים היא כנראה סוג של מלאכת מחשבת שנועדה לסחוט לא רק את אויביה אלא גם את ידידותיה.

בהצהרה רוסית של השעות האחרונות נאמר כי "רוסיה מוכנה להיכנס למו"מ עם ארה"ב בנושא הספקת סוללות אס-300 לסוריה". משמע שאולי חלקים מהסוללות אכן הגיעו לסוריה אך לא הושלם העברת המערכות כולן ובטח שלא נמסרו לצבא סוריה.

ככל הנראה רוסיה מנסה להגיע לעסקה עם ארה"ב ,כאשר ישראל היא לא יותר מבת ערובה להבטחת הצלחת עסקה זאת,שתקל בסנקציות האמריקאיות החריפות שהוטלו על רוסיה ואף הוגברו עוד יותר לאחרונה.

ראש ממשלת ישראל נתניהו אמור לפגוש את הנשיא טראמפ כבר ביום רביעי הקרוב!

אכן "סחר סוסים" מזרח תיכוני בתפארתו!!

 

נספח מיוחד: פרטים על מבצע "ערצב":

מבצע ערצב 19 לחיסול סוללות הנ"מ הסוריות בבקעת הלבנון.

הצבת הסוללות הסוריות החלה כשנה לפני המבצע לאחר שחיל האוויר הפיל 2 מסוקים סוריים בלבנון, בתחילה הוצבו 3 סוללות וישראל דרשה לפנות אותם אך הסורים סרבו, צהל רצה לתקוף אך האמריקאים מנעו זאת, בהמשך הוצבו עוד כ 20 סוללות כשבגין בעצרת בחירות מזהיר את הסורים במילים האלה "אסאד(האב) הזהר רפול ויאנוש מחכים לך" ברור שזה לא עזר אך ההזדמנות הגיעה בתחילת מלחמת לבנון כש העימות החל גם עם הסורים הוחלט בממשלה להשמיד את הסוללות הסוריות.
המבצע החל ב 9/6/1982 כש 25 מטוסי פאנטום יצאו לתקוף בו זמנית את סוללות הנ"מ(לאחר שהסורים הפכו לעיוורים כתוצאה משיבוש המכ"מ שלהם באמצעים אלקטרונים) כשעשרות מטוסים נוספים ממתינים במארב למטוסים הסורים, הסורים מזניקים עשרות מטוסים לאוויר ובקרב אווירי מהגדולים בהיסטוריה מאז מלחמת העולם השנייה בהשתתפות כ190 מטוסים מ2 הצדדים מופלים 82 מטוסים סורים(רובם ביום התקיפה ומעט ביומיים שלאחר מכן) ללא אף אבדה מצידנו לאחר מספר שעות מושמדות כליל 11 סוללות עוד 4 מושמדות חלקית ו 4 נוספות לא נפגעו מכיוון שבצה"ל החליטו להפסיק את התקיפה מחשש לאבדות במטוסים. בימים שלאחר מכן יופלו עוד מספר קטן של מטוסים סוריים בקרבות אוויר

 

כתיבת תגובה