ההוכחה הרוסית ל"אשמת" ישראל להפלת המטוס והפרטים החדשים שמאחורי

בתחילת השבוע שעבר תקפה ישראל מטרות אירניות בעיר לטקיה.

מערכות ההגנה האווירית הסורית שבאזור ירו ללא הבחנה עשרות טילי נ"מ לעבר הכוח האווירי הישראלי התוקף אך הן לא פגעו ומטוסינו שבו בשלום לבסיסם.

אלא שקצת אחרי תום התקיפה הודיעה רוסיה כי אבדה קשר עם מטוס תובלה שלה, שהתברר אחר כך שהיה מטוס ריגול ששייט השמי האזור כדי לעקוב אחרי הטכנולוגיות שישראל הפעילה במהלך הלחימה .מהר מאוד עבר משרד ההגנה הרוסי להאשמות שישראל אשמה בהפלת המטוס. האמריקאים מהרו מצידם וחשפו כי על פי מה שידוע להם סוללת טילי אס-200 סורית שבאזור היא זאת שירתה את הטיל שהפיל את המטוס.

רוסיה מיהרה להוציא צוותי חיפוש והצלה והצליחה לאתר את מקום התרסקות המטוס ולשלות ממי הים את גופות 15 אנשי הצוות שהיו במטוס.

ידיעות שהגיעו אחר כך מספרות כי רוסיה הביאה לאזור ההתרסקות אניית חיפוש והצלה מצי הים השחור שלה כדי לגלות עוד שברים של המטוס וציודו. מקורות בכירים בסוריה אף טענו כי רוסיה הביאה לאזור ההתרסקות 4-5 צוללות ננסיות,הנחשבות לסודיות ביותר בחיל הים הרוסי, והנשלטות מרחוק כדי לאתר את ציוד המודיעין ,הנחשב סודי ביותר ורגיש,שהיה מותקן במטוס , מחשש שמדינות המערב ינסו מאוחר יותר לשלות אותן ממי הים ולחשוף את הטכנולוגיות העדכניות שבידי הרוסים . עומק הים באזור ההתרסקות הוא כ-2.5 ק"מ ואפשר ופעולות החיפוש יערכו עוד זמן לא קצר עד שיאותרו כל השברים "הרגישים" אם בכלל.

לאחר שיחות אינטנסיביות בין מקבלי ההחלטות ברוסיה ובישראל נשלח מפקד חיל האוויר לרוסיה להצגת הנתונים שלדעת ישראל מנקים אותה לחלוטין מאחריות ,אפילו עקיפה,להפלת המטוס.

 

היום פרסם משרד ההגנה הרוסי את מסקנותיו ובהן הוא מטיל אחריות ישירה על ישראל להפלת המטוס, למרות שבפועל מכירים הרוסים בעובדה שהיה זה טיל סורי שפגע והפיל את המטוס הרוסי.

להוכחת דברם הציגו הרוסים סרטון העוקב שנייה אחרי שנייה אחרי מסלולי טיסות מטוסי התקיפה הישראלים במקביל לתנועת מטוס הריגול הרוסי בשמי האזור  עד לנקודה בה הם מראים איך נמצאו מטוסי הקרב מאחורי המטוס הרוסי בעת ירי טיל הנ"מ על ידי הסוללה הסורית.

ישראל כאמור טענה כי בעת ירי הטיל מטוסי ישראל היו כבר בשמי ישראל.

גם אחרי הטלת האשמה, על הפלת מטוס הריגול הרוסי מעל שמי מחוז לטקיה, על ישראל, מדגיש משרד ההגנה הרוסי כי אין להם כוונה לעשות בעתיד שימוש במערכות ההגנה האווירית הרוסית בסוריה נגד מטוסי חיל האוויר הישראלי.

קשה מאוד לגשר על הבדלי הגרסאות הכה שונות בין 2 הצדדים אך מקורות סורים בכירים טוענים כי במהלך תקיפתה ישראל הפעילה לוחמה אלקטרונית שעיוורה את כל המערכות הרוסיות,כולל האס-400 .במקביל אתמול גם דווח כי אוקראינה העבירה לארה'ב את הרדאר של האס-300 לבדיקה מה שהביא את הרוסים להתפוצץ עליהם.
כל הנסיבות לעיל מצביעות שאפשר והטלת ההאשמה הרוסית להפלת המטוס על ישראל באה על רקע זה תוך הבנות שאם ישראל תחשוף זאת ותהרוס להם מכירות עתידיות של מערכות הגנ"א ,הרי שהשוט המונף יוכל, פוטנציאלית,גם להצליף.

כאמור המילה האחרונה בסאגת ההאשמות הרוסיות לא הסתיימה וכרגע נערכים מגעים אינטנסיביים בין 2 הצדדים להפקת לקחים לעתיד ולהסדרה טובה יותר של נוהלי תקיפה ישראלית בסוריה בעתיד.

אפשר וישראל תידרש לתת לרוסים זמן התרעה ארוך יותר ומפורט יותר לפני כל תקיפה בשטח סוריה. בכל מקרה ישראל רואה עצמה עצמאית לחלוטין בבחירת מטרות בכל מקום במזרח התיכון ועל רוסיה לדאוג שלא יסתתרו "חורשי רעה" נגד ישראל תחת מטריית ההגנה האווירית שלה.ישראל לא יכולה לסכל את בטחונה הלאומי רק מול דרישות אולטימטיביות רוסיות.

השר הישראלי-שטיינץ כבר הצהיר כי ישראל תמשיך לפעול נגד מטרות אירניות בסוריה.

 

 

 

 

כתיבת תגובה