חקירת נסיבות הפלת המטוס הרוסי מתרחבת לכל יחידות ההגנ"א הסוריות במרחב

בתקיפה הישראלית האחרונה על מטרות אירניות באזור עיר הנמל לטקיה שבצפון מערב סוריה הפילו יחידות ההגנה האווירית הסורית מטוס ביון רוסי שטס בשמי האזור במשימת איסוף מודיעין אלקטרוני שנבע מהפעילות הקרבית הישראלית בשילוב צבאות זרים נוספים.

כבר בדקות הראשונות של האירוע,עם העלמות המטוס הרוסי ממסכי הרדארים ,היה ברור לכולם ,שמה שיירט את המטוס היה טיל נ"מ סורי.

לא עבר הרבה זמן והפיקוד הרוסי העליון בסוריה זיהה את אזור השיגור שהפיל את המטוס.

לרוסים היה ברור 2 דברים:

*- הסוללה הסורית ,ששגרה טילים ללא חשבון וללא שיקול דעת והפילה את המטוס,לא היתה מצויידת במכשיר זע"ט (זיהוי עמית-טורף) שהיה מונע ירי ידידותי.

*- מטוס הריגול הרוסי לא היה מצוייד במערכות ליירוט טילי נ"מ כמקובל במערב בסוג כזה של פעילות.

הרוסים,שהובכו קשות בפני כל העולם, פעלו במהירות ובהחלטיות תוך הפעלת ארגון הביון שלה, ה-FSB.

כצעד ראשון בודדו כל חיילי גדוד הגנ"א 44 ,הגדוד שנחשד בירי שהפיל את מטוס הביון הרוסי , מהמפקד עד אחרון החיילים , מכל קשר עם העולם החיצון ובעזרת אנשי מודיעין סורים,הובאו כולם למתקן מעצר מבודד בשדה התעופה הצבאי -חמימים שליד העיר בניאס מדרום ללטקיה.

מיד אחר כך החלו מומחי הביון הרוסי -FSB ,בסיוע פיקוד בסיס חמימים הרוסי , לחקור את כל חיילי הגדוד כיצד נתקבלו הוראות שיגור הטילים שיירטו את המטוס הרוסי. החוקרים התרכזו במיוחד בחקירת צוות המשגר שלהערכתם היה זה שהפיל בפועל את המטוס.

התוצאות הראשוניות של חקירת אנשי גדוד הגנ"א 44 הסורי ,וכן הממצאים שהתגלו אחרי שאותרו שברי המטוס בלב ים , העלו ספקות באשר לאחריותם הישירה בהפלת המטוס ונוצר חשד שאפשר וגדודי הגנ"א סורים אחרים במרחב אחראים ,גם הם, לפגיעה במטוס. בעקבות מסקנה זאת התרחבה החקירה גם לעבר אנשי גדוד 1 וגדוד 230 וגדוד 245 של מערכת ההגנה האווירית הסורית הפועלים במרחב לטקיה.

גורמים במשטר אסד מכחישים מעצר אנשי הגנה אווירית סורים על ידי הרוסים.

אך יש לציין כי אנשי הסוללה החשודה עצורים עד הרגע בשדה התעופה-חמימים.

דיווחים סורים טוענים כי לאחר הפלת המטוס הרוסי ניסה נשיא סוריה-אסד, שקבל דיווח מלא על התקרית,להתקשר לנשיא פוטין כדי לדבר איתו על הנושא,אך לא נענה,ולכן הסתפק בשליחת מברק תנחומים בשם העם הסורי .

על פי מספר דיווחים,זמן קצר לאחר הפלת המטוס החל הפיקוד הרוסי בסוריה לארגן מחדש את נוהלי הירי של יחידות ההגנה האווירית בכל רחבי סוריה כך שיעמדו תחת פיקוח רוסי מלא וכן ניתנה ההוראה להפסיק את הירי חסר ההבחנה לעבר שמי המדינה בזמן פעילות מבצעית.

גם הגעת מפקד חיל האוויר הישראלי למוסקבה, עם נתונים חדשים על אירוע הפלת המטוס, מאפשר לרוסים למקד את חקירתם ביחידות ספציפיות שלגביהן יש חשד סביר שהם העומדים מאחורי היירוט.

 

 

כתיבת תגובה